کد خبر: ۱۰۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 28
شفا آنلاین>سلامت>معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها برای یکهزار روز طلایی پس از تولد کودک سرمایه گذاری کمی می کنند.
به گزارش شفا آنلاین، سید محمدهادی ایازی روز شنبه در چهارمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی تصریح کرد: از دوره لقاح تا پایان 2 سالگی، یکهزار روز طلایی برای کودک به شمار می آید که خانواده ها باید اهتمام ویژه ای برای آن داشته باشند تا بتوانند بسیاری از مسائل آینده کودکان را مدیریت کنند.

به گفته ایازی، 60 درصد رشد مغز تا پایان یک سالگی، 70 درصد رشد مغز تا پایان 2 سالگی، 80 درصد رشد مغز تا پایان سه سالگی و 98 تا صد در صد رشد مغز تا هشت سالگی انجام می می گیرد.
وی خاطرنشان کرد : کشورهای پیشرفته به تغذیه کودکان به ویژه مصرف لبنیات آنان، تاکید زیادی دارند درحالی که ما فقط توانستیم در مقطع ابتدایی در طول یک سال، 55 روز شیر رایگان برای کودکان با 400 میلیارد تومان هزینه داشته باشیم.
وی در عین حال گفت: درصدد هستیم این 55 روز را به 70 روز برسانیم که باید برای آن، 700 میلیارد تومان هزینه کنیم اما اگر خانواده ها بدانند که سرمایه گذاری برای کودکان چه نتایجی دارد خودشان این هزینه ها را انجام می دهند؛ هم اکنون میزان مصرف نوشابه را با میزان مصرف لبنیات در کشور مقایسه کنید تا ضرورت اطلاع رسانی های بیشتر به خانواده ها آشکار شود.

**کم توجهی به مصرف مکمل در زنان
معاون وزیربهداشت، ادامه داد: کمبودهای مواد غذایی مادران در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است؛ درحالی که مادر در رشد کودک، تاثیر گذار است که معمولا از آن غفلت می شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: مصرف مکمل ها در زنان در دوره های مختلف قاعدگی و یائسگی بسیار حائز اهمیت است که کمتر به آن توجه می شود و باید به طور اساسی به این مساله پرداخته شود چون خانواده ها از آن اطلاعی ندارند.
وی ادامه داد: باید در این زمینه فرهنگسازی های لازم صورت گیرد که زنان تغذیه خوب داشته باشند و هر جا کمبودی بود آن را با مکمل های غذایی جبران کنند.
معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیش رفتن جامعه به سمت سالمندی، گفت: از هم اکنون باید به فکر مکمل های دوران سالمندی باشیم.
ایازی در ادامه برای مکمل های ورزشی هم چنین گفت: با وجود اقدامات سازمان غذا و دارو برای این مکمل ها، نتوانستیم به این موضوع به صورت جدی بپردازیم در حالی که وزارت ورزش می تواند خیلی در این زمینه نقش ایفا کند و ساز و کاری فراهم کند تا این دغدغه برطرف شود.
وی اضافه کرد: مساله مهم دیگر در زمینه مکمل ها ، مقوله استانداردسازی آن هاست؛ بسیاری از مکمل ها به ویژه در حوزه ورزش به صورت قاچاق وارد می شوند که می تواند پیامدهای زیادی به ویژه برای جوانان داشته باشد.
ایازی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه مکمل ها، تجارتی شکل گرفته است که بسیاری حاضر به تمکین استانداردها نیستند بنابراین باید ساز و کار جدی برای آن اندیشیده شود.
چهارمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی با حضور جمعی از مسئولان نظام سلامت با محوریت زن، مادر و کودک در هتل المپیک برگزار شد و به مدت سه روز تا 10 خرداد ماه جاری ادامه دارد.در این همایش از سه بانوی پیشکسوت در حوزه تغذیه و مکمل های غذایی تقدیر شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: