کد خبر: ۱۱۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 06
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: تاکنون 70 هزار نمونه در بانک خون بندناف کشور ذخیره‌سازی شده است.‎

به گزارش شفا آنلاین، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگسرای جوان ارومیه ترتیب یافت بر ضرورت آگاهی‌بخشی در زمینه سلول‌های بنیادی تاکید کرد و اظهار داشت: دانش سلول‌های بنیادی به عنوان یک حرکت نوین و انقلاب جدید در عرصه خدمات پزشکی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی به عنوان تحولی در نظام سلامت و خدمتی در جهت سلامت مردم مطرح است، ادامه داد: بحث دانش سلول‌های بنیادی اوایل دهه 80 در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به دنبال تحقیقات انجام شده مطرح شد و بعد از تایید رهبر انقلاب مورد استفاده قرار گرفت.

ضرابی با بیان اینکه در حال حاضر سلول‌های بنیادی از سه منبع شامل سلول‎های قلبی، سلول‎های مغز استخوان و سلول‌های خون بند ناف قابل استحصال است، یادآور شد: قدرت تکثیر و تمایز به سلول‌های دیگر از جمله ویژگی‎های سلول‌های بنیادی بوده که این سلول‌ها به سبب دارا بودن این ویژگی‌ها قابلیت درمان بسیاری از بیماری‌های را دارند.

وی ادامه داد: این منبع سلول‌های بنیادی در خون بند ناف وجود دارد که حین زایمان در مناطق مختلف به علت نبود اطلاعات کافی به عنوان زباله بیولوژیک دور انداخته می‌شود که باید مزایای درمانی بسیار زیاد سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از پیش مورد توجه باشد و در این راستا باید اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه بانک‌های خونی بند‌ناف شامل بانک خون بند‌ناف عمومی و بانک خون بند‌ناف خصوصی بوده، اعلام کرد: نزدیک به 70 هزار نمونه در بانک خون بندناف کشور ذخیره‌سازی شده است.

وی ادامه داد: از تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف کشور حدود 5 هزار نمونه مربوط به بانک خون بند‌ناف عمومی و 65 هزار نمونه نیز مربوط به بانک خون بند‌ناف خصوصی بوده که از 25 استان که دفاتر نمایندگی داشته جمع‌آوری شده است.

این مسؤول با اشاره به مزایای درمانی بسیار زیاد سلول‎های بنیادی خون بندناف، متذکر شد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده در راستای ارتقای آگاهی مردم از مزایای درمانی این سلول‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت به صورت بهینه استفاده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: