کد خبر: ۱۱۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 08
شفا آنلاین>سلامت> شهر سن‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، شاهد برگزاری کنفرانس بین‌المللی هپاتیت ویروسی سال 2016 بود.
به گزارش شفا آنلاین، در این کنفرانس دو روزه، محققان از سراسر دنیا گرد هم آمدند تا آخرین نتایج مطالعات خود را با هم به اشتراک گذاشته و با جدیدترین و تازه‌ترین یافته‌ها در حوزه هپاتیت ویروسی آشنا شوند. آنچه در زیر می‌آید، نگاهی است به برترین مطالب عنوان شده در این کنفرانس بین‌المللی.


درمان ترکیبی و کوتاه شده هپاتیت C سربلند در آزمایش‌ها
       محققان اعلام کردند رژیم درمانی 8 هفته‌ای و ترکیبی سوفوسبوویر sofosbuvir همراه با لدیپاسویر ledipasvir، که هاروونی Harvoni نام دارد و ساخت شرکت Gilead Sciences است، می‌تواند یک گزینه درمانی برای بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت C باشد، حتی بیمارانی که کرایتریاهای تائید شده را برای تجویز رژیم‌های درمانی کوتاه شده ندارند.


اغلب پزشکان هنوز ترکیب دارویی را برای 12 یا 24 هفته تجویز می‌کنند، اما داروها گران هستند، بنابراین رژیم دارویی 8 هفته‌ای می‌تواند هزینه بیماران را کاهش داده و نیاز به ویزیت‌های مکرر را کم کند. سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس پزشکی اروپا، رژیم دارویی 8 هفته‌ای را برای درمان بیماران مبتلا به ژنوتیپ 1 عفونت هپاتیت C که سیروز نداشته و لود ویروسی در آنها کمتر از 6 میلیون واحد بین‌المللی در هر میلی‌لیتر است، تائید کرده‌اند. اما هنوز بعضی از پزشکان تمایل دارند که این رژیم دارویی 8 هفته‌ای را تجویز نکنند، زیرا نتایج کارآزمایی‌ها در دنیای واقعی کار بالین قطعیتی را در اثربخشی آن نشان نداده است و آنها در این زمینه نگرانی دارند.

       به منظور بررسی این موضوع که آیا واقعا این مسئله باید موجب نگرانی باشد یا خیر، محققان آمریکایی نتایج کارآزمایی ION-3 را که به رژیم 8 هفته‌ای می‌پردازد، با 5 مطالعه‌ای که در دنیای واقعی انجام شده‌اند، یعنی مطالعات HCV-TARGET، TRIO و VA-Ohio از ایالات متحده و GECCO و Buggisch از آلمان، مقایسه کردند. نتایج این مقایسه در این کنفرانس بین‌المللی ارایه شد.

بیماران ION-3
       آنالیزهای poshoc از داده‌های این مطالعه که 123 بیمار مبتلا به هپاتیت C را که همگی معیارهای مورد تائید سازمان غذا و دارو را برای درمان ترکیبی 8 هفته‌ای داشتند، بررسی کرده، همچنین آنها را با 126 بیمار که دوره درمانی 12 هفته‌ای را سپری کردند، مقایسه کردند، نشان داد پاسخ پایدار ویروسی هفته 12 در بیماران گروه 8 هفته‌ای و 12 هفته‌ای مشابه هم بودند. همچنین نرخ عود بیماری نیز در دو گروه یکسان بود. نکته جالب آنکه بیماران مبتلا به هپاتیت C که در گروه 8 هفته‌ای قرار داشتند اما معیارهای FDA را برای درمان با رژیم درمانی 8 هفته‌ای نداشتند، نیز از این رژیم درمانی سود بردند. برای بیمارانی که بار ویروسی بیشتر از 6 میلیون واحد بین‌المللی در هر میلی‌لیتر بود، پاسخ پایدار ویروسی در هفته 12 به‌وسیله 95 درصد از بیماران درمان شده با ریباویرین علاوه بر درمان ترکیبی به دست آمد. از سوی دیگر، 100 درصد بیمارانی که ریباویرین مصرف نکرده بودند به پاسخ پایدار ویروسی رسیدند. نتایج برای بیماران مبتلا به فیبروز تا مرحله 3 نیز خوب گزارش شد.

بیماران TARGET
       در کوهورت TARGET، 323 بیمار که معیارهای رژیم 8 هفته‌ای منطبق با سازمان غذا و دارو را داشتند، وارد مطالعه شدند، اما 192 بیمار تا 12 هفته درمان خود را ادامه دادند. میزان پاسخ ویروسی پایدار در هفته 12 همانی بود که در دوره 8 و 12 هفته‌ای درمان به دست آمد (97 درصد).

آنچه شواهد می‌گویند
       مطالعه GECCO، اغلب بیمارانی را در بر می‌گرفت که معیارهای FDA را برای دریافت رژیم درمانی 8 هفته‌ای نداشتند، اما همگی آنها در هفته 12 به پاسخ ویروسی پایدار رسیدند. در مجموع این 5 مطالعه که در دنیای واقعی انجام شدند، 620 بیمار در هفته 12 به پاسخ ویروسی پایدار 97 درصد رسیدند یا حتی با رژیم 8 هفته‌ای پاسخ ویروسی بهتری را تجربه کردند. بنابراین به نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا نگرانی‌ها را کنار گذاشته و بیماران با این رژیم 8 هفته‌ای درمان شوند.سپید

Scientific America-
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: