کد خبر: ۱۰۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
دیناروند درآستانه برگزاری روزمبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی خبرداد:
شفاآنلاین :سلامت >دارو و درمان >رییس سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه هیچ فرآورده دارویی قاچاق و تقلبی در مراکز درمانی رسمی کشور عرضه نمی‌شود، گفت: سازمان غذا و دارو به تنهایی نمی تواند از ورود و عرضه داروهای قاچاق و تقلبی به بازار مصرف جلوگیری کند.


به گزارش شفاآنلاین ،رسول دیناروند ضمن بیان این مطلب، با رد آمار منتشر شده مبنی بر اینکه حدود 5 تا 10 درصد داروهای مصرفی در ایران قاچاق یا تقلبی هستند،گفت: محاسبات سازمان غذا ودارو نشان می دهد که آمار داروهای مصرفی قاچاق و تقلبی در ایران زیر 5 درصد است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در مراکز درمانی و دارویی رسمی کشور دارویی قاچاق و تقلبی عرضه نمی‌شود، افزود: مردم این اطمینان را داشته باشند که با مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی داروهای مورد تایید در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در اکثر داروخانه ها و بیمارستان ها هیچ فرآورده قاچاق و تقلبی وجود ندارد.

وی درخصوص وجود داروهای قاچاق وتقلبی در خارج از مراکز درمانی، تصریح کرد: نظارت بر اینکه داروهای قاچاق و تقلبی در سوپرمارکت ها، برخی فروشگاه ها یا ناصر خسرو به فروش می رسد در توان وزارت بهداشت و سازمان غذاو دارو به تنهایی نیست، واقعیت آن است که نهاد ها و سازمان های بسیاری باید برای جمع آوری داروهای قاچاق و تقلبی از بازار ایران با وزارت بهداشت تعامل و همکاری داشته باشند.

دیناروند با یادآوری عرضه داروهای تقلبی و قاچاق در ناصر خسرو، گفت: محصولاتی برای سقط جنین غیرقانونی، فرآورده های جنسی، فرآورده های دوپینگ و مخدر در ناصر خسرو به فروش می‌رسد که همگی تقلبی و قاچاق است؛  موارد این چنینی حکایت از قاچاق زیرزمینی دارد که در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا ودارو دستگاه های دیگری هم باید وارد عمل شوند.

معاون وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کنترل مرزها از وظایف سازمان غذاو دارو نیست، تصریح کرد: آنچه که درحیطه وظایف سازمان غذا و دارو قرار دارد نظارت بر مراکزدرمانی و داروخانه است، بنابراین با قاطعیت اعلام می شود که در مراکز درمانی فرآورده‌های غیرواقعی و قاچاق در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد.

دیناروند با اشاره به نهایی شدن سامانه کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت، تصریح کرد: با نهایی شدن این سامانه مردم می توانند با اطمینان اقلام دارویی مورد نیاز خود را با استعلامات لازم خریداری کنند، البته این سامانه هم اکنون درمورد تمامی داروهایی وارداتی و مکمل ها اجرایی شده اما در خصوص فرآورده های بهداشتی، آرایشی، غذایی و تجهیزات پزشکی به تدریج اجرا می شود.

رییس سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه داروهای قاچاق و تقلبی از مسیرهای مختلفی به کشور وارد می‌شوند، به خانه ملت افزود: طبق آمارهای مطرح شده حدود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود، اما آمار ورود داروی قاچاق درمقایسه با 20 میلیارد دلار بسیار کم و درصد بسیار ناچیزی است؛ اما باید تاکید کرد که ورود داروی قاچاق به هرمیزان به کشور آسیب بسیاری در حوزه اقتصاد و سلامت وارد می کند.

 گفتنی است عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران به تازگی اظهارداشته: تازه‌ترین آمارهای مجامع معتبر جهانی نشان می دهد حدود ۵ تا ۱۰ درصد داروهای مصرفی در ایران قاچاق یا تقلبی هستند.

بررسی آخرین وضعیت داروهای تقلبی و قاچاق درایران، همزمان با هفتمین همایش انجمن داروسازی بالینی ایران و با همکاری شرکت سانوفی و مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی، از پنجم تا هفتم خرداد ۹۵ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: