کد خبر: ۱۱۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 03
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>یک مطالعه گسترده آمریکایی که بر موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، از ارتباط میان تلفن‌های همراه و سرطان پرده برمی‌دارد، این یافته، دستاوردی جنجالی درباره بحث طولانی مدت درباره این است که آیا تلفن‌های همراه می‌توانند اثرات سو بهداشتی داشته باشند یا نه.

 به گزارش شفا آنلاین،این مطالعه چندساله و همترازشده که مرکز ملی سم‌شناسی آمریکا آن را به راه انداخته نشان دهنده «بروز کم دو نوع از تومورها در موش‌های نری است که در معرض نوعی از فرکانس‌ها رادیویی قرار گرفته‌اند که به‌طور معمول از طریق تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند. این تومورها، گلیوما در سلول‌های گلیال مغز و شوانوما قلبی بودند.» با توجه به بخش‌های منتشر شده از این مطالعه «و با توجه به کاربرد سراسری و گسترده استفاده از ارتباطات راه دور در میان کاربرانی از تمامی سنین، حتی احتمال بروز اندک بیماری در نتیجه قرار گیری در معرص این امواج می‌تواند پیامدهای گسترده بهداشت عمومی را بیشتر کند.»

       سخنگوی موسسه بهداشت ملی آمریکا (NIH)که نظارت بر این مطالعه را به عهده داشت، اظهار داشت: «باید در نظر داشته باشیم که مطالعات پیشین انسانی و مشاهداتی که پیشتر در این زمینه گردآوری شده و مطالعات گسترده‌ای که به این منظور انجام شده، شواهد محدودی درباره افزایش خطر ابتلا به سرطان از طریق استفاده از تلفن همراه را به وجود آورده‌است.»

       این بررسی که در طول دو سال و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون دلار به انجام رسیده و یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین آزمایش‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. در این مطالعه هزاران موش در معرض امواج رادیویی با فرکانس‌های متفاوت قرار گرفته‌اند. در این میان، موش‌هایی که در معرض این امواج قرار داشته‌اند دو تا سه درصد بیشتر دچار سرطان‌های مغزی و یک تا شش درصد بیشتر دچار نارسایی‌های قلبی شده‌اند. نکته جالب آن‌که این افزایش فقط در بین موش‌های نر دیده شده است.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: