کد خبر: ۱۱۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 08
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در واکنش به بالا گرفتن مباحثات درباره ایمنی المپیک ریودوژانیرو در برزیل در میانه شیوع ویروس زیکا در چند هفته آینده برای ارزیابی خطرات مربوط به این مسابقات تشکیل جلسه خواهد داد.
به گزارش شفا آنلاین،  نایکا آلکساندر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «اجلاس کمیته اضطراری وضعیت شیوع زیکا در برزیل، از جمله رابطه آن با المپیک را ارزیابی خواهد کرد.» آلکساندر گفت: «ارزیابی خطرات بهداشت عمومی بازی‌های المپیک به عهده این سازمان است، اما تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا عدم برگزاری بازی‌‌‌ها در ۵ اوت (۱۵ مرداد) به کمیته بین‌المللی المپیک مربوط می‌شود.»

سخنگوی المپیک ریو هم اعلام کرد: «رعایت توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع زیکا ادامه خواهد یافت.» به این ترتیب خود ورزشکاران باید درباره شرکت یا عدم شرکت در بازی‌ها تصمیم بگیرند. این هفته تیجای وان گاردرن، دوچرخه‌سوار آمریکایی اعلام کرد که به‌خاطر از نگرانی از خطرات زیکا برای همسر باردارش تصمیم گرفته است با تیم آمریکا به المپیک نرود.

       ویروس زیکا می‌تواند از طریق آمیزش جنسی بدون حفاظ از مرد دچار عفونت به همسرش سرایت کند.

       دکتر دیوید هیمن، رئیس کمیته کارشناسان مستقل سازمان جهانی بهداشت هفته پیش گفته بود که به تعویق انداختن المپیک ریو به خاطر نگرانی از شتاب یافتن شیوع زیکا، ممکن است حس امنیت کاذبی ایجاد کند و در این حالی است که مسافران همچنان به برزیل می‌روند. به گفته این کارشناسان بازی‌های المپیک در برزیل در فصل زمستان انجام می‌شود که جمعیت پشه‌های ناقل در آن کمتر است.

       هفته گذشته ۱۵۰ کارشناس و دانشمند در نامه سرگشاده‌ای خواستار به تاخیر افتادن یا نقل‌مکان المپیک به خاطر ترس از تسریع انتشار جهانی ویروس زیکا به علت این بازی‌ها شدند.

       مقامات بهداشتی ارشد امریکا با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت توافق دارند که خطر زیکا آن‌قدر زیاد نیست که تا به‌این‌علت المپیک را به تاخیر انداخت یا نقل‌مکان داد.

       دکتر تام فریدن، رئیس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا هفته قبل گفت که سفر برای حضور در المپیک ریو کمتر از یک‌چهارم درصد خطر همه مسافرت‌ها به مناطق دچار زیکا را شامل می‌شود و این خطر به‌جز برای زنان باردار پایین است. برای زنانی که باردار هستند یا در تلاش برای باردارشدن هستند، توصیه این است که از مناطق شیوع زیکا دور بمانند.

       دانشمندان می‌گویند زیکا علت ایجاد میکروسفالی، یک نقصان نادر هنگام تولد است که با سرهای به‌طور غیرمعمول کوچک نوزادان و اختلال رشدی شدید، مشخص می‌شود.

       جین شاهین، سناتور آمریکایی از سازمان جهانی بهداشت خواسته است که به بررسی این موضع بپردازد که آیا بازی‌های ریودوژانیرو ممکن است گسترش جهانی این ویروس منتقل‌شونده به‌وسیله پشه را شتاب بخشد یا نه. آلکساندر گفت که زمان اجلاس بعدی کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت هنوز دقیقاً تعیین نشده است، اما در طول ماه جاری خواهد بود.

       هیمن گفت که این جلسه احتمالاً در ۲۱ ژوئن برگزار خواهد شد. این هیئت کارشناسان مستقل هر سه ماه یک‌بار دیدار می‌کنند و جلسه قبلی‌شان در ۸ مارس بوده است.

       هیمن همچنین گفت: «مقامات بهداشتی ملی باید به ورزشکاران و شهروندانشان که در سنین بچه‌دار شدن قرار دارند، توصیه کنند تا هنگام اقامت در برزیل با استفاده از مواد دافع حشرات در برابر گزش پشه از خود محافظت کنند و هنگام بازگشت از بازی‌ها دست‌کم تا سه هفته از روش‌های آمیزش جنسی ایمن استفاده کنند.» سپید
Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: