کد خبر: ۱۰۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: خطر جدی کاهش جمعیت با کاهش بارداری ها و افزایش مرگ و میر در راه است.

به گزارش شفا آنلاین، قاسم جان بابایی در همایش «روز ملی جمعیت» و بسیج اطلاع رسانی پویایی، بالندگی و جوانی در سالن آیت الله کوهستانی ساری با بیان اینکه یکی چالش‌های مهم کشور رشد جمعیت است، افزود: مولفه های بسیاری در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بحث ازدواج استقبال کمی را در جامعه شاهد هستیم به طوری که یک سوم بانوان 20 تا 30 ساله کشور ازدواج نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این کاهش میزان ازدواج شاهد آمار طلاق و افزایش آن نیز هستیم.

جان بابایی از دیگر دلایل کاهش جمعیت را فاصله ازدواج تا زمان بارداری دانست و افزود: آمار مرگ و میر کشور بالاست و اغلب 20 هزار نفر کشته شدگان سالانه حوادث جاده ای کشور جوان هستند.

وی درباره نقش عامل بیماری‌های غیرواگیر در کاهش رشد جمعیت عنوان کرد: در سنین 15 تا 60 سال میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیردار بیشتر است و با افزایش سن ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نیز افزایش می یابد.

وی میزان کشندگی بیماری‌های قلبی و سرطان و ... را بسیار بالا دانست و گفت: میزان شیوع سرطان و سکته قلبی در سنین بالاتر بیشتر است اما شیوع آن در ایران در سنین پایین رشد یافته است.

جان بابایی یکی از مهمترین مولفه ها در مرگ و میر و کاهش جمعیت را سکته ناقص و دیگر بیماری های غیر واگیر عنوان و تاکید کرد: این امراض قابل کنترل شدن است و اگر به عنوان دغدغه همه گیر مطرح باشد قابل رفع خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حوزه بهداشت و درمان و در مرگ و میر نوزادان و مادران باردار شرایط خوبی در استان مازندران وجود دارد به طوری که در طی یک سال تنها یک مورد مرگ مادر باردار رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط مطلوب برای زایمان بهتر مادران فراهم شده است و باید زیرساخت هایی فراهم شود که حتی یک مورد مرگ در این شرایط نیز رخ ندهد.

جان بابایی گفت: برخی از بیماری‌ها مانند سکته های قلبی، دیابت فشار خون و برخی دیگر با افزایش اطلاعات و سواد ورزش و رژیم مناسب می توانند ریشه کن شوند و یا دیرتر بروز کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: