کد خبر: ۱۰۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادثپزشکی>انتشار خبرهایی مبنی بر مرگ و میر بیماران بر اثر سهل‌انگاری کادر درمانی در بیمارستان‌ها، گویی به یک مسئله طبیعی تبدیل شده است.
به گزارش شفا آنلاین، بیمارانی که به امید درمان قدم در راهروهای بیمارستان می‌گذارند اما به دلیل اشتباهات پزشکی، جان شیرین خود را از دست می‌دهند. فوت دختر بچه‌ای 4 ساله به نام زهرا بقال آرانی که به علت پوسیدگی10 تا 12 دندان خود تحت عمل جراحی قرارمی‌گیرد اما یک ساعت قبل از اتمام عمل جراحی، متخصص بیهوشی متوجه کاهش ضربان قلب کودک و وضعیت نامساعد اکسیژن خون می‌شود و در نهایت فوت می‌کند، مرگ مادر جوان پس از سزارین بر اثر استنشاق گاز دی‌اکسید کربن و اکسید نیترو ، مرگ نوزاد 45روزه به علت وصل کردن کپسول اکسیژن اشتباهی ، مرگ الینا به دلیل عمل جراحی لوزه در بیمارستانی در گرگان و... تنها بخش اندکی ازوقایعی است که این روزها رخ می‌دهد.

حال باید ماجرای محمد مهدی را هم به این لیست اضافه نمود. خبر تکان دهنده است. این بار نوبت«محمد مهدی» بود. «محمد مهدی» قربانی یک تب کوچک شد .زندگی 5 ساله‌ای که بعد از چند ساعت حضور در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر تمام شد . وقتی پدرش محمد مهدی 5 ساله را به خاطر اسهال و استفراغ به بیمارستان برد هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که به خاطر یک بیماری ساده فرزندش به خواب ابدی برود.

 پدرداغدار این کودک ماجرا را اینگونه  روایت می‌کند: روز سیزدهم اردیبهشت ، ساعت 4 محمد مهدی را به خاطر اسهال و استفراغی که داشت به بیمارستان شهدای خلیج فارس در استان بوشهر بردیم. در آنجا بنا به تشخیصی که پزشکان دادند پسرم را در بخش اورژانس بستری کردند .در اورژانس فرزندم حالش خوب بود ولی خب به خاطر اسهال و استفراغی که داشت کمی کسل بود . وی ادامه داد: بعد از مدتی پزشک بخش معاینات ، پسرم را معاینه کرد و دستور تجویز سرم را داد. دستور پزشک به این صورت بود که سرم را به صورت «فری» به فرزندم تزریق کنند و در خصوص علت این کار به ما گفتند که به خاطر کم آبی که پسرتان دچار شده باید سرم به سرعت وارد بدن او شود. سوال من این است نباید سرم طی چند ساعت وارد بدن شود نه سریع؟! پدر این کودک اظهار کرد: چند ساعت بعد از اینکه سرم تمام شد، پسرم بی قراری می‌کرد و فریاد می‌زد، ما علت را از خانم دکتر جویا شدیم و ایشان گفتند که چون داروی بیهوشی دریافت کرده و چون داره به هوش می‌آید، می‌ترسد و این گونه داد می‌زند! به هرترتیب ما متقاعد نشدیم و از ایشان پرسیدیم که چرا داروی بیهوشی به محمد مهدی تزریق کردید ؟ که خانم دکتر گفت به خاطر کم آبی که پسرتان دچار شده بود داروی بیهوشی به او زدیم که تشنج نکند!

پدر محمد مهدی افزود: در همین حین، پزشک فرزندم با یک پرستار و پزشک دیگری صحبت می‌کردند که پسرم باید به آی سی یو برود. دوباره سوال کردیم که چرا آی سی یو؟ گفتند معمولا وقتی فرد دچار کم آبی شدید می‌شود باید به آی سی یو برود. وی بیان کرد: وقتی ما حرف‌های خانم دکتر را شنیدیم ،ترسیدیم و به ایشان گفتیم اگر واقعا مشکلی وجود دارد فرزندمان را به شیراز ببریم که ایشان به ما گفتند چیز مهمی نیست. بعد از این جریانات فرزندم را به بخش اطفال بردند. حدودا ساعت 10 شب بود که بالای سر محمد مهدی رفتم و متوجه شدم که فرزندم بی حال است و تکون نمی‌خورد. مجددا نزد پزشکش رفتم و علت بیهوشی پسرم را پرسیدم.

این پزشک در جواب به من گفت چون پسرتان چند داروی خواب آور دریافت کرده است این وضعیتش عادی است! پدر این کودک 5ساله در ادامه گفت: بعد از این صحبت‌ها وارد اتاق پسرم شدم که در آنجا پرستاری به من گفت که فرزندتان به کما رفته است ! سریعا به دکترش بگویید که فکری به حال فرزندتان کند. دوباره نزد دکتر رفتم و گفتم که پسرم در کماست. خانم دکتر آمد و فرزندم را دید بلافاصله سه دستگاه فشارسنج آوردند. چرا سه دستگاه؛ سوال این است مگردستگاه‌ها خراب بوده است؟!

به هر حال همان موقع خانم دکتر دستور داد که محمد مهدی در آی سی یو بستری شود . به دلیل خالی نبودن تخت آی سی یو، ساعت 2 نصف شب پسرم را به آی سی یو بردند.

وی با بیان اینکه نگران وضعیت پسرم بودم ولی مسئولان بیمارستان به من می‌گفتند که چیز مهمی نیست اگر به آی سی یو برود خیلی بهتر است ، اظهارکرد: وقتی فرزندم را در آی سی یو بستری کردند بدون لوله گذاری بود در صورتی که نفس پسرم با مشکل همراه بود. با این وجود محمد مهدی را برای سی تی اسکن بردند ولی مجددا بدون اکسیژن و لوله گذاری وارد آی سی یو شد و در جواب می‌گفتند به خاطر اینکه دستگاه سی تی اسکن اشعه و حالت آهن ربایی دارد باید بدون اکسیژن و لوله گذاری، سی تی اسکن صورت می‌گرفت. پدر محمد مهدی افزود: حدود ساعت 4 صبح بود که به ما گفتند که پسرتان دچار «ادم مغزی» شده است. ما سوال پرسیدیم که« ادم مغزی» چیست و در اثر چه چیزی رخ می‌دهد که یکی از پرستارها به ما گفت : اگر در اورژانس سرم به صورت سریع وارد بدن کودک شده باشد و چون سرم مستقیم از طریق رگ وارد بدن می‌شود به مغز سرایت کرده و به مغز فشار آورده است ! سوال من این است مگرقواعد خاصی باید رعایت می‌شد که نشده است و موجب «ادم مغزی »فرزندم شد؟

 پدر این کودک ادامه داد: بعد از این اتفاق من ندیدم که متخصص مغزو اعصاب فرزندم را ویزیت کند تا فردای آن روز برادرم با یک نفر صحبت کرد و ماجرا را برای ایشان شرح داد که پرستار به برادرم گفت که محمد مهدی دچار مرگ مغزی شده است! برای ما جای تعجب و سوال داشت که چرا بچه‌ای که خودش با پای خودش به بیمارستان رفت و مشکل خاصی نداشت به این سرعت چنین اتفاقی برایش افتاد و دچار مرگ مغزی شد؟ وی اظهار کرد: وقتی برادرم با یک جراح مغز و اعصاب صحبت می‌کرد، متاسفانه آن پزشک به برادرم گفت که کاری از دست ما برنمی‌آید که برادرم برای انتقال پسرم دوباره اصرار کرد که گفتند کار از کار گذشته است و انتقال هیچ تاثیری در وضعیت بیمارتان نخواهد داشت، انشاء الله خدا صبرتان بدهد. وی عنوان کرد: وقتی متوجه شدیم که محمد مهدی دچار مرگ مغزی شده و کاری از دست کسی بر نمی‌آید اعلام اهدای عضوکردیم.

باوجود اینکه مسئولان بیمارستان گفتند که کاربسیار پسندیده‌ای است ولی با همکاری نکردند و اعلام کردند که تا چند ساعت دیگر دستگاه‌ها را از فرزندتان جدا می‌کنند. که تاکید کردیم تازمانی که کار اهدای عضو صورت نگرفته است دستگاه‌ها را از فرزندم جدا نکنید به هر ترتیب تا 6 روز دستگاه‌ها را از فرزندم جدا نکردند تا اینکه کلیه ، قلب و دیگر اعضای پسرم ازکار افتاد و اهدای عضو صورت نگرفت. در این مدت تیمی از استانداری، جهت بررسی و دیدن فرزندم آمدند که بعد از آن جلسه‌ای تشکیل دادند که چه کاری می‌توان برای درمان فرزندم انجام داد. متاسفانه در حالی تشکیل جلسه دادند که فرزندم فوت کرده بود. اکنون ما خواهان این هستیم اگر قصوری رخ داده است پیگیری شود.


پدر محمد مهدی با بیان اینکه از مسئولان بهداشت و درمان تقاضا داریم که علت فوت فرزندم را به ما بگویند، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه سرمایه هنگفت خدادادی داریم ولی در یک استان محروم قرار گرفته‌ایم و حتی از کمترین امکانات پزشکی در استان بوشهر بی بهره هستیم اگر در اصفهان بخیه کودکی را می‌کشند، وزیر بهداشت به آنجا می‌رود و دستور پیگیری می‌دهد اما در اینجا فرزندم بنا به دلایلی که برای ما سوال است فوت می‌کند ولی ایشان خبردار هم نشدند.

 وی اظهار کرد: جالب است که مسئولان بیمارستان به ما می‌گویند که هیچ گونه قصور پزشکی در کار نبوده است در صورتی که تمام برگه‌های آزمایش پسرم وجود دارد و باید بررسی شود. محمد مهدی تا ساعت ده شب سیزدهم اردیبهشت حالش خوب بود حالا چه اتفاقاتی پیش می‌آید که فرزندم دچار مرگ مغزی می‌شود، جای سوال دارد. پدر این کودک در پایان گفت: ما به دنبال مقصر نیستیم فقط دنبال علت مرگ فرزندم هستیم ولی بیمارستان حاضر نیست در این خصوص به ما جواب بدهد.

لازم به ذکر است پیگیری‌های مستمر آفتاب یزد جهت انجام مصاحبه و تشریح علت اصلی فوت کودک از سوی مسئولان بیمارستان علی الخصوص ریاست آن بی نتیجه ماند.
آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: