کد خبر: ۱۰۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای وارداتی امسال گران نمی شوند و بلكه حدود 5 درصد ارزان می شوند، افزایش قیمت داروهای تولید داخل نیز در حد نرخ تورم خواهد بود بنابراین سرجمع افزایش قیمت كل داروها در سال 95 یك رقمی است.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند درباره تغییرات قیمت دارو در سال 95 افزود: سیاست وزارت بهداشت افزایش قیمت دارو نیست و هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت دارو نداریم و حتی در مورد داروهای وارداتی سیاست وزارت بهداشت كاهش قیمت است.
وی گفت: سال 94 هم همین سیاست را در مورد داروهای خارجی اجرا كردیم و توانستیم در كل قیمت داروهای وارداتی را هشت درصد ارزان كنیم و البته در سال 93 این كاهش قیمت بیشتر بود.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: سیاست كاهش قیمت داروهای وارداتی امسال نیز تا جایی كه اجحافی به مردم صورت نگیرد و دسترسی به دارو كم نشود،ادامه پیدا می كند.
دیناروند افزود: البته قیمت ریالی داروهای خارجی در كشور به تغییر نرخ ارز بستگی دارد، در فراخوانی كه برای خرید داروهای خارجی در سال 95 داشته ایم، در بسیاری از اقلام كاهش قیمت نسبت به سال 94 را داشته ایم كه البته بخشی از این كاهش قیمت با افزایش نرخ ارز جبران می شود.
وی گفت: به عنوان مثال اگر دارویی كه در سال 94 به قیمت 100دلار خریداری می شد امسال با چانه زنی 90 دلار خریداری شود، اگر نرخ ارز 10درصد بیشتر شود، قیمت ریالی آن همان قیمت سال قبل خواهد بود و اگر ارز 15 درصد گران شود، قیمت ریالی این دارو در بازار داخلی پنج درصد گران می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: با وجود این احتمالات پیش بینی وزارت بهداشت این است كه سرجمع داروهای وارداتی امسال نسبت به سال 94 حدود پنج درصد كاهش قیمت خواهد داشت، البته تغییرات قیمتی دارو تدریجی است و وزارت بهداشت سیاست قیمت گذاری ناگهانی ندارد.
وی درباره تغییرات قیمت داروهای تولید داخل نیز گفت: تغییرات قیمت داروهای تولید داخل وابسته به نرخ تورم است و در همان حدود نرخ تورم افزایش قیمت خواهند داشت.
دیناروند افزود: داروهای تولید داخل ژنریك هستند و برای حمایت از تولید داخل در مورد این داروها كاهش قیمت نخواهیم داشت اما سقف افزایش قیمت آنها نیز بیش از نرخ تورم نیست.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: اگر نرخ تورم كشور را در سال 95 یك رقمی پیش بینی كنیم در كل افزایش قیمت كل بازار دارویی كشور نیز زیر 10درصد و یك رقمی خواهد بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: