کد خبر: ۱۰۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>استفاده بي رويه از دارويي كه اين اواخر سر زبان ها افتاده و تصور مردم، بي بديل بودن آن در درمان انواع بيماري ها است، عوارضي جبران ناپذير به همراه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از عواقب رسانه رصد کردن و روزنامه خواندن، بالا رفتن سطح معلومات پزشکی و تجویز خودسرانه برخی داروها است که البته مصرف دور از نظر پزشک برخی داروها ،آنچنان هم ضرر ندارد. 

اما مشکل کار از حد گذراندن این معلومات و فراتر رفتن استفاده از دو یا سه قلم داروی متداول؛از جمله استامینوفن و ایبوپروفن است.یکی از این داروهایی که در این چند سال اخیر، جامعه را نسبت به وجود خود مطلع ساخته است و تا پایش به مطب دکتر می رسد، درخواست تجویز آن را دارد، دگزامتازون است. 

دارویی از جنس کورتن با فواید و مضراتی مخصوص به خود. به نظر می رسد به زبان آوردن و درخواست تجویز آن، کلاس بالایی دارد و از روی نگرانی برای سلامتی نیست چراکه اگر کمی هم نگرانی وجود داشت، بی دلیل نام آن را به زبان نمی آوردیم و کار را به کاردان می سپاردیم. 

جامعه را بدبین نکنید! 
رامین ابریشمی متخصص داروساز بالینی و دبیر انجمن داروسازان بالینی، ماهیت دارویی دگزامتازون را اینگونه معرفی کرد: دگزامتازون یک دارو از دسته کورتیکواستروئید ها یا کورتون ها است که در مواقع نیاز، با توجه به گستره ی موارد مورد استفاده، توسط پزشک به دلایل علمی تجویز می شود. 

فرشاد هاشمیان دبیر انجمن عمی داروسازان ایران معتقد است: دگزامتازون داروی خوبی است و نباید به راحتی جمعه را نسبت به آن بدبین کرد چراکه عوارض دهان به دهان پیچیده ی آن از روی مصرف بی رویه است. 

به طور کلی مضر بودن این دارو بحثی غیر علمی است و دگزامتازون به عبارتی دارویی حیاتی محسوب می شود. 

استفاده بلند مدت آن نگران کننده است 
ابریشمی افزود: عمده عوارض کورتون ها که ترس ما را برمی انگیزد، عوارض ناشی از استفاده بلند مدت آن، در چند هفته و با دز بالا است. پوکی استخوان، ضعیف شدن عضلات، ضعیف شدن سیستم ایمنی، چاقی و دیابت از عوارض نگران کننده ی این دارو است. 

از عوارض مصرف کوتاه مدت دگزامتازون هم نباید غافل شد.

از طرفي بنا به گفته اين صاحب نظر، تصور مردم بر تاثير دگزامتازون روي بيماري هاي پوستي غالب است، اما حساسيت هاي پوستي، خود يكي از عوارض مصرف اين دارو است و پزشك موظف است با توجه به شرايط بيمار آن را تجويز كند.

درمانگر عفونت يا عامل ايجاد عفونت
ابريشمي با اشاره به نگراني مردم نسبت به جوسازي هاي استفاده از دگزامتازون گفت: نگراني هاي استفاده از اين دارو به ويژه مصرف تزريقي آن، به جااست و بايد از افراطي گرايي در اين زمينه جلوگيري كرد.

دگزامتازون براي درمان سرماخوردگي، آنفولانزا و گلودرد، سر زبان ها افتاده است و اين در حاليست كه مطالعات نشان مي دهد اين دارو در روند درمان و كاهش مدت درمان سرماخوردگي و آنفولانزا تاثيري ندارد و حتي در برخي موارد موجب افزايش آن مي شود.

ترجيح بر اين است در درمان گلودرد نيز از داروهاي خوراكي، در دسترس، ارزان و كم عوارض به عنوان جايگزين دگزامتازون،استفاده شود.

پزشكان بي تقصيرند
ابريشمي كوتاهي در تجويزهاي بي رويه دگزامتازون را از چشم مردم ديد و گفت: مردم فرهنگ پزشكي ضعيفي دارند. در صورت بروز بيماري به پزشك مراجعه و او را تحت فشار قرار مي دهند تا درماني راحت و در كمترين زمان ارائه كند. اين انتظار را به علت پرداخت ويزيت، مجاز مي دانند.

دگزامتازون، داروي جديدالورود به لغت نامه پزشكي جامعه، معجزه اي تصور مي شود. اما بايد توجه داشت به كار گيري اين معجزه در مواردي كه راه درمان بهتري وجود دارد،اشتباه است. 

سرماخوردگي نياز به استراحت و نوشيدن مايعات دارد و نبايد با مصرف داروهاي بي جا، جان خود را به خطر بيندازيم.

جايگزين كنيد ضرر نمي كنيد
دبير انجمن داروسازان باليني اظهار داشت: اگر پزشكي هم در مقابل اين فرهنگ نادرست مقاومت كند، پس از مدتي تسليم مي شود، بنابراين مقصر مردم هستند.

وي با بيان اينكه داروي تزريقي تفاوتي با داروي خوراكي ندارد، تصريح كرد: اصرار بيماران به داروهاي تزريقي براي تاثيرگذاري بهتر ،بي نتيجه است. از طرفي تزريق هزينه هاي جانبي به مردم و نظام سلامت تحميل مي كند.

هيچ متخصصي منكر مزاياي داروهاي كورتوني نيست اما جاي خالي آموزش هاي پزشكي كه مانع اين استفاده بي رويه در جامعه است، همچنان حس مي شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: