کد خبر: ۱۰۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریح در ایران یكی از مشكلات موجود در حوزه این علوم را كمبود استاد ماهر برای آموزش آناتومی از روی جسد ذكر كرد و این مشكل را به ویژه برای رشته های پزشكی، اساسی دانست.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر محسن نوروزیان در حاشیه دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریح در ایران كه در محل دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در حال برگزاری است،گفت: علم تشریح پایه و اساس علوم پزشكی است و پزشكان ما بدون دانستن علم تشریح هیچگاه در درمان و تشخیص بیماری ها موفق نخواهند بود.
وی ادامه داد: امروزه علوم تشریح فقط در بدن انسان و جسد خلاصه نمی شود و افق های جدیدی به صورت فعال وجود دارد كه از جمله آنها می توان به سلول های بنیادی اشاره كرد كه با استفاده از آنها، بافت های مختلف بدن را به وجود می آورند.
دبیر علمی دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریح در ایران خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در سكته قلبی، پاركینسون و آلزایمر كه بخشی از سلول های عضله قلب و مغز از بین می رود محققان می توانند با استفاده از سلول های بنیادی به ترمیم این بافت ها بپردازند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه امروزه با كمبود استاد ماهر در حوزه آناتومی بدون میكروسكوپ مواجه هستیم و استادی كه بتواند از روی جسد مطالب را خوب توضیح دهد، كم داریم اما در حوزه آناتومی میكروسكوپی اساتید زیادی مشغول فعالیت هستند.
وی یكی دیگر از مشكلات در حوزه آناتومی را كمبود جسد برای تشریح ذكر كرد و گفت: از لحاظ فرهنگی در مورد اهدای جسد مانند اهدای عضو آزادی بیان نداریم و باید در این زمینه نیز اقدام كنیم.
دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریح در ایران تا روز 17 اردیبهشت ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: