کد خبر: ۱۱۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>سلامت> جراحی سرمایشی (یا سرمادرمانی) نوعی روش درمانی است که در آن از نیتروژن مایع (یا گاز آرگون) برای نابودی بافت غیرعادی استفاده می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،این روش جهت درمان تومور‌های خارجی می‌تواند به کار رود. در شماره گذشته، به بعضی از انواع سرطان که با این روش قابلیت درمان دارند، اشاره شد. در ادامه، به دیگر جنبه‌های این موضوع می‌پردازیم.

آیا استفاده از جراحی سرمایشی عوارض جانبی در بردارد؟
       استفاده از جراحی سرمایشی به‌ندرت عوارض جانبی به همراه دارد ولی معمولا شدت این عوارض از عوارض ناشی از جراحی معمولی یا پرتو‌درمانی کمتر است. این عوارض به محل تومور بستگی دارد. نشانه‌ای از تاثیر استفاده از جراحی سرمایشی در درمان سرطان درون اپیتلیومی دهانه رحم روی باروری زنان مشاهده نشده ولی این روش گاهی منجر به ایجاد کرامپ، درد یا خونریزی می‌شود.

       استفاده از این روش برای درمان سرطان پوست از جمله سارکوم کاپوسی در برخی موارد منجر به بروز جوشگاه و تورم می‌شود. در صورتی‌که رشته‌های عصبی آسیب آن دیده باشند گاهی فرد حس خود را از دست می‌دهد و این روش در موارد نادر منجر به ریزش مو و از بین رفتن رنگ‌دانه‌ها در ناحیه تحت درمان می‌شود. استفاده از جراحی سرمایشی برای درمان تومورهای استخوان بعید نیست بافت استخوانی مجاور را نابود کند و موجب بروز شکستگی شود. ولی این عوارض معمولا تا مدتی پس از درمان اولیه قابل مشاهده نیست و می‌توان آنها را با روش‌های درمانی دیگر به تاخیر انداخت.

       در موارد نادر، جراحی سرمایشی با انواع خاصی از شیمی‌درمانی تداخل زیان‌آوری پیدا می‌کند. با وجود اینکه شدت عوارض جانبی این جراحی در مقایسه با عوارض جانبی جراحی‌های متعارف یا پرتو‌درمانی کمتر است، برای تعیین عوارض بلندمدت آن باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

استفاده از جراحی سرمایشی چه مزیت‌هایی دارد؟
       جراحی سرمایشی در مقایسه با روش‌های دیگر درمانی سرطان مزایایی دارد. این روش نسبت به جراحی کمتر تهاجمی است و تنها کافی است شکاف کوچکی برای عبور کرایوپروب در پوست ایجاد کرد. در نتیجه درد، خونریزی و سایر عوارض جراحی به حداقل می‌رسند. جراحی سرمایشی در مقایسه با روش‌های دیگر درمانی کم‌هزینه‌تر است و به زمان بازیابی سلامتی کمتری نیاز خواهد داشت. در این روش، بیمار مدت کمتری در بیمارستان بستری می‌شود و گاهی اوقات به‌طور کلی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

       گاهی اوقات می‌توان تنها با استفاده از بیهوشی موضعی جراحی سرمایشی را انجام داد. به دلیل اینکه پزشکان می‌توانند این روش درمانی را در نواحی محدودی متمرکز کنند، امکان جلوگیری از آسیب رساندن به بافت‌های سالم مجاور وجود دارد. می‌توان این روش درمانی را بدون خطر، چندین بار تکرار کرد یا از آن همراه با سایر روش‌های درمانی متعارف مانند جراحی، شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی و پرتو‌درمانی استفاده کرد.

       ممکن است بتوان از جراحی سرمایشی به عنوان گزینه‌ای برای درمان سرطان‌هایی که به‌عنوان سرطان‌های غیر‌قابل جراحی در نظر گرفته می‌شوند یا سرطان‌هایی که به درمان‌های متعارف پاسخ نداده‌اند، می‌توان از این روش استفاده کرد. علاوه براین، می‌توان این روش را برای درمان بیمارانی که به دلیل سن یا وضعیت سلامتی‌شان امکان استفاده از جراحی متعارف را ندارند، به‌کار گرفت.

مشکلات استفاده از جراحی سرمایشی چیست؟
       مشکل اساسی جراحی سرمایشی نامشخص بودن اثرات طولانی‌مدت آن است. اگرچه برای درمان تومورهایی که با استفاده از آزمایش‌های عکس‌برداری (آزمایش‌هایی که تصاویری از نقاطی در درون بدن تهیه می‌کنند) برای پزشکان قابل مشاهده هستند موثر است ولی در این روش امکان نادیده گرفته شدن انتشار میکروسکوپی سرطان وجود دارد.

آینده پیش رو
       برای تعیین موثر بودن جراحی سرمایشی در مهار سرطان و نقش آن در افزایش احتمال زنده ماندن، باید مطالعات بیشتری انجام داد. داده‌هایی که از این مطالعات به‌دست می‌آید، این امکان را برای پزشکان فراهم می‌کند که جراحی سرمایشی را با سایر گزینه‌های درمانی متعارف مانند جراحی، شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی مقایسه کنند. علاوه براین، پزشکان هنوز هم در حال بررسی امکان استفاده از این روش همراه با روش‌های دیگر درمانی هستند.

جراحی سرمایشی در حال حاضر در چه مکان‌هایی ارائه می‌شود؟
       جراحی سرمایشی به‌صورت گسترده در مطب متخصصان بیماری‌های زنان در دسترس است و از آن برای درمان نئوپلاسم دهانه رحم استفاده می‌کنند. در حال حاضر، تعداد محدودی از بیمارستان‌ها و مراکز درمان سرطان در کشور، پزشکان متخصص و فناوری لازم را جهت انجام جراحی سرمایشی برای درمان سایر شرایط پیش سرطانی، غیر‌سرطانی یا سرطانی در اختیار دارند.

       بیماران می‌توانند با پزشک خود مشورت کنند یا با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سرطان تماس بگیرند تا اطلاعاتی را در مورد با مکان‌هایی که جراحی سرمایشی انجام می‌دهند به‌دست آورند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: