کد خبر: ۱۰۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 22
شفا آنلاین>سلامت>یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مدیریت ما مشکل دارد, وقتی که مدیریت ناقص است, یقینا شارلاتانیسم‌ها برای رشد فرصت پیدا می‌کنند؛ مدیریت ناقص و عدم ساماندهی بر طب سنتی موجب بروز مشکلات شده است.

به گزارش شفا آنلاین،مهدی فهیمی درباره طب سنتی اظهار داشت: وزارت بهداشت تمام قدرت خود را فعلاً برای اینکه وضعیت سلامت در جامعه ارتقا دهد، استفاده می‌کند. اما یک خلاء قانونی و یک جایگاه قانونی برای بحثی که سازمان بهداشت جهانی به آن پرداخته و باید پزشکان به آن اهمیت دهند که بحث طب سنتی است و باید به عنوان اولویت اول مان باشد و آن نظارت بر کیفیت زندگی مردم است که ما آن را نداریم.

به گفته وی وزارت بهداشت هم می‌تواند ادعا کند که من واکسیناسیون را انجام دادم، بهداشت مدارس را هم انجام دادم، بازدید‌ها را هم انجام دادم، بهداشت مواد غذایی را رسیدگی کردم و در مورد این موارد آمار دهد که در وضعیت خوبی هستیم اما چون قسمتی که باید نظارت بر کیفیت زندگی مردم را داشته باشد, وجود ندارد سیاستگذاری نشده و اجرا هم نمی‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بنابراین معیار و مقیاسی هم برای سنجش نداریم، این است که همه آمارهایی که می‌فرمایند درست است اما میزان بیماری‌هایی مانند انواع عضلانی و اسکلتی و همینطور بیماری‌هایی مثل سرطان و دیابت که در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود اما آمارها بهترین وضعیت را نشان می‌دهد.

فهیمی ادامه داد: مدیریت ما مشکل دارد, وقتی که مدیریت ناقص است, یقیناً شارلاتانیسم‌ها برای رشد فرصت پیدا می‌کنند. چه کسی فرا خوانده که یکباره عطارهای این مملکت را جمع کند. عطاری که پدرش هم عطار هم بوده و خودش 30 سال عطار است و از داخل گونی بو می‌کند و گیاه را به شما اصل و نژاد و همه خاصیت آن را می‌گوید و با یک جوانی که دیروز عطاری زده، در این مملکت با هم در یک مرحله کار می‌کنند؛ تفاوت دارد.

وی بیان کرد: چه کسی باید به این آموزش بدهد؟ مشخص نیست. چه کسی باید این را بازخواست کند؟ مشخص نیست. جلوی عطاری نوشته است که درمان نازایی، درمان قطعی رماتیسم، درمان قطعی چاقی، من نمی‌دانم این فرد چند تخصص را گذرانده. وقتی مدیر نداریم یا مدیر نالایق داریم این اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر و محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم از عطاری ایراد بگیریم، شاید کسی به او نگفته باشد. چرا ما برای اینکه تمام ماشین‌های مملکت را شماره‌اش را با اسم صاحبش یکی کنیم برنامه ریزی داریم و شد، مگر غیر از این نیست؟ مردم شاهد هستند. امروز در خیابان ماشین حرکت می‌کند, اگر خطا برود دوربین عکس می‌گیرد و به در منزل نامه می‌دهد پس  طرح ساماندهی گذاشتند و شد, ما کدام طرح سامان دهی طب سنتی را گذاشتیم؟ شارلاتانیسم در مدیریتمان خیلی قوی تر از شارلاتانیسم در بین مردم است.

برچسب ها: طب سنتی ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: