کد خبر: ۱۰۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> ژورنال BMJ درآخرین شماره خود مطلبی منتشر کرده و در آن خطای پزشکی را سومین عامل مرگ و میر، پس از بیماری‌های قلبی وسرطان، در ایالات متحده معرفی کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، تحقیق در مورد دلایل این رخداد باید دراولویت نخست کارهای پژوهشی و تامین بودجه جهت رفع آن قرار گیرد. متاسفانه نمی‌توان از گواهی فوت درگذشتگان دلایل فوت را که بر اثر خطای پزشکی بوده، بصورت واضح و قابل استناد استخراج کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا از این گواهی‌ها به عنوان تنها مرجع استخراج آمار علت مرگ استفاده می‌کند. گواهی فوت برمبنای استانداردهای بین‌المللی طبقه‌بندی امراض صادر می‌شود و درفهرست این استانداردها ازخطای انسانی و ابزاری نام برده نشده است.

       طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت تنها ایالات متحده نیست که دچار چنین کاستی است، بلکه 117 کشور جهان از همین سیستم بین‌المللی صدور گواهی فوت استفاده می‌کنند. نویسندگان این مقاله، دکتر مارتین مایکری دانشیار جراحی و همکار محققش، مایکل دانیل که هر دو عضو هیئت علمی دانشگاه جانز هاپکینز هستند، معتقدند برای رفع این معضل و کاهش میزان خطای انسانی ناچار به تنظیم گواهی فوت با شرح جزییات بیشتر و ذکر سهم خطای انسانی هستیم.

سرطان و بیماری‌های قلبی در مرکز توجه
       دکتر مایکری در یک کنفرانس دانشگاهی چنین عنوان کرد که از آنجا که سرطان و بیماری قلبی دو رتبه نخست علت فوت را به‌خود اختصاص داده‌اند، تمامی توجه و در نتیجه بودجه تحقیقاتی به این دو جلب شده است. حذف عامل خطای پزشکی از علل فوت سبب می‌شود بودجه‌ای برای تحقیقات در این زمینه اختصاص نگیرد و مشکل به جای خود باقی می‌ماند.

       با جمع‌آوری آمار دلایل فوت بین سال‌های 2000 تا 2008 و آمار تعداد پذیرش بستری در بیمارستان‌ها، این نتیجه بدست آمد که از 35 میلیون و 416 هزار و 20 مورد بستری در بیمارستان‌ها تعداد 251 هزار و 454 نفر بر اثر خطای درمانی درگذشته‌اند. این میزان 5/9 درصد علت مرگ سالانه را در آمریکا شامل می‌شود و آن را به رتبه سوم و بالاتر ازبیماری‌های تنفسی ارتقا داده است.

       در سال 2013، تعداد 611 هزار و 105 نفراز بیماری قلبی، 584 هزار و 881 نفر در اثر سرطان و 149 هزار و 205 نفر به دلیل بیماری تنفسی مزمن جان باخته‌اند.

استراتژی تغییر
       نویسندگان این تحقیق چندین راه را برای ایجاد تغییر در میزان خطای پزشکی پیشنهاد کرده‌اند، مثلا قابل مشاهده کردن خطای رخ داده و عواقب آن. معمولا صحبت درباره پیشگیری از وقوع خطای پزشکی و سهم آن در جلسات سری و با شرکت کنندگان محدود انجام می‌شود.

       دیگر راهکار پیشنهادی، ایجاد تغییر در گواهی فوت است. بدین ترتیب که علاوه برعلت فوت سوال شود که آیا اتفاق قابل اجتنابی که ناشی از خطای انسانی یا ابزاری بوده، سبب فوت بیمار شده است؟

       پیشنهاد دیگر این است که بیمارستان‌ها تحقیق مستقلی را در ارتباط با خطاهای پزشکی و سهم آنها در تعداد فوت انجام دهند. ریشه‌یابی این اتفاقات با تضمین محفوظ ماندن اسامی مرتکبین خطا و اطلاعات بسیار کارساز خواهد بود.

       گردآوری اطلاعات استاندارد و گزارش دقیق آن برای حل این مشکل ملی لازم است. آمار ارائه شده، اطلاعات مطب خصوصی پزشکان و همینطور خدمات درمانی سیار (از جمله درمان در حین انتقال به مراکز درمانی در آمبولانس) را در بر نمی‌گیرد.

       اکثریت مردم در هنگام مراجعه به مراکز درمانی یا پزشک خطر وقوع خطا را بسیار دست‌کم می‌گیرند و اضافه کردن خطای درمانی در فهرست دلایل فوت در گواهی می‌تواند توجه لازم را به این امر مهم جلب کند. «توجه افکار عمومی تنها ابزار مطمئن برای ایجاد تغییر است.» خطای انسانی رخدادی غیرقابل اجتناب است ولی می‌توان با در نظر گرفتن اجرای تمهیداتی، میزان آن را کاهش داد و سیستمی کارآمدتر و ایمن‌تر بوجود آورد.

       باید بدانیم، خطای پزشکی نتیجه اشتباه پزشک ناآزموده نیست، بلکه حاصل سیستم ناکارآمد و معیوب است. بنابراین اعمال قانون و مجازات فردی تغییری در جهت بهبود آن بوجود نمی‌آورد.سپید

Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: