تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >بنابر نتایج یک مطالعه، افرادی که باکتری های متنوع‌تری روی پوست آنها زندگی می کنند برای پشه ها از جذابیت کمتری برخوردار هستند.
آیا پشه ها شما را بیشتر از دیگران نیش می زنند؟اساسا، پشه ها شکار خود را بر اساس مجموعه ای از عوامل انتخاب می کنند. پژوهش های علمی شواهدی را یافته اند که نشان می دهد چرا پشه ها افرادی خاص را انتخاب می کنند، اگرچه این مطالعات اغلب روی انواع مختلف پشه ها صورت می گیرد و از این رو دلیل اصلی جلب توجه پشه ها به سوی شما ممکن است با توجه به گونه ای که در نزدیکی شما زندگی می کند، متفاوت باشد. همچنین، بسیاری از این مطالعات در مقیاس کوچک صورت گرفته و از این رو می توانند به عنوان فرضیه های اولیه و نه نتیجه گیری هایی دقیق در نظر گرفته شوند.

با توجه به نوع پشه هایی که در نزدیکی شما وجود دارند این حشرات کوچک می توانند بیماری های کشنده ای مانند زیکا، مالاریا، تب زرد، تب دانگ و ... را انتقال دهند و از این رو تلاش برای کاهش جذابیت و مواجهه با آنها اقدامی عاقلانه است. در ادامه با برخی عوامل که می توانند شما را به یک قربانی جذاب برای پشه ها مبدل کنند، بیشتر آشنا می شویم.

افرادی که دارای گروه خونی O هستند نسبت به افراد دیگر احتمال بیشتری دارد پشه ها را به سوی خود جذب کنند.

بنابر نتایج یک مطالعه، پشه های ناقل مالاریا به بانوان باردار دو برابر بیشتر از بانوان غیر باردار جذب می شوند. در شرایطی که زیکا با نقص های مادرزادی نوزادان مرتبط است، این یافته به طور ویژه نگران کننده است.

بدن برخی افراد ترکیباتی را منتشر می کند که باعث جذب پشه ها می شود در شرایطی که بدن افراد دیگر ترکیبات دافع این حشرات منتشر می کند. چگونگی کارکرد این مساله همچنان نامشخص است اما پژوهشگران در تلاش برای جداسازی ترکیبات شیمیایی و استفاده از آنها در دام های پشه یا اسپری های ضد حشره طبیعی هستند.

پشه ها به افرادی که هنگام تنفس دی اکسید کربن بیشتری منتشر می کنند بیشتر جذب می شوند که افراد بزرگ جثه و بانوان باردار از آن جمله اند.

ورزش کردن می تواند به تولید اسید لاکتیک در بدن انسان منجر شود و دفع آن به همراه عرق می تواند به عنوان یک عامل جاذب برای پشه ها عمل کند.