کد خبر: ۱۰۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 29
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) هشدار داد: بسیاری از داروهایی که افراد استفاده می کنند منجر به یبوست می شود که در رأس آنها مُسکن ها قرار دارد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: بسیاری از داروهایی که مردم استفاده می کنند منجر به یبوست می شود که سر دسته آنها مُسکن هاست،مواد دارای کدئین نیز در تشدید یبوست  موثر اند.


وی با بیان اینکه داروهایی که برای اعصاب مانند آرام بخش ها استفاده می شود در ایجاد یبوست موثر است ادامه داد: خانم ها که به دلیل سیکل قاعدگی،خونریزی و در پی آن دچار کمبود فقر آهن می شوند و با دستور پزشک قرص آهن مصرف می کنند نیز بیشتر دچار یبوست می شوند.


فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: خانم های در سن یائسگی که قرص کلسیم استفاده می کنند نیز امکان دارد در معرض ابتلا به یبوست قرار بگیرند، داروهای مورد استفاده بیماران پارکینسون  نیز در ایجاد یبوست نقش دارد.


وی افزود: در فرد مبتلا به یبوست باید بررسی کرد که آیا به بیماری غدد داخلی مبتلا است یا نه که در رأس آن دیابت قرار دارد؛ بیماران دچار کمبود تیروئید یا در مواردی که بیمار دچار کم کاری غده فوق کلیه باشد نیز می تواند همراه با یبوست باشد.


به گفته ابراهیمی دریانی گاهی هم تغییر محیط در پی یک مسافرت فرد را به یبوست مبتلا می کند. یا افراد سیگاری پس از ترک آن تا اندازه ای درگیر یبوست هستند و خودشان مدعی اند که پس از کشیدن سیگار یبوست شان برطرف می شود.


وی تأکید کرد: همچنین بعد از این موارد یکسری بیماری های اعصاب مانند ام اس، پارکینسون و فلج نخاعی در ایجاد یبوست نیز موثرند.

متخصص داخلی درباره عوارض یبوست هشدار داد: شخص می تواند به علت زور زدن و فشار زیاد دچار عارضه هایی مانند بواسیر و یا شقاق در مقعد شود؛ به طور معمول بواسیر ایجاد درد نمی کند مگر این که در آن ایجاد لخته شود.


وی توصیه کرد: اگر بیماری خونریزی دارد و در بالای سن 50سال و دچار یبوست است باید کولونوسکوپی شوند .زیرا یکی از علل یبوست می تواند سرطان روده بزرگ باشد بنابراین نباید در تشخیص گم شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: