کد خبر: ۱۰۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از هر هزار تولد در ایران، یک کودک دچار کم کاری تیروئید می شود.

  به گزارش شفا آنلاین، دکتر فریدون عزیزی اظهار کرد: این عارضه به علت عدم رشد کافی تیروئید در دوران جنینی بروز می یابد اما علاوه بر این عارضه که پیشگیری ندارد، زن باردار باید ید کافی دریافت کند تا تیروئید جنین و تیروئید او رشد سلول های مغزی جنین را دچار اختلال نکند.
وی افزود: به همین دلیل است که به مادران باردار توصیه می شود در دوران بارداری ید به مقدار کافی دریافت کنند.
عزیزی با توجه به فرارسیدن روز جهانی تیروئید (چهارم تا ششم خردادماه)، گفت: امسال در روز جهانی تیروئید بیشترین تمرکز روی مسئله تیروئید و فعالیت آن در دوران کودکی و بارداری است بنابراین کم کاری تیروئید در بین کودکان و نوجوانان و زنان باردار بیشتر مورد توجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه تیروئید در دوران جنینی و 2 تا سه سال اول زندگی نقش بسیار موثر و قابل توجهی را در رشد مغزی کودک دارد، اگر تیروئید به خوبی رشد پیدا نکند فرد دچار مشکلاتی همچون کند ذهنی، اختلال عصبی و عدم رشد جسمی می شود.
عزیزی یادآور شد: اگر این اختلالات در دوران جنینی بروز پیدا کند، غیرقابل بازگشت خواهد بود به همین دلیل پیشگیری از بروز این اختلال در دوران بارداری بسیار مهم است.
وی یادآور شد: مادران باید در دوران بارداری به خصوص سه ماه نخست بارداری «ید» به مقدار کافی دریافت کنند تا احتیاجات جنین تامین شود زیرا در این مدت تیروئید جنین تشکیل نشده و برای رشد سلول های عصبی به هورمون های تیروئیدی مادر نیاز دارد اما در هفته هفدهم تیروئید جنین به اندازه کافی هورمون تولید می کند و دیگر به مادر نیازی نخواهد داشت.
عزیزی افزود: اگر تیروئید مادر در دوران بارداری فعال باشد، کودک دچار مشکل نخواهد شد اما در غیر این صورت کودک دچار مشکل می شود بنابراین دریافت ید کافی در دوران بارداری و فعالیت طبیعی تیروئید مادر در سه ماهه اول و طبیعی بودن تیروئید جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری ضروری است.
وی یادآور شد: به همین دلیل زمانی که کودک متولد می شود میزان تیروئید آن اندازه گرفته می شود تا درصورتی که کودک دچار کم کاری تیروئید بود، هورمون تیروئید تجویز شود.
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: برای فعالیت طبیعی تیروئید مادر در دوران بارداری به مادران توصیه می شود در این دوران به مقدار کافی ید مصرف کنند تا رشد سلول های مغزی جنین دچار مشکل نشوند.
برچسب ها: تیروئید ، جنین ، باردار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: