کد خبر: ۱۱۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 31
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> دو روز قبل، معاون مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت کشور خبرهای خوبی درباره کمک‌های مردمی در حوزه سلامت ارائه داد. محمد طباطبایی گفته بود: «مجمع خیرین سلامت طی هشت سال فعالیت، ۴٠ هزار میلیارد ریال کمک مردمی جذب کرده است.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  مجمع خیرین سلامت از حدود 8 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و امروز توانسته ٢٢٠ شعبه در کل کشور دایر کند. رقمی که طباطبایی اعلام کرده، یعنی 4 هزار میلیارد تومان، عدد خیره‌کننده‌ای است اما جالب‌تر این‌که به گفته طباطبایی، حدود دوهزار و صد میلیارد تومان از کمک‌های مردمی، در سال‌های اخیر جمع‌آوری شده که نتیجه‌اش ساخت 1800 مرکز درمانی در سراسر کشور بوده است.

       طباطبایی گفته بود: «تنها در سال گذشته، ٧٠٠ میلیارد تومان جذب مشارکت‌های مردمی صورت گرفته است. امسال تلاش می‌شود جذب حمایت خیرین غیر از مباحث سخت‌افزاری در انجام امور پیشگیری بیش از پیش فعال شود. به همین دلیل خواستار کمک خیرین در تامین هزینه‌های امور پژوهشی و پیشگیرانه هستیم. باور داریم که خیرین می‌توانند در امور پژوهشی و پیشگیرانه که دولت از عهده آن برنمی‌آید نیز کمک کند.»

لزوم فعالیت نهادها در یک راستا
       آمارهایی که طباطبایی می‌دهد بیش از هر چیز مخاطبان را نسبت به روحیه یاری‌دهندگی ایرانی‌ها امیدوار می‌کند اما سوال‌های ریشه‌ای باقی می‌ماند که باید به آنها هم جواب داده شود؛ سوال‌هایی مانند اینکه فاصله کمک‌های فعلی تا نقطه مطلوب چقدر است یا این‌که کمک‌ها در ابعاد کلان چقدر موثر بوده‌اند، چگونه دیده شده‌اند و...

       رضا نیری مشاور وزیر بهداشت و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور در جواب این سوال به سپید می‌گوید: «ما اعتقاد داریم که سلامت یک رکن بسیار اساسی در زندگی افراد و جامعه است. شخصا در زمینه فقرزدایی حوزه‌های مختلف کشور فعالیت‌های زیادی کرده‌ام که امیدوارم مورد قبول خداوند قرار بگیرد اما با قاطعیت می‌گویم که فعالیت‌هایی که در زمینه سلامت انجام می‌شود فوریت خاصی دارد. اگر جامعه انسان‌های سالم نداشته باشد در واقع سرمایه‌ای برای پیشرفت ندارد. به همین دلیل، هر چقدر هم در این حوزه کار شود باز هم کم است. اگرچه دولت در این زمینه وظیفه حاکمیتی دارد اما این چیزی از وظایف مردمی که توان کمک دارند، کم نمی‌کند.» او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه ایران متمولین زیادی دارد؛ افرادی که می‌توانند با کمی بلندنظری گره بسیاری از مشکلات را حل کنند. از طرف دیگر، بپذیریم یا نه دولت محدودیت‌های زیادی دارد و نمی‌تواند تمام و کمال همه ابعاد سلامت و بهداشت و درمان مردم را پوشش دهد. اینجاست که اگر خیری دست به کار شود و جان یک نفر را نجات بدهد بنا به نص قرآن مجید انگار که جان همه مردم جهان را نجات داده است. بنابراین نباید به این فکر کنیم که چون دولت وظیفه دارد از سلامت مردم صیانت کند، دیگران وظیفه‌ای ندارند. خوشبختانه کمتر کسی هم در بین ایرانی‌ها چنین فکر می‌کند و خیرین زیادی در کشورمان داریم،‌ خیرینی که هر روز بیشتر از گذشته دامنه کمک‌شان را گسترده می‌کنند.»

       با وجود اینکه او از توسعه کمک‌های خیرین خوشحال است نواقصی هم در این زمینه می‌بیند و می‌گوید: «خیلی بد است اگر ما نتوانیم از این نیروی خیر آن‌طور که باید استفاده کنیم. وظیفه فرد خیر سلامت این است که نیرو و توانش را در اختیار سلامتی مردم بگذارد اما در مرحله بعد ما وظیفه داریم که این توان را درست به کار بگیریم. اگر در این زمینه کوتاهی کنیم خودمان را هم به مردم مدیون کرده‌ایم و هم به آن خیر. ما باید در مرحله نخست نقاط نیاز و اولویت‌های بر زمین مانده را با کارشناسی دقیق مشخص و بعد هم کانال کمک خیرین را فراهم کنیم. به نظر من مجمع خیرین سلامت در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و توانسته تا حد زیادی کمک‌ها را متمرکز کند با وجود این هنوز شاهد جزیره‌ای عمل کردن نهادهای خیریه هستیم.» نیری اعتقاد دارد تا وقتی حرکت های خیریه به صورت جزیره‌ای اتفاق می‌افتند نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید از نیروی خیرین بهره ببریم. او می‌گوید: «ما با کمک وزارت بهداشت تمام تلاشمان را کردیم که پتانسیل خیرین را به سمت مورد نیاز کشور هدایت کنیم و همان‌طور که آمارها می‌گویند تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده‌ایم اما در حوزه تجمیع کمک‌ها هنوز جای کار زیادی باقی مانده. در حال حاضر در دنیا 32 تشکل مردم‌نهاد سلامت وجود دارد که در سازمان ملل ثبت شده‌اند اما متاسفانه هیچ‌کدام از این نهادها متعلق به کشورهای اسلامی نیستند در حالی که به عنوان مثال در کشور خودمان این همه کار خیر صورت می‌گیرد. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های ما این است که خیریه‌های کشور در یک مسیر و مجموعه قرار گیرند.»

خیرین، سلامت محور باشند
       علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم درباره اینکه تا چه حد فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند در زمینه اقدامات خیری موثر باشد می‌گوید: «در مواجهه با موضوع خیرین سلامت دو نوع وظیفه فرهنگی بر دوش ماست. یکی اینکه خیرین را به سمت موضوع پر اهمیت سلامت هدایت کنیم یعنی توجه افراد توانمند را در مرحله اول به اهمیت کارهای خیر ببریم و در مرحله بعد کمک آنها را در زمینه سلامت جلب کنیم. وظیفه دیگری که بر عهده ماست این است که نگاه آنها را به جای درمان به سمت سلامت و بهداشت ببریم. متاسفانه در حال حاضر نگاه کلانی که در کشور وجود دارد و اولویت را به درمان می‌دهد بین خیرین هم وجود دارد. به عنوان مثال اغلب خیرین به دنبال بیمارستان‌سازی هستند چرا که فکر می‌کنند در این مسیر مفیدتر واقع می‌شوند.»

       او ادامه می‌دهد: «کار درمانی سریع‌تر به نتیجه می‌رسد،‌ مثلا خیری که یک بیمارستان یا بخشی از آن را می‌سازد به سرعت می‌تواند نتیجه این کار را ببیند اما فعالیت در بخش بهداشت و سلامت اینطور نیست. هم زمان بیشتری می برد و هم نتیجه عینی کمتری دارد اما در دراز مدت بسیار مفیدتر از اقدامات درمانی خواهد بود. البته این حرف ها به معنی بی‌نیاز بودن کشور از کمک‌های درمانی نیست اما احساس می‌کنیم که در حال حاضر نیاز بیشتری در زمینه بهداشت و سلامت احساس می‌شود.»
برچسب ها: خیرین ، درمان ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: