کد خبر: ۱۰۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>سلامت>همزمان با بيستمين سالگرد تاسيس بنياد امور بيماري هاي خاص، همايش علمي بنياد امور بيماري هاي خاص با حضور رييس اين بنياد در دانشگاه ازاد اسلامي واحد بين المللي كيش برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین، امير رضا شريف نيا رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد بين الملل كيش در اين همايش، اطلاع رساني و افزايش آگاهي از بيماريهاي خاص در جامعه را از اهداف برگزاري اين رويداد علمي عنوان كرد و افزود: توجه به مقوله پيشگيري و حمايت از بنياد امور بيماري هاي خاص از ديگر اهداف اين همايش است .
رئيس بنياد امور بيماري هاي خاص حمايت ها و كمك هاي مادي و معنوي مردم را در ادامه فعاليت اين بنياد بسيار اثرگذار خواند و به تلاش هاي اين بنياد در بحث بيمه و كاهش هزينه هاي درمان براي بيماران خاص اشاره كرد و گفت: با اقدام هاي انجام گرفته در سال هاي گذشته بيمه ، هزينه درمان و داروي بيماران خاص به صورت رايگان بوده است.
فاطمه هاشمي در مورد توسعه مراكز بيماري هاي خاص در كشور گفت: يكي از مهمترين مشكلات در توسعه اين مراكز ، كمبود متخصصان براي فعاليت در اين مجموعه ها است.
وي در ادامه به ارائه آماري از فوت شدگان بر اثر مرگ مغزي در كشور اشاره كرد و افزود: سالانه سه هزار نفر در كشور بر اثر مرگ مغزي جان خود را از دست مي دهند كه با اين تعداد نيازي به انتظار كشيدن در صف پيوند اعضا نيست اما نبود برنامه ريزي صحيح سبب بروز مشكلاتي در اين راستا شده است .
هاشمي اضافه كرد: در ابتداي تاسيس بنياد بيماري هاي خاص ، هديه ايثار براي اهداء كنندگان عضو 10 ميليون ريال بود كه با گذشت 20 سال اين رقم همچنان ثابت مانده است.
رئيس بنياد امور بيماريهاي خاص با ياد آوري اينكه اين بنياد با 128 مركز فعاليت خود را آغاز كرده است گفت : اين مراكز در ابتدا به 2 تا 10 تخت مجهز بودند اما امروز بيش از هزار مركز در كشور فعاليت مي كنند كه برخي از آنها داراي 70 تخت با امكانات هستند اما تا رسيدن به كمال مطلوب فاصله زياد است.
وي به اهميت تحقيق و پژوهش در بيماري هاي خاص در راستاي درمان و پيشگيري از بروز و ظهور اين بيماري ها اشاره كرد و افزود: يكي از واحدهاي بنياد در زمينه تحقيق و پژوهش فعاليت مي كند و تاكنون بيش از 300 عنوان بروشور و بيش از 13 ميليون عدد از آن را در كشور توزيع و اردوهايي نيز براي آشنايي بيشتر بيماران با نحوه غذا خوردن، ورزش، مصرف دارو و درمان برگزار كرده است .
دكتر سيد حسين داوودي متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به تحقيقات انجام گرفته در خصوص تاثير عوامل مغذي بر سرطان و رعايت برخي اصول در تغذيه گفت : تعادل در خوردن ، كنترل انرژي ، ميانه روي ، چگالي ( غذاي با كيفيت ) و تنوع غذايي از اصولي است كه افراد بايد در زندگي آن را رعايت كنند.
وي نقش تغذيه را در ايجاد بيماري مهم دانست و گفت: تحقيقات نشان داده است علاوه برعواملي همچون ژنتيك، آلودگي هاي محيطي تغذيه در افزايش شدت بيماري تاثير گذار است ، فرد مبتلا به سرطان كه الگوي غذايي ناسالم داشته باشد شدت و وخامت بيماري در اين فرد بيشتر از كسي است كه از الگوي تغذيه اي مناسب برخوردار بوده است .
به گزارش خبرنگار ايرتا ، دكتر حميدرضا ميرزايي متخصص آنكولوژي و عضو دانشگاه شهيد بهشتي سخنران ديگر اين مراسم با ابراز تاسف از رشد بيماري سرطان در جهان شايعترين علت مرگ و مير را اين بيماري دانست و گفت : در كشورهاي آسيايي ميزان مرگ و مير بر اثر اين بيماري بيش از كشورهاي اروپايي است.
وي افزود : پيش بيني مي شود در سال 2025 ، حدود 15 ميليون مورد جديد سرطان در جهان باشد و 11 ميليون نفر نيز بر اثر آن جان خود را از دست بدهند كه در كشورهاي در حال توسعه اين آمار حدود 10 درصد نسبت به شرايط فعلي افزايش خواهد داشت .
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي ،سرطان ريه و پروستات را شايعترين بيماري در مردان دانست و گفت : سرطان هاي روده ، معده و كبد در رده هاي بعدي قرار دارند.
وي همچنين سرطان سينه ، دهانه رحم ،روده و ريه را شايعترين نوع سرطان در بانوان ذكر كرد و گفت : در 140 كشور سرطان سينه و در 40 كشور سرطان دهانه رحم از شايعترين بيماري ها در زنان است .
اين پزشك متخصص سرطان سينه را از بيماري هاي قابل علاج در كشور دانست .
وي در ادامه پيشنهادها و راهكارهايي در بحث پيشگيري و درمان مطرح كرد كه حذف سيگار و تنباكو ، واكسيناسيون ، تشخيص زودرس ، ثبت سرطان ، غربالگري از جمله آنهاست .
اين پزشك متخصص با بيان اينكه براي هر بيماري بايد راهنماي باليني نوشته شود گفت : بسياري از داروهاي شيمي درماني حتي براي يك ماه هم افزايش طول عمر ايجاد نمي كند اما ميلياردها دلار براي تهيه آنها هزينه مي شود ما نيازمند يك راهنماي باليني بومي در اين زمينه هستيم.
دكتر فيروز فصيحي فوق تخصص بيماري هاي كليه و مجاري ادرار، سيد محمد حسين قادريان عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي ، دكتر هاشمي رزيني روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه ، دكتر رفيع پور معاون سازمان روانشناسي از ديگر سخنرانان اين مراسم بودند.
بنياد امور بيماري هاي خاص نهادي مردمي و غيردولتي است كه از سال 75 در راستاي ساماندهي و ارتقاي وضعيت بيماران خاص در زمينه هاي مختلف درماني، دارويي، آموزشي، پيشگيري، اجتماعي آغاز بكار كرده است .
از آنجا كه متولي امر درمان در كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و سياست هاي بهداشتي و درماني توسط اين وزارتخانه تدوين مي شود، بنياد امور بيماري هاي خاص به عنوان يك سازمان غيردولتي با بهره گيري از كمك هاي مردمي براي بهبود وضعيت بيماري هاي خاص تلاش مي كند. بودجه و منابع مورد نياز فعاليت‌ها و برنامه هاي اين بنياد، به طور عمده از طريق كمك افراد حقيقي و حقوقي و نهادهاي دولتي و غيردولتي تامين مي شود.
همايش علمي بنياد امور بيماري هاي خاص با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد بين الملل كيش روز پنجشنبه با حضور جمعي از پزشكان، اعضاي هيات علمي دانشگاه ها ، دانشجويان در ساختمان جديد اين دانشگاه در كيش برگزار شد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: