کد خبر: ۱۰۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقی که به‌تازگی در مجله چاقی اطفال (Pediatric Obesity) منتشر شده، حاکی از آن است که نوزادانی که در 12ماه اول زندگی میزان مناسبی ویتامین D دریافت می‌کنند، از توده ماهیچه‌ای بیشتر و چربی بدن کمتری برخوردار هستند
به گزارش شفا آنلاین، مطالعات پیشین نشان‌دهنده اهمیت ویتامین D بر تراکم استخوان‌ها بودند اما پژوهشگران می‌گویند که این ویتامین می‌تواند منافعی برای ترکیب کلی بدن نیز داشته باشد. اگرچه شیردهی منبع مهمی برای تامین نیازهای غذایی و عوامل ایمنی بدن کودک و به‌عنوان بهترین روش تغذیه نوزادان به شمار می‌رود اما نمی‌تواند تمام نیازهای کودک را از نظر ویتامین D تامین کند.

 محققان دانشگاه مک‌گیل مونترال کانادا در ادامه تحقیقی که سال 2013 با استفاده از 132 نوزاد انجام شده بود، به بررسی ارتباط بین وضعیت ویتامین D موجود در بدن نوزادان 12 تا 36 ماهه و چگالی استخوان آن‌ها پرداختند. نوزادان مکمل ویتامین D-3 را در چهار مقدار متفاوت در سنین بین 1 تا 12 ماهگی دریافت کردند. این میزان به ترتیب 400، 800، 1200 و 1600 واحد بین‌المللی در یک روز بود. این نوزادان سپس تحت اسکن‌هایی به‌منظور تعیین تراکم استخوان قرار گرفتند اما این اسکن اطلاعاتی درباره روند رشد ماهیچه‌ها و تراکم چربی را نیز فراهم می‌آورد.

       کودکانی که ذخیره ویتامین D آن‌ها بیشتر از ۴۰۰ واحد بین‌المللی بود، چربی بدنی آن‌ها در سه‌سالگی به‌طور متوسط، 450 گرم کمتر از سایر کودکانی با میزان ویتامین D پایین‌تر بود. بدین ترتیب مولفان این تحقیق به وجود ارتباط میان ماهیچه‌های لاغر و میزان میانگین ویتامین D در بدن نوزادان در سه سال اول زندگی آن‌ها پی بردند.

فعالیت بدنی کودکان نیز عامل مهم دیگری در کنار میزان ویتامین D آن‌ها به شمار می‌رود. معمولاً تولید ویتامین D بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست به وجود می‌آید. از طرفی نور آفتاب مهم‌ترین عامل بروز سرطان پوست است. بنابراین محققان توصیه می‌کنند که ویتامین D از راه خوراکی (به‌صورت طبیعی و استفاده از انواع مکمل) تامین شود. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم‌مرغ، آب‌پرتقال، قارچ، انواع پنیر و خاویار حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند. محققان اندازه‌گیری ویتامین D توسط آزمایش خون را برای همه سنین ضروری می‌دانند. استفاده از مکمل‌های ویتامین D علاوه بر زنان و کودکان، برای مردان نیز توصیه شده است چراکه احتمال سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: