کد خبر: ۱۰۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>سلامت>معاون مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با بیان اینكه كنترل و پیشگیری از بیماری ایدز نسبت به 10 سال گذشته رو به پیشرفت بوده، گفت: ایران در پیشگیری و كنترل ایدز یكی از كشورهای موفق است.

به گزارش شفا آنلاین، دكتر مهرداد احترامی روز دوشنبه در كارگاه آموزشی حمایت های اجتماعی در تبریز تعداد تخمینی بیماران مبتلا به ایدز در كشور را حدود 70 تا 100 هزار نفر اعلام كرد و افزود: بیماری ایدز عامل مرگ عده ای و نیز كاهش كیفیت زندگی بیماران شده است.
وی خاطر نشان كرد: در صورت نگاه علمی، آینده نگری و داشتن دانش و ابزار كافی به مراتب می توان در پیشگیری از بیماری ایدز موفقت هایی را كسب كرد.
احترامی، مشكلات رفتاری مبتلایان به ایدز را یكی از مشكلات اساسی این بیماران توصیف كرد و گفت: لازم است جمعیت تحت پوشش را افزایش و در برنامه ریزی ها این مساله را مد نظر قرار دهیم.
معاون مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی، توجه به شناسایی و پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: در این زمینه به طور حتم باید یك سیستم ارجاع در اختیار داشته باشیم تا بیمار بداند كه وضعیت را از كجا شروع و تا كجا ادامه دهد.
احترامی با بیان اینكه اگر بیماران ایدزی درست درمان شوند، می توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند، خاطر نشان كرد: این افراد نیازمند حمایت های روانی و اجتماعی هستند.
وی، مبتلایان به ایدز را در معرض ابتلا به بیماری استرس و فشار روحی و روانی دانست و گفت: باید كمك كنیم كه داروها بهتر عمل كنند.
احترامی با اشاره به برنامه 90 - 90 بهداشت جهانی گفت: قرار است هر كسی كه آزمایش می شود باید درمان نیز بشود و در آینده نزدیك قرار هست حوزه درمان و پیشگیری با هم مرتبط باشند.
طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی باید 90درصد بیماران مبتلا به ایدز در كشورهای مختلف شناسایی و 90درصد آنان نیز درمان شوند.
ایدز به عنوان یك بیماری با همه‌گیری جهانی شناخته می‌شود كه در حال حاضر حوزه شیوع آن بسیار وسیع و در حال گسترش است.
ایدز (AIDS) یا نشانگان اكتسابی كمبود ایمنی (Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است كه در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.
HIV به طور عمده از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد. بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشك قادر به انتقال HIV نیستند.
پژوهش‌های ژنتیكی نشان می‌دهند كه HIV در اوایل قرن بیستم میلادی با جهش در غرب آفریقا پدید آمده و اولین بار در سال 1981 توسط مركز كنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناسایی و عامل آن (عفونت HIV) در اوایل آن دهه شناخته شد.
از زمان كشف ایدز تا سال 2009، ایدز باعث مرگ 30 میلیون نفر در جهان شده و تا سال 2010، در حدود 34 میلیون نفر به ایدز مبتلا بوده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: