کد خبر: ۱۰۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 12
شفا آنلاین>سلامت>گویا این روزها پنجره جدیدی به سوی نظام سلامت کشور باز شده و وزارت بهداشتی‌ها در تکاپو هستند که با استفاده از فرصت ایجاد شده در "برجام" بتوانند چرخ این حوزه را با استفاده از سرمایه خارجی و با به کارگیری توانمندی‌های داخلی به گردش درآورند.

به گزارش شفا آنلاین، پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، مقدمات همکاری و مشارکت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت، با برخی از شرکت‌های صاحب سرمایه از کشورهای مختلف فراهم شد. به طوریکه شاهد رفت‌وآمدها و مذاکرات بسیاری میان وزارت بهداشت ایران با هیات‌هایی از کره جنوبی، ژاپن، فرانسه و... بودیم تا جایی که حتی بنا شد سرمایه‌گذاران این کشورها جهت احداث و تجهیز مراکز درمانی، بیمارستان و... در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند، آن هم به شرط انتقال دانش فنی.

این روزها اما انگار صدای نخستین گام‌های به نتیجه رساندن این برنامه‌ها به گوش می‌رسد و وزارت بهداشت بر تحقق چنین اقدامی مصر شده است. بر این اساس از حیطه‌های این مشارکت در حوزه سلامت می‌توان به همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی مشترک، انتقال دانش و فناوری با ارزش افزوده بالا، مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای پروژه، تجهیز، تبلیغ، بازاریابی و بازارسازی و... اشاره کرد.

حال این همکاری‌ها در حوزه سلامت می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال نیروی آماده به کار کشور و رونق بخشیدن به فعالیت شرکت‌های مشارکت داخلی موثر باشد. در عین حال مشارکت در زمینه احداث و راه‌اندازی مراکز درمانی در تمام مسیر خود از ساخت‌وساز ابنیه، تجهیز، بهره‌برداری، نگهداشت، صادرات محصولات تولید شده به خارج از کشور و... موجب اشتغال بخش بزرگی از دانش‌آموختگان می‌شود.

از طرفی انتقال دانش، الگوبرداری از فناوری و تجارب موفق سایر کشورها از دیگر نتایج این مشارکت‌های بین‌المللی است. از سوی دیگر زمانی که هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی کشور در خم بازاریابی گرفتار آمده‌، بسیاری از کشورهای موفق برای القای خدمات و جلب مشتری در اقتصاد و تجارت خود به مفاهیم بازارداری و بازارسازی روی آورده‌اند. همچنین ورود و گسیل سرمایه، افزایش مبادلات اقتصادی دو سویه و به بن بست رساندن سیاست‌های تحریمی، انگیزه لازم را برای بسیاری از شرکت‌های خارجی فراهم می‌کند.

حال افزایش پوشش خدمت‌رسانی و تکمیل شبکه مراقبت سلامت در اقصی نقاط کشور را می‌توان نتیجه دیگر مشارکت ایران با کشورهای مختلف در حوزه سلامت دانست. طبق گفته فعالان و سیاستگذاران حوزه سلامت، تامین سلامت مطلوب جامعه در گرو تکمیل شبکه مراقبت سلامت و بهبود استانداردهای درمانی کشور است. با وجود تلاش بسیار زیاد، به دلیل فاصله زیاد با وضع مطلوب، کمبودهای جدی در این زمینه وجود دارد.

در عین حال گسترش و ایجاد جاذبه در زمینه توریسم‌درمانی، کمک به خروج از اقتصاد تک محصولی نیز می‌تواند یکی از دستاوردهای کشورمان با مشارکت‌های بین‌المللی باشد. توریسم درمانی جدای از ارزش اقتصادی خود برای کشور ما زمینه زدودن تبلیغات سوء، علیه کشور را فراهم می‌کند. از دیرباز بسیاری از کشورهای منطقه گرایش و تمایل بسیاری برای دریافت خدمات سلامت از مراکز درمانی ایران داشته‌اند که این روند در سالیان اخیر توسعه یافته است. متاسفانه فرسودگی ظرفیت‌های فیزیکی و امکانات درمانی کشور این پتانسیل بالقوه را به چالش می‌کشد.

از سوی دیگر سرعت بخشیدن به فرآیندهای ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از پروژه‌های بهداشتی - درمانی، کاهش میانگین عمر، افزایش استحکام ابنیه مراکز درمانی و بهبود کیفیت فرایندها و امکانات مراقبت بالینی کشور در بازه زمانی متعارف، پاسخ به مطالبات مردم در زمینه بهبود کیفیت و کمیت خدمات، ایجاد زمینه رقابت بیشتر در بخش خصوصی درمان و تغییر نگاه ناظران و قضاوت رصدکنندگان اقتصادی به جایگاه واقعی توسعه در ایران و معرفی قابلیت‌های بازرا سلامت و سرمایه‌پذیری در آن، از موقعیت‌های فراهم شده در قالب این مشارکت‌ها است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، چنین مزیت‌هایی دست‌اندرکاران حوزه سیاستگذارای سلامت را بر آن می‌دارد که بخشی از توان خود را به ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه این مفاهیم و هدایت سرمایه و دانش فنی از قطب‌های سرمایه‌ به داخل کشور اختصاص دهند.

بر همین اساس وزارت بهداشت همایشی را در 25 و 26 اردیبهشت ماه با عنوان "فرصت‌های اقتصادی حوزه سلامت" و با هدف معرفی قابلیت‌های موجود در کشورمان به عنوان گام نخست در شهر تهران و با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری از کشورهای مختلف برگزار می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: