کد خبر: ۱۱۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی> تحلیلگران روابط بین‌الملل انتخاب کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دموکرات و رویکرد او در قبال ایران را ارزیابی کردند
 

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   هیلاری کلینتون با برتری بر برنی سندرز به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد تا در رقابتی جدی و نفس‌گیر رویاروی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان، قرار گیرد. کلینتون با دستیابی به این موقعیت، اولین زن تاریخ آمریکا خواهد بود که به‌عنوان نامزد یکی از دو حزب اصلی در آستانه ورود به کاخ‌سفید قرار دارد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز دراین‌باره گزارش داد که هیلاری کلینتون حد نصاب کافی در زمینه شمار نمایندگانی که در گردهمایی ملی حزب دموکرات از نامزدی او حمایت خواهند کرد را کسب کرده و در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد این حزب خواهد بود. براساس شمارش آسوشیتدپرس، خانم کلینتون به رقم ۲۳۸۳ که حد نصاب لازم برای کسب نامزدی است رسیده است.


کلینتون با یک پیروزی بزرگ در پورتوریکو و جهش شمار اعضای داخلی حزب - موسوم به نمایندگان ویژه - که از او حمایت می‌کنند به این مرز رسید. بااین‌حال، سناتور برنی سندرز، رقیب هیلاری، گفته که تا گردهمایی ماه ژوئیه از رقابت‌ها کناره‌گیری نخواهد کرد. به گزارش بی.بی.سی مایکل بریگز، سخنگوی سندرز، در بیانیه‌ای از اقدام «شتابزده» رسانه‌ها در شمارش آرای نمایندگان ویژه انتقاد کرد و مدعی شد که نبرد بر سر جلب‌نظر این نمایندگان ادامه خواهد یافت. کلینتون به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در جریان تجمعی در شهر لانگ بیچ کالیفرنیا گفت:‌ «در آستانه یک لحظه تاریخی و بی‌سابقه هستیم؛ اما هنوز کار داریم.» او افزود:‌ «فردا در شش ایالت رای‌گیری داریم و برای تک‌تک آرا به سختی مبارزه خواهیم کرد، به خصوص اینجا در کالیفرنیا.» نمایندگان قول حمایت از یک کاندیدا را پیش از همایش ملی حزب اعلام می‌کنند؛ اما رای نهایی و رسمی در زمان برگزاری همایش خواهد بود. در همین گردهمایی‌های ملی است که نامزد احزاب رسما معرفی می‌شوند. کمپین سناتور سندرز گفت که او برای تغییرنظر شماری از نمایندگان ویژه‌ای که قول حمایت از خانم کلینتون را داده‌اند، تلاش خواهد کرد.

هیلاری قابل‌مقایسه نیست
       علی بیگدلی، کارشناس آمریکا و اروپا،  در تحلیل پیروزی احتمالی کلینتون و تاثیر این انتخاب بر آینده رابطه ایران و آمریکا گفت: «کلینتون با هیچ‌کس قابل‌مقایسه نیست؛ و سیاستی متفاوت از رقیب جمهوریخواه و حتی دموکرات خود دارد. اگر ترامپ می‌خواست در سند برجام بازنگری انجام شود، کلینتون به این سند پایبند است.» وی افزود: «البته پایبندی به سند برجام به معنای نزدیکی سیاست‌های کلینتون به ایران نیست. کلینتون یک زن سیاسی است و خاستگاه و پایگاه او با باراک اوباما هیچ شباهتی ندارد. ما در دوره باراک اوباما سیگنال‌های مثبتی از طرف آمریکا شنیده بودیم؛ ولی در این دوره چنین نخواهد بود.» این کارشناس روابط بین‌الملل اعتقاد دارد: «کلینتون، وزیر امورخارجه سابق آمریکا که جای خود را به جان کری داد؛ هرگز اجازه نخواهد داد بعد انسانی او دربرابر وجهه سیاسی‌اش پیروز شود. هیلاری کیلینتون یک سیاستمداراست.»


بیگدلی به سرنوشت انقلاب مصر و محمد مرسی اشاره می‌کند که نقشه کودتا علیه او از طرح‌های سیاسی کلینتون بود و در نهایت ژنرال سیسی بر اخوان‌المسلمین پیروز شد. او تصریح کردد: «کلینتون اگرچه نمی‌خواهد با ایران تنش بزرگ داشته باشد، اما ما باید دوره اوباما و علاقه او به عادی‌سازی رابطه ایران و آمریکا را فراموش کنیم.» این استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره شانس پیروزی کلینتون بر ترامپ هم گفت: «هنور تعداد کارت‌های الکترال ترامپ از کلینتون بیشتر است؛ اما از آنجایی که هنوز سرنوشت کارت الکترال‌های ایالت کالیفرنیا مشخص نیست و با توجه به اینکه این ایالات همیشه از دموکرات‌ها حمایت می‌کند، احتمال پیروزی کلینتون وجود دارد. البته احتمال دارد در روزهای اخیر سندرز به نفع کلینتون کناره‌گیری کند یا اینکه سهم نامزد دیگر حزب دموکرات در برابر یک تعهد مالی به کلینتون واگذار شود و این در انتخابات آمریکا ممکن است.»

پیروزی کلینتون بر ترامپ قطعی است
       فریدون مجلسی، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و دیپلمات باسابقه ایرانی، هم دراین‌باره گفت: «پیروزی خانم کلینتون در نگاه اغلب تحلیلگران بین‌الملل بر رقیب حزبی خود امر قطعی بود، همانطور که پیروزی او بر ترامپ هم قطعی است. مگر اینکه جامعه آمریکا به‌قدری نزول و سقوط کرده باشد که ملعبه دست ترامپ و ایده‌های او بشود.» وی افزود: «دلواپسان و تندروهای آمریکایی تسلیم سیاست‌های ایران‌هراسی شده‌اند. در این شرایط کلینتون نمی‌تواند به بهبود رابطه ایران-آمریکا کمک کند، ولی به‌نظر می‌رسد روابط از این حد خراب‌تر و سردتر نخواهد شد. کلینتون اگر بخواهد قدمی به نفع ایران بردارد-البته چنین مسئولیتی ندارد- حتما با مخالفان زیادی در داخل باید روبرو شود.» او معتقد است: «رابطه ایران و آمریکا با منافع، بقا و فنای کشور ثالث گره خورده است. آمریکا سیاست خود را به بقای اسرائیل گره زده و ایران عکس آن عمل می‌کند. برای همین تاثیر این سیاست‌ها بر رابطه دو کشور همیشه مشهود بوده است.»


اما آمریکا در منطقه چه در سر می‌پروراند؟ این پرسشی است که مجلسی در پاسخ به آن گفت: «آمریکا از عربستان ناامید است، می‌داند که این کشور ثبات سیاسی خوبی ندارد و برای همین به دنبال یک کشور امن و باثبات در منطقه می‌گردد و این کشور جز ایران نیست.» مجلسی به تمایل اروپا به ایران هم اشاره کرد و افزود: «آمریکا می‌داند که اروپا نمی‌خواهد بازارهای ایران را از دست دهد، البته آمریکا هم نمی‌خواهد. اما هنوز نتوانسته به راه‌حل مشخصی با ایران برسد. البته ما نباید فراموش کنیم که اروپا رابطه با آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهد؛ اما در شرایط حاضر ما باید بتوانیم بین حمایت از فلسطین، سیاست‌های تحریک‌آمیز در منطقه راه میانه‌ای را انتخاب کنیم. تا بتوانیم در نتیجه این راه میانه هم از حقوق مردم فلسطین دفاع کنیم و هم در کنار سایر کشورهای عرب و مسلمان از فلسطینی‌ها دفاع کنیم. در این صورت، ما می‌توانیم از وضعیت روز سیاست بین‌الملل به نفع ایران استفاده کنیم. به‌هرحال رابطه با چین، روسیه، برزیل یا کره‌جنوبی کفایت نمی‌کند.»

مسیر برجام ادامه می‌یابد
       داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و دیپلمات باسابقه ایرانی، هم دراین‌باره  گفت: «رئیس‌جمهور امریکا براساس و چارچوب منافع ملی آمریکا عمل می‌کند؛ مواضعی که از قبل مشخص است و با تغییر رئیس‌جمهور این مواضع تغییر چندانی نمی‌کند.» او هیلاری کلینتون را رقیب قدرتمند و شناخته‌شده‌ای نسبت به دونالد ترامپ، سرمایه‌دار آمریکایی می‌داند و معتقد است: «در این دوره نظر کالج‌های انتخاباتی آمریکا هم به این است که کلینتون تنها نامزد حزب دموکرات باشد و در نهایت او پیروز انتخابات خواهد شد.» وی درباره رویکرد رئیس‌جمهور آتی آمریکا به ایران هم گفت: «در این دوره سیاست‌های آمریکا تغییر کرده و این سیاست‌ها از خاورمیانه به خاور دور منتقل شده است. از طرف دیگر آمریکا خودش با نفت شل، صادرکننده نفت است و به نفت خاورمیانه هم نیازی ندارد.


در نتیجه ترجیح می‌دهد بیشتر روی خاور دور تمرکز کند تا کشورهای خاورمیانه. شاید ایران اولویت چندم آمریکا باشد نه اولویت اول آنها.» وی تصریح کرد: «سرنوشت برجام در دوره ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا ادامه همین مسیر خواهد بود. برای اینکه برجام تصمیم اوباما نیست که با رفتن او این تصمیم تغییر کند. این تصمیم توسط پنج کشور عضو شورای امنیت گرفته شده و توسط این شورا به تصویب رسیده است و سرنوشت آن همان ادامه مسیر است؛ نه تغییر مسیر.»

واکنش ایران به نامه نمایندگان کنگره آمریکا چه بود؟
       سه نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که ماه فوریه گذشته خواستار سفر به ایران شده بودند، پاسخ خود را دریافت کردند.


نشریه ویکلی‌استاندارد از اقدام سه عضو کنگره آمریکا برای اخذ ویزای ایران خبر داد و دلیل این سفر از سوی مقام‌های آمریکایی تایید جداگانه جنبه‌های مختلف توافق هسته‌ای با ایران همچنین اطلاع از اخبار مربوط به آمریکایی‌هایی در بند در ایران و ایجاد یک پیش‌زمینه فکری در خصوص نحوه رفتار ایرانی‌ها با ملوانان آمریکایی دستگیرشده در ماه ژانویه اعلام کرده بودند.


این سه عضو کنگره در درخواستی غیر قابل‌قبول گفته بودند خواهان رصد انتخابات ۲۶ فوریه(هفتم‌اسفند) ایران از نزدیک هستند تا مطمئن شوند آیا این انتخابات دموکراتیک است یا خیر. درخواست ویزای ایران به صورت دستی به دفتر حفاظت از منافع ایران در سفارت پاکستان ارسال شد و با اینکه از نظر آنها متن نامه مودبانه بود اما مقام‌های ایرانی هیچ پاسخی به این درخواست آنها ندادند. «مایکل پمپئو» قانونگذار ایالت کانزاس، «لی‌زلدین» از ایالت نیویورک و «فرانک لوبی‌یاندو» نماینده ایالت نیوجرسی که پیش از این اعلام کرده بودند با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن، برای دریافت روادید تقاضا داده‌اند، پس از برگزاری انتخابات ایران مجددا نامه‌ای به خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان فرستادند، ذیل آن مدعی شدند دلیل عدم پاسخ ایران به نامه آنها با وجود سفر مقام‌های بانک مرکزی ایران به آمریکا توجیه‌پذیر نیست.


این نمایندگان عضو کنگره با تکرار ادعای خود مبنی بر مذاکرات بدون مشکل با مقام‌های شرکت هواپیمایی آمریکایی بویینگ طی چند ماه گذشته، گفته‌اند که متن این نامه حاکی از آن است که ایرانی‌ها این عمل مقام‌های آمریکا را یک ترفند تبلیغاتی خوانده و آشکارا این نامه را مورد تحقیر قرار داده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: