کد خبر: ۱۱۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: بیماری هپاتیت در سال های اخیر به خوبی کنترل و اکنون شیوع آن به کمتر از 2 درصد رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین،سید موید علویان اظهارکرد: وجود مراکز علمی، دانشگاه های علوم پزشکی، استادان و محققان ظرفیت قابل توجهی در کل کشور برای مقابله با هپاتیت است.
وی با اشاره به کنترل بیماری هپاتیت ویروسی B و C در 20 سال گذشته از طریق برنامه های غربالگری و اقدامات انجام شده شبکه افزود: این بیماری عملکرد کبد را به عنوان یک پالایشگاه بزرگ سم زدایی مختل کرده و باعث بیماری های مزمن کبدی از جمله سیروز کبدی و در مرحله پیشرفته منجر به سرطان کبدی می شود.
به گفته علویان میزان مبتلایان به هپاتیت B در کشور در اکثر نقاط بجز استان های سیستان و بلوچستان و گلستان به 1.4 درصد کاهش یافته و کاهش شیوع این بیماری در نتیجه اجرای برنامه هایی از جمله واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر و آموزش های جامعه و ارتقا سطح دانش مردم و آگاهی جامعه پزشکی در عملکرد و کنترل پیشگیری هپاتیت بوده است.
علویان میزان شیوع هپاتیت C را نیز کمتر از نیم درصد عنوان کرد و گفت: بیشتر مبتلایان به این نوع هپاتیت بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و تعداد قابل توجهی از معتادان تزریقی هستند.
رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه هرعامل مرتبط با خون در انتقال این بیماری موثر است، گفت: امروزه تزریق خون راه انتقال هپاتیت نیست و فرآورده های خونی کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه سالم تر هستند، به همین نسبت شیوع این بیماری نیز کمتر است بنابراین رعایت بهداشت فردی و استفاده نکردن از وسائل بهداشتی مشترک می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد.
علویان به نظارت شبکه های بهداشتی درمانی کشور بر مراکز دندانپزشکی و آرایشگاه ها اشاره و تصریح کرد: آرایشگاه ها تحت غربالگری هپاتیت قرارگرفته و واکسن رایگان دریافت می کنند و سطح بهداشت در این مراکز و مراکز دندانپزشکی تحت نظارت شبکه است.
وی به نگرانی های موجود در مورد مراکز دندانپزشکی تجربی با تحصیلات و توان فعالیت کمتر اشاره کرد و افزود: در مراکز حجامت نیز در صورتی که اقدامات انجام شده به صورت غیربهداشتی و توسط غیرپزشک انجام شده و موارد بهداشتی رعایت نشود، خطر انتقال بیماری متصور بوده، بنابراین نظارت ها در این مراکز باید بیشتر شود.
هپاتیت نامی کلی برای بیماری های مختلفی است که باعث بروز التهاب کبدی می شود، کبد ارگانی حیاتی است و عملکرد نامطلوب آن می تواند منجر به بیماری شدید و حتی مرگ شود.
شایع ترین علت این بیماری عفونت ویروسی است، چند نوع هپاتیت ویروسی شامل؛ A .B. C .D .E وجود دارد که همه این ویروس ها مشکلات مشابهی را ایجاد می کنند اما روش سرایت آنها متفاوت است.
هپاتیت C خطرناک ترین نوع هپاتیت و نوعی بیماری کبدی است که به وسیله ویروس هپاتیت (HCV) ایجاد می شود، ویروس در خون افراد مبتلا به این بیماری یافت می شود و عفونت از طریق تماس با خون فرد آلوده به سایر افراد، سرایت می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: