کد خبر: ۱۱۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 06
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس صنعت بیوتکنولوژی دارویی، معتقد است جامعه پزشکی و بیماران، کیفیت داروهای «نوترکیب» تولید داخل را پذیرفته اند.

به گزارش شفا آنلاین،آراز سبزواری کارشناس صنعت بیوتکنولوژی دارویی  اظهار داشت: مهمترین اصل در صنعت داروهای «نوترکیب»، رقابت شرکت‌های دارویی برای تصاحب بازار مصرف این قبیل داروها است.

وی با طرح این موضوع که معمولا مردم کیفیت داروی خارجی را بهتر از نوع ایرانی دارو می دانند، تاکید کرد: همین مسئله باعث می‌شود که واردات داروهای گران قیمت مورد توجه شرکت‌های دارویی قرار گیرد.

سبزواری ادامه داد: با توجه به اینکه داروهای بیوتکنولوژی برای بیماری‌های خاص مانند ام اس، سرطان ها، هموفیلی و... تولید می‌شوند، مسئله کیفیت این داروها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از همین رو، صنعت داروهای بیوتکنولوژی در کشور از ابتدا با توجه به اصل تولید داروی با کیفیت، کار خود را آغاز کرده است تا بتواند در بازار رقابت، جایگاه مناسب خود را حفظ کند.

این کارشناس بیوتکنولوژی دارویی با عنوان این مطلب که پزشکان هرگز به خود اجازه نمی دهند جان بیماران به خطر بیفتد، تاکید کرد: این دیدگاه پزشکی باعث می شود تا پزشکان از تجویز داروی بی کیفیت برای بیماران خودشان خودداری کنند.

وی ادامه داد: مطالعات و مشاهدات جامعه پزشکی کشور از کیفیت داروهای بیوتکنولوژی تولید داخل، باعث شده تا نگاه پزشکان به داروی بیوتک ایرانی تغییر کند و همین امر سبب شده در سال های اخیر، سهم بالایی از بازار داروهای بیوتکنولوژی در کشور به شرکت های داخلی تعلق بگیرد.

سبزواری با اشاره به وجود ۳۵ هزار بیمار مبتلا به ام س در کشور، تاکید کرد: ٢٥ هزار نفر از این بیماران از داروی ایرانی ام اس استفاده می کنند. میزان هزینه واردات دارویی این ١٠ هزار بیمار برای نظام دارویی کشور برابر با میزان هزینه برای این ٢٥ هزار بیمار مصرف کننده داروهای تولید داخل است که با جلوگیری از واردات و اختصاص آن به داروهای مشابه تولید داخل می‌توان هزینه آنرا برای تامین داروهای جدیدتر ام اس، سرطان و سایر بیماری های صعب العلاج که مشابه تولید داخل ندارد اختصاص داد تا بیمارانی که دیگر راهی جز درمان با داروهای بسیار مدرن ندارند نیز از درمان محروم نشوند.

وی بر ضرورت حمایت بیش از پیش وزارت بهداشت از شرکت های داخلی که داروهای نوترکیب تولید می کنند، تاکید کرد و گفت: شاید مهمترین خواسته این شرکت‌ها و بیماران از وزارت بهداشت، این است که صدور مجوز برای آن دسته از داروها که از کیفیت بالایی برخوردارند و به اصطلاح اولین برند ثبت شده توسط شرکت خالق جهانی آن است صادر شود نه از منابع غیر معتبر از کشورهای نه چندان صاحب اعتبار.

سبزواری ادامه داد: در حال حاضر داروهای بیوتکنولوژی تولید داخل به کشورهای روسیه، عراق، قزاقستان و ترکیه صادر می شود که این مسئله حکایت از این واقعیت دارد که داروهای بیوتکنولوژی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردارند.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: