کد خبر: ۱۰۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت> استفاده از تست غربالگری غیرتهاجمی سرطان کولورکتال که تست multi-targestoo- DNA یا mt-sDNA نامیده می‌شود، می‌تواند بیماری را در بیمارانی که پیش از این از انجام تست‌های تهاجمی‌تر سرباز می‌زده‌اند، تشخیص دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  این تست و نتایج آن در نشست سالیانه 2016 انجمن تحقیقات سرطان آمریکا که به تازگی برگزار شد، معرفی شد.

       امروزه، علی‌رغم گزینه‌های متعدد غربالگری سرطان کولورکتال، هنوز هستند بیماران بسیاری که از انجام آنها سرباز می‌زنند. این مطالعه فرصتی را برای غربالگری این دسته از افراد فراهم آورده و به آنها روشی جدید و بیمارپسند معرفی می‌کند. تست mt-sDNA که Cologuard نیز نامیده می‌شود، بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا در آگوست 2015 تائید شد. این تست، سلول‌های قرمز خون و موتاسیون‌های DNA را که با سرطان کولون مرتبط هستند، تشخیص می‌دهد.

       در این مطالعه، محققان آمریکایی سوابق پزشکی بیماران تحت پوشش بیمه Medicare را که در معرض خطر متوسط سرطان کولورکتال قرار داشته و با تست‌های دیگر غربالگری سازگاری نداشتند، بررسی کردند. آنها سپس افرادی را از این میان انتخاب کردند که بیش از 10 سال از آخرین کولونوسکوپی آنها یا بیش از یک سال از آخرین تست خون مخفی مدفوع آنها گذشته بود و به این افراد انجام تست Cologuard را پیشنهاد دادند. به بیمارانی که تست Cologuard آنها مثبت بود، پیشنهاد شد تحت کولونوسکوپی قرار گیرند. محققان در نهایت گفتند که نتایجی که در این وضعیت و پروژه دیده شد، مشابه همانی بود که در کارآزمایی‌های بالینی دیده شده بود.

       در طول یک دوره یک ساله، 77 پزشک درخواست 393 تست Cologuard کردند که 3/88 درصد بیماران آن را کامل کردند. این تست در 3/85 درصد از بیماران منفی و در 7/14 درصد آنها مثبت گزارش شد. 46 نفر از 51 موردی که تست‌شان مثبت شده بود، تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند. کولونوسکوپی، سرطان کولون را در 4 بیمار، آدنومای پیشرفته را در 21 بیمار، آدنومای غیرپیشرفته را در 9 بیمار و نتایج منفی را در 12 بیمار نشان داد. به عبارت دیگر، ارزش اخباری مثبت (PPV) این تست در تشخیص ضایعات پیشرفته کولورکتال 3/54 درصد و برای تشخیص هر نوعی از نئوپلازی کولورکتال، 9/73 درصد محاسبه شد.

       نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای به محدودیت‌های این مطالعه اشاره کرده و یکی از محدودیت‌ها را انجام مطالعه روی بیمارانی دانستند که واجد شرایط بیمه مدیکیر بودند. البته اگر پوشش بیمه‌ای همه‌گیر شود، انجام دوباره آن ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. آنها همچنین متذکر شدند هر نتیجه مثبتی که از تست‌های غربالگری غیرتهاجمی به دست می‌آید، باید با انجام کولونوسکوپی پیگیری شود.سپید
Cancer Network
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: