کد خبر: ۱۰۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>مشاور وزیر بهداشت و رییس انجمن آناتومی ایران گفت: براساس تازه ترین گزارش نظام رتبه بندی اسكوپوس، ایران در رشته آناتومی رتبه هشت جهان قرار دارد و مقام اول آسیا را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش شفا آنلاین، دكتر محمدتقی جغتایی عصر چهارشنبه در حاشیه دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریح در ایران گفت: نظام اسكوپوس نشان می دهد كه موقعیت ایران از لحاظ تولید علم در رشته آناتومی بعد از كشورهای اسپانیا، فرانسه، انگلیس، چین، ایتالیا قرار دارد. در این رتبه بندی، تركیه در جایگاه 16 جهان قرار دارد كه نشان می دهد در ایران در حوزه آناتومی تلاش زیادی شده است و این تلاش باید ادامه یابد.
وی افزود: در ایران، رشته آناتومی بالاترین رتبه را در میان سایر رشته های علوم پزشكی به لحاظ تولید علم به خود اختصاص داده است و ما توانسته ایم در قیاس با بسیاری از كشورهای اروپایی، ژاپن، كره جنوبی، كانادا و برزیل در این زمینه به برتری دست یابیم.
جغتایی دلیل كسب رتبه هشت در تولید علم در رشته آناتومی را این موضوع عنوان كرد كه محققان ایرانی در 20 سال گذشته در رشته آناتومی وارد حوزه های جدیدی شده اند و رشته های سلول های بنیادی،حوزه IVF (مباحث مربوط به نازایی)، لقاح خارج رحمی توسط آناتومیست ها پایه گذاری شده است.
وی خاطرنشان كرد: اكنون در اغلب دانشگاه های معتبر كشور مقاطع تحصیلات تكمیلی در رشته آناتومی را داریم و مراكز تحقیقاتی در این حوزه دایر شده اند.
وی با بیان این كه انجمن علوم تشریحی سابقه 26 ساله در ایران دارد و مجله آناتومی منتشر می كند، یادآور شد: رشته آناتومی همواره در حال زایش است و رشته های جدیدی ایجاد می كند كه از جمله آنها می توان به رشته مهندسی بافت و رشته PHD علوم اعصاب اشاره كرد.
جغتایی پیش از این نیز با اشاره به پیشرفت های ملی در حوزه علوم تشریحی، بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری در این رشته برای رقابت با كشورهای منطقه و حفظ مقام تاكید و نیز تصریح كرده بود كه رشد علوم پزشكی منوط به علوم پایه است و دولت باید به مسائل علوم پایه ای توجه بیشتری داشته باشد.
برگزاری دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریحی از 15 تا 17 اردیبهشت در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی فرصتی برای طرح آخرین یافته های علمی و تجربه های جهانی برای محققان و بحث درباره حوزه های مورد نیاز برای آناتومیست ها است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: