کد خبر: ۱۱۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 28
شفا آنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهانی در واکنش به هشدارهای بیش از 150 دانشمند و کارشناس سلامت عمومی در مورد خطرات ناشی از شیوع ویروس زیکا در برزیل، تاکید کرد که شیوع این بیماری باعث تعویق و جا به جایی بازیهای المپیک تابستانی ریو 2016 نخواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای با رد هشدارهای این دانشمندان، اعلام کرد که ارزیابی های کنونی نشان می دهد تعویق زمانی المپیک و یا جا به جا کردن محل برگزاری آن تاثیر محسوسی در گسترش بین المللی ویروس زیکا نخواهد داشت.
'برزیل یکی از 60 کشوری است که همچنان گزارش هایی از اشاعه ویروس زیکا از آن مخابره می شود.'
سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زیکا و گسترش آن، رعایت دقیق توصیه های بهداشتی و هشدارهای مسافرتی است.
پیشتر کمیته بین‌المللی المپیک نیز اعلام کرده بود که شیوع بیماری زیکا در نقاطی از آمریکایی جنوبی و مرکزی مانع برگزاری بازی‌های سال 2016 در ریو دوژانیرو، برزیل، نخواهد شد.
152 دانشمند و کارشناس برجسته سلامت عمومی در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان بهداشت جهانی خواهان آن شده‌ بودند که به دلیل شیوع ویروس زیکا، المپیک ریودوژانیرو به تعویق بیفتد یا به جای دیگری منتقل شود.
این دانشمندان در نامه سرگشاده خود به سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده اند یافته‌های جدید درباره این ویروس برگزاری المپیک در برزیل را به امری 'غیراخلاقی' بدل می‌کند.
دکتر امیر عطاران، از دانشگاه اتاوا در کانادا که از تهیه‌کنندگان و امضاکنندگان این نامه است، روز شنبه به بی‌بی‌سی گفت:اگر قرار است مردم از همه کشورهای جهان به برزیل بیایند، طبیعی است بعضی از این افراد در معرض ویروس زیکا قرار خواهند گرفت و در بازگشت به کشورشان آن را به دیگران هم منتقل خواهند کرد. 'این یک واقعیت علمی غیرقابل انکار است. حال اگر کمیته جهانی المپیک بیشتر به فکر چند میلیارد دلار درآمد خود از محل این بازی‌هاست و کوکاکولا و مک‌دونالد هم فقط نگران تبلیغات خودشان هستند و به فکر نوزادانی که قرار است با ضایعه مغزی به دنیا بیایند نیستند، که هیچ.'
وی افزود: آشکار است، سازمان بهداشت جهانی با کمیته جهانی المپیک برای این رویداد قراداد بسته است و مفاد این قرارداد را هم به ما ارایه نمی‌کند، بنابراین اجازه دهید بگویم سازمان بهداشت جهانی در این مورد فاسد است و طبیعی است که اگر قراردادی با کمیته المپیک منعقد کرده، به علت پول صدایش در نخواهد آمد و این فساد این نهاد جهانی را نشان می‌دهد.'
آلودگی زنان باردار به ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با عارضه مغزی 'جمجمه کوچک' (میکروسفالی) می‌‌شود.
در این گزارش آمده است: از ماه مه سال گذشته( حدود یک سال پیش) که ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد، رد آن در 20 کشور دیگر جهان نیز گرفته شده است.
سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که امسال حدود چهار میلیون نفر در کشورهای آمریکای جنوبی به این ویروس آلوده شوند.
المپیک تابستانی 2016 قرار است پنجم تا 21 ماه اوت (15 تا 31 مرداد) در شهر 'ریودوژانیرو'ی برزیل برگزار شود.
دکتر آرتور کاپلان یکی دیگر از نویسندگان این نامه به 'اسکای نیوز' گفت: تعویق سه تا شش ماهه بازیهای المپیک زمان لازم را برای تولید واکسن در اختیار مسئولان قرار می دهد.
وی افزود: چیزی که ما در باره زیکا فهمیده ایم این است که نه تنها باعث تولد نوزادان با جمجمه کوچک می شود بلکه تاثیرات عمیقی بر روی سیستم عصبی کودکان می گذارد. این بیماری بسیار جدی تر و خطرناک تر از آن چیزی است که ما قبلا فکر می کردیم.
دکتر کاپلان اظهارداشت: ما همچنین بتدریج درک می کنیم که زیکا در موارد معدود حتی می تواند باعث
فلج بزرگسالان شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: