کد خبر: ۱۰۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 22
شفا آنلاین>سلامت> غذا می‌تواند با بیماری مقابله کند یا آن را شدت بخشد، انتخاب با ما است. استفاده ازخوراکی‌ها برای پیشگیری از ابتلای به بسیاری از مشکلات جسمانی سابقه تاریخی طولانی دارد.
به گزارش شفا آنلاین، در 431 سال پیش از میلاد از قول سقراط، پدر علم پزشکی باستان، چنین نقل شده: «بگذارید که غذایتان داروی شما باشد و دارویتان غذایتان.»

       سقراط جلوتر از زمان خود می‌اندیشید، چون که می‌دانست که بیماری ماهیت فیزیکی و منطقی دارد و برخی غذاها روی آن موثرند. او دریافته بود که برخی میوه‌ها، گیاهان علفی و ادویه‌جات تاثیرات مثبتی ماورای تاثیر غذاهای معمولی بر بدن ما دارند. این مواد می‌تواند با انبوهی از مشکلات فیزیولوژیک از جمله عفونت مقابله کرده، درد را کاهش دهد، عملکرد سیستم ایمنی را زیاد کند و تخیفیف دهنده اضطراب و مشکلات گوارشی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای: بیماری‌های قلبی
       بیماری قلبی عامل نخست مرگ و میر انسان است و سالانه جان 800 هزار نفر را می‌گیرد. قلب به عنوان موتور بدن انسان، برای داشتن عملکرد مثبت باید سوخت پاک و مناسب داشته باشد. انجمن قلب ایالات متحده داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم را بهترین اسلحه برای مبارزه با بیماری‌های قلبی می‌داند. در سال 2015 گروهی از پزشکان قلب در ایالت کلیولند کوشیدند مشکلات رژیم غذایی آمریکایی را شناسایی و با حذف این مشکلات یک الگوی غذایی سالم طراحی کنند.

 نتیجه به‌دست آمده شباهت زیادی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشت، یعنی روغن‌ زیتون ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا و ماست، مواد اصلی فهرست را تشکیل می‌دادند. در این الگو مصرف مواد خوراکی فرآوری شده و نمک و شکر حذف یا به حداقل تقلیل داده شده بود.

 رژیم غذایی مدیترانه‌ای برمبنای خوراکی‌هایی به‌وجود آمده که در جزیره کرت در یونان یافته می‌شود. ساکنین این جزیره کمترین آمار مرگ و میر را بر اثر بیماری، از بیماری قلبی گرفته تا سرطان، دارند. تغذیه آنها به‌صورت از تولید به مصرف است، بنابراین میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، مغزها و حبوبات سهم عمده‌ای در این رژیم دارند. وعده‌های کوچک پروتئین حیوانی مصرفی در بیشتر مواقع ماهی یا گوشت گوسفندی است که با روغن زیتون پخته شده و به‌همراه مقدار زیادی سبزیجات فیبردار مصرف می‌شود.

رژیم غذایی DASH: فشارخون بالا
       طبق نظر مایوکلینیک، فشارخون بالا سال‌ها پیش از آنکه عوارض خود را ظاهر سازد، به بدن ما صدمات جبران‌ناپذیری وارد ساخته است. قلب ما خون را پمپ کرده و از طریق رگ‌ها به سراسر بدن می‌رساند. سرخرگ سالم انعطاف‌پذیر و در عین حال محکم است. انعطاف‌پذیری رگ لازمه توانایی آن برای انتقال خون پمپ شده به نقاط مختلف و ارگان‌های بدن است. فشار خون بالا در سرخرگ‌ها یعنی افزایش فشار وارد بر دیواره آنها، که در درازمدت دیواره رگ را تخریب کرده، گاهی سبب ایجاد برآمدگی (آنوریسم) در آن می‌شود.

 آنوریسم می‌تواند منجر به سکته قلبی، از کار افتادن کلیه، آسیب‌های چشمی یا سرخرگی، خونریزی داخلی یا مغزی شود. برخورداری از رژیم غذایی DASH (DieApproach to Stop Hypertention) از وقوع آسیب‌‌های شدیدترجلوگیری می‌کند. این رژیم با محتوای 2 هزار کالری روزانه شامل 7 یا 8 وعده غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار، 4 تا 5 وعده سبزیجات و به همین مقدار میوه، 2 تا 3 وعده لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی، 180 گرم گوشت مرغ یا ماهی، 4 تا 5 وعده انواع مغزها و بذرها در هفته است.

گزارش انجمن قلب و ریه و فشارخون ایالات متحده نشان می‌دهد کلیه شرکت‌کنندگان در این رژیم بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و نژاد، از رعایت آن نتیجه مثبت گرفته‌اند.

رژیم کتوژنیک: صرع
       در دهه 1920، گروهی از دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز رژیم کتوژنیک را طراحی وروی صدها کودک با هدف درمان صرع آزمایش کردند. در این رژیم میزان چربی مصرفی بسیار بالا وکربوهیدرات بسیار کم است. در وضعیت ناشتا مغز فرمان تبدیل قند را به چربی توسط کتون‌ها صادر می‌کند. کتون‌ها وظیفه فعال کردن کانال‌های هدایت پتاسیم را در سلول‌های مغزی، که در تنظیم عملکرد بهینه آن نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، دارند.

تشنج‌های صرعی ناشی از وقوع اختلال الکتریکی در مغز هستند. زمانی که مغز در آستانه تشنج است، پتاسیم می‌تواند پروسه وقوع حمله را متوقف و به مثابه یک عامل محافظ وارد عمل ‌شود. محققین مشاهده کردند که در 50 درصد بیماران مبتلا به صرع ،وقوع تشنج پس از یک دوره دوساله رعایت رژیم کتوژنیک کاملا متوقف شده است.

رژیم غذایی فاقد گلوتن: بیماری‌های خودایمنی
       بیماری‌های خودایمنی با تنوع زیاد (حدود 80 نوع) علایم تقریبا یکسانی دارند که کار تشخیص آنها را دشوار می‌سازد. این بیماری وقتی به‌وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌های سالم وارد عمل می‌شود و نتیجه آن آسیب جبران‌ناپذیر یا رشد غیرطبیعی بافت‌هایی در بدن است. با اینکه تا کنون درمان قاطع و کاملی برای این نوع بیماری‌ها شناخته نشده، می‌توان عوارض آن را که گاهی دردناک است، تا حدودی کاهش داد و تحمل‌پذیر کرد.

       یکی از این بیماری‌های شناخته شده بیماری سلیاک است. فرد مبتلا به این بیماری دچار عدم تحمل گلوتن است، زیرا این ماده سبب آسیب به قشر داخلی روده کوچک و مانع جذب مواد غذایی می‌شود. گلوتن، پروتئینی است که در انواع نان‌ها و محصولاتی که از غلات تهیه می‌شوند، وجود دارد. افراد مبتلا به سلیاک برای تخفیف علایم این بیماری از مصرف گلوتن خودداری می‌کنند. گلوتن همچنین می‌تواند سبب تشدید علایم بیماری هاشیموتو شود. هنگامی که بدن گلوتن را به‌عنوان یک عامل حساسیت‌زا شناسایی می‌کند، تیرویید دچار سردرگمی شده و شروع به تولید پادتن برای مقابله با آن می‌کند. حدود 30 درصد مبتلایان به بیماری سلیاک به هاشیموتو نیز دچار هستند.

با توجه به افزایش متقاضیان، پیش‌بینی می شود تولید محصولات بدون گلوتن 20 درصد افزایش داشته و بازاری چندین میلیارد دلاری به خود اختصاص می‌ دهد. شدت بیماری سلیاک در افراد متفاوت است. حذف گلوتن بیماری سلیاک را درمان نمی‌کند ولی تحمل آن را آسان‌تر می‌کند و در پاره‌ای موارد سبب محو کامل علایم آن می‌شود.

رژیم غذایی پرفیبر: دیورتیکولیت
       در بیماری دیورتیکولیت واکنش‌های دردناک و التهابی، با به‌وجود آمدن کیسه‌های برجسته در جدار خارجی روده بزرگ بروز می‌کند. این التهابات موجب ایجاد نفخ، دل‌پیچه‌های دردناک و یبوست می‌شوند. در موارد حاد بیماری، گاهی خونریزی، پارگی و یا انسداد روده رخ می‌دهد.

 پزشکان از علت به‌وجود آمدن دیورتیکولیت اطمینان ندارند ولی در برآمدگی‌های کیسه‌ای شکلی که در روده به‌وجود می‌آید، میکروب رشد می‌کند و کیسه‌ها عفونی شده و نهایتا بروز پارگی جدار روده بزرگ رخ می‌دهد. درمان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن است ولی توصیه غالب پزشکان برای جلوگیری از عود بیماری رعایت رژیم غذایی پرفیبر است.

فیبر موجود در سبزیجات سبب سهولت حرکت مواد دفعی در طول روده بزرگ می‌شود و نبود این ماده در مواد دفعی ایجاد یبوست کرده، فشار زیادی به روده وارد می‌کند. ادامه یبوست زمینه‌ساز ابتلا به دیورتیکولیت شده، نهایتا بیمار را روانه اتاق عمل می‌کند. کارشناسان مصرف روزانه 20 تا 35 گرم فیبر را برای جلوگیری از یبوست توصیه می‌کنند. مصرف روزانه غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، لوبیا قرمز، عدس، بروکلی، انواع توت‌ها و کشمش می‌تواند منبع تامین این میزان فیبر باشد.گریپ واین
سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: