کد خبر: ۱۰۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 26
شفا آنلاین>سلامت>آقای 58 ساله‌ای مبتلا به سیروز کریپتوژنیک، پس از آنکه در منزل به زمین خورد، دچار گیجی شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد.
به گزارش شفا آنلاین، وی به دلیل عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل، تحت درمان با مترونیدازول، 500 میلی‌گرم، 3 بار در روز برای مدت بیش از 3 هفته قرار داشت. چند روز پیش از بستری در بیمارستان، دیس‌آرتری و عدم تعادل در راه رفتن برای وی پیش آمده بود و همین موضوع منجر به سقوط وی شده بود.

 اسکن MRI که از بیمار به عمل آمد، نشان ازسیگنال fluid-attenuated inversio- recovery یا FLAIR تقویت شده و متقارن داشت که در هسته دندانه‌دار مخچه دیده می‌شد (Pane- A, arrow). این یافته با بروز انسفالوپاتی مرتبط با استفاده از مترونیدازول همخوانی داشت. در زمان پذیرش، به منظور محافظت از راه هوایی، برای بیمار لوله‌گذاری انجام شده و آرام‌بخش تجویز شده بود که مدت کوتاهی پس از آن، باکتریمی مرتبط با کاتتر مرکزی دیده شد.


 با قطع درمان مترونیدازول، یافته‌های تصویربرداری در طول 1 ماه بعد برطرف شد (Pane- B). ارزیابی نورولوژیکی در این بیمار مشکل بود و بیمار هیچگاه وضعیت اولیه منتال خود را به دست نیاورد. انسفالوپاتی مرتبط با استفاده از مترونیدازول، یک عارضه جانبی نادر از این دارو است. این عارضه اغلب با دیزآرتری و عدم تعادل در راه رفتن تظاهر می‌یابد. عوامل خطر ابتلا به آن عبارتند از اختلال عملکرد کبدی و طول مدت طولانی تجویز مترونیدازول (این عارضه اغلب با دوز تجمعی بیش از 20 گرم مرتبط است). MRI مغزی اغلب تشخیصی است و نشان می‌دهد که سیگنال FLAIR قرینه و تقویت شده در هسته دندانه‌دار مخچه وجود دارد.

       در طول مدت بستری در بیمارستان، بیمار به دلیل عوارض مرتبط با باکتریمی کاتتر مرکزی فوت کرد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: