کد خبر: ۱۰۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت>فرانسه در اجلاس این ماه گروه هفت از سایر کشورها خواهد خواست که روندی «بازگشت‌ناپذیر» برای کنترل قیمت‌های داروهای جدید را آغاز کند که بخشی از یک تلاش جهانی برای پایین آوردن قیمت داروهای نجات‌بخش است.
به گزارش شفا آنلاین، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در ماه مارس امسال گفت که هنگام دیدار با سایر رهبران کشورهای گروه هفت در ۲۶ تا ۲۷ مه در ایس- شیما در ژاپن برای ایجاد مقررات بین‌المللی برای قیمت داروها فشار خواهد آورد.

 منابع خبری می‌گویند مسئله قیمت داروها در دستور مذاکرات اجلاس قرار گرفته است و وزیران بهداشت این کشورها کار روی این موضوع را در ماه سپتامبر در شهر کوبه ژاپن با سایر طرف‌ها مانند شرکت‌های داروسازی که بالقوه می‌توانند در این مورد دخیل شوند، ادامه خواهند داد.یک منبع خبری نزدیک به اولاند گفت: «لازم است ما این روند را مصممانه آغاز کنیم و رئیس جمهور می‌خواهد این روند بازگشت‌ناپذیر باشد.»

حفظ تعادل میان ابداع و دسترسی
       قیمت‌های فزاینده داروهای تازه کشف شده در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفته است و فعالان در کشورهای در حال توسعه خواستار اصلاح نظام حق انحصاری (پتنت) هستند تا درمان‌های حیاتی ارزان‌تر شوند.

       کشورهای گروه هفت جایگاه پیشروترین شرکت‌های داروسازی هستند و در حالی‌که دولت‌ها علاقه‌مندند که مشکل افزایش هزینه‌های بهداشتی را حل کنند، در عین حال ممکن است از اقدام بر ضد شرکت‌های داروسازی خودشان اکراه داشته باشند. هر مقرراتی در این زمینه باید بین نیاز به پایین نگاه داشتن هزینه‌ها با نیاز شرکت‌های داروسازی مانند شرکت آمریکایی فایزر، شرکت فرانسوی سانوفی یا شرکت بریتانیایی گلاکسواسمیت‌کلاین به حفظ مزیت‌های مالی برای ابداع تعادل برقرار کند.

       منابع خبری می‌گویند نمایندگان کشورها، گفتگوهای ابتدایی را در این مورد را آغاز کرده‌اند، اما هیچ‌کس انتظار ندارد در آینده نزدیک پیشرفتی در این مورد به دست آید.

تلاش سازمان ملل برای کاهش قیمت داروها
       یک هیات سازمان ملل نیز در حال بحث درباره راه‌هایی برای بهبود دسترسی به داروها هستند. «هیات رده بالا برای دسترسی به داروها» در دسامبر سال ۲۰۱۵ به دستور بان‌کی-مون دبیرکل سازمان ملل به وجود آمد تا راه‌حل‌های پیشنهاد کند تا هم ابداع و ساخته شدن داروهای جدید را ترغیب کند و هم حقوق بشر و علایق بهداشت عمومی از لحاظ دسترسی به داروهای ارزان قیمت را تضمین کند.

       این هیات می‌گوید با وجود پیشرفت‌های درمان‌های پزشکی در بسیاری از حوزه‌ها میلیون‌ها نفر از دسترسی به این درمان‌ها محروم می‌مانند. بسیاری از افراد نمی‌توانند به داروهایی دسترسی پیدا کنند که جانشان را نجات می‌دهند.

       این هیات به‌خصوص بر وضعیت درمان ایدز و هپاتیت بی و سی تاکید می‌کند. این هیات می‌گوید: «در سال ۲۰۱۴، ۱۲ میلیون نفر به علت ایدز درگذشتند. بیش از ۴۰۰میلیون نفر به هپاتیت بی وسی مبتلا هستند ۱۴ میلیون نفر در سال به علت این دو بیماری می‌میرند.» از طرف دیگر ۳۸ میلیون نفر در سال نیز به علت بیماری‌های غیرواگیردار مانند بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت می‌میرند.

       این هیات به مورد داروی سوفوبوویر (sofobuvir) برای معالجه هپاتیت سی اشاره می‌کند که قیمت دوره درمانی بیماران با آن در آمریکا حدود ۸۴۰۰۰ دلار است. از طرف دیگر قیمت داروهای ضدسرطان در آمریکا و سایر کشورهای پردرآمد به شدت در حال افزایش است؛ برای مثال ۱۱ تا ۱۲ داروی ضدسرطان در آمریکا هزینه‌ای دست‌کم ۱۰۰۰۰۰ دلار به ازای هر بیمار در هر سال دارند.

قیمت فزاینده داروهای ضدسرطان
       یک بررسی جدید به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا در امسال نشان داد که هزینه داروهای ضدسرطان با میزانی غیرقابل‌تصور افزایش یافته است. نتایج این بررسی حاکی از آن بود که قیمت داروهای خوراکی سرطان نسبت به سال ۲۰۰۰ چندین برابر افزایش یافته است. این یافته‌ها حتی پس از تعدیل قیمت‌ها بر اساس تورم به قوت خود باقی بود. یک یافته دیگر این بود که داروهای جدیدتر نسبت به داروهای مورد مصرف در حال حاضر قیمت بسیار بیشتری دارند. داروهای جدید شیمی‌درمانی به شیوه‌ای پیچیده‌تر و ملایم‌تر عمل می‌کنند؛ اما به همین علت قیمت‌هایی بسیار بالاتر دارند و در نتیجه بیماران دچار سرطان که پوشش بیمه‌ای کافی ندارند، از عهده خرید این داروها بر نمی‌آیند.

       هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا وعده داده است که قیمت‌های داروها را در این کشور پایین بیاورد.

واکنش صنعت داروسازی
       صنعت داروسازی هم به این وضعیت واکنش نشان داده است. شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین برای پاسخ دادن به انتقادات درباره قیمت‌ها در ماه مارس اعلام کرد که رویکردی تدریجی را برای کسب حقوق انحصاری داروهایش بسته به ثروت کشورهای متفاوت اتخاذ خواهد کرد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت داروسازی بریتانیا است، اعلام کرد برای داروهای جدیدش در کشورهای بسیار فقیر مانند افغانستان، کامبوج و روآندا تقاضای حقوق انحصاری (پتنت) نخواهد کرد تا امکان دسترسی به گونه‌های ژنریک ارزان‌تر داروها در این کشورها بدون نگرانی از تهدید شکایت قانونی شرکت دارنده پتنت فراهم شود. این شرکت در کشورهای با درآمد متوسط به سمت پایین مانند کوزوو، مراکش و اوکراین نیز در مقابل دریافت سهم اندکی از درآمد ناشی از فروش داروها برای ۱۰ سال اجازه تولید داروهایش را به داروسازان ژنریک خواهد داد.

به گفته گلاکسواسمیت‌کلاین این برنامه جدید ۸۵ کشور را در بر خواهد گرفت و بیش از ۲ میلیارد نفر – به‌خصوص در کشورهای آفریقایی- یاری خواهد رساند. هر دارویی ساخت این شرکت در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار داشته باشند، به‌طور خودکار در این برنامه گنجانده خواهند شد.سپید
Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: