کد خبر: ۱۰۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اتخاذ یک سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست نه‌تنها برای کره خاکی مفید است، بلکه تاثیر مثبتی روی سلامتی شما می‌گذارد و در کاهش وزن به شما کمک می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،  خوردن محصولات غذایی محلی، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و عدم مصرف گوشت در یکی از روزهای هفته شیوه‌هایی برای کاهش ردپای کربنی در زندگی شما و خاتمه دادن عادت‌های بد در راه رسیدن به اهداف کاهش وزن هستند.

به‌عبارت‌دیگر، با اتخاذ یک سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست می‌توان تاثیر مثبتی هم روی خود و هم روی کره زمین داشت. یکی از فواید اتخاذ سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست کمک به فرد در کاهش وزن است. بنابراین، با توجه به اهمیت سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست در کاهش وزن در ادامه به شش مورد از تغییرات سبک زندگی سبز اشاره می‌کنیم که نه‌تنها به محافظت از محیط‌زیست کمک می‌کنند بلکه در کاهش وزن هم موثر هستند.

        محصولات غذایی خود را خودتان فراهم آورید یا محصولات غذایی محلی بخرید. اکثر سبزی‌ها و میوه‌های موجود در سوپرمارکت‌ها، حتی محصولات طبیعی، از کشورهای مختلف جهان واردشده‌اند. به هنگام حمل‌ونقل این سبزی‌ها و میوه‌ها به کشورهای مقصد نه‌تنها مواد مغذی آنها از بین می‌رود، بلکه از طریق وسایل حمل شونده آنها گازهای کربنی و فسیلی مضری به هوا منتقل می‌شود. با کاشتن بعضی از سبزی‌ها و میوه‌ها در باغچه یا باغ خود می‌توانید از میزان این حمل‌ونقل‌ها بکاهید و محصولات غذایی سالم‌تر، تازه‌تر و مغذی‌تری بخورید. اگر قادر به پرورش این محصولات نیستید یا شرایطش را ندارید، می‌توانید این محصولات را از مغازه یک کشاورز، یک دامدار یا یک باغدار ساکن در اطراف خود تهیه کنید. با این کار نه‌تنها باعث بهبود سلامتی خود می‌شوید، بلکه از کشاورز، دامدار و باغدار نیز حمایت می‌کنید. توصیه می‌شود که برای خرید کردن کیف یا ساکی به همراه داشته باشید تا دیگر نیازی به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی نباشد. به‌عبارت‌دیگر، سعی کنید از کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی استفاده نکنید.

        غذاهای دریایی یا ماهی‌هایی را بخرید که به روش‌های سازگار با محیط‌زیست صید می‌شوند. اقیانوس‌ها نه‌تنها بزرگ‌ترین فراهم‌کننده غذایی ما هستند، بلکه در تنظیم آب‌وهوا نیز موثر هستند. به دلیل آلودگی‌های صنعتی غذاهای دریایی ممکن است به ترکیب خطرناک متیل جیوه آلوده باشند که همین امر یکی از نگرانی‌های ما به هنگام خوردن ماهی است. کارشناسان پزشکی براین اعتقاد هستند که مزیت‌های خوردن غذاهای دریایی (غذاهایی که تراکم متیل جیوه کمتری دارند) بیشتر از حذف کامل غذاهای دریایی از رژیم غذایی است. علاوه براین، غذاهای دریایی همچون ماهی سالمون، ماهی حشینه و ساردین‌ها منبع سرشاری از پروتئین بدون چربی و اسیدهای چرب امگا ۳ مفید برای قلب هستند.

        تا آنجایی که امکان دارد از دوچرخه استفاده کنید. کربنی که از لوله اگزوز ماشین خارج می‌شود آلودگی هوا را به بار می‌آورد، بنابراین، اگر هوا خوب است و فاصله شما تا مقصدتان نزدیک است بهتر است پیاده‌روی کنید یا از دوچرخه استفاده کنید. با این کار نه‌تنها کالری و چربی بیشتری می‌سوزانید و محیط‌زیست را بهبود می‌بخشید، بلکه هزینه بنزین ماشین خود را کاهش می‌دهید و سرعت متابولیسم بدن خود را افزایش می‌دهید و درنتیجه وزن خود را سریع‌تر کاهش می‌دهید.

        حداقل یک روز از هفته را بدون گوشت سپری کنید. اتخاذ این روش سازگار با محیط‌زیست باعث می‌شود که حداقل یک روز از هفته را به غذاهای گیاهی اختصاص دهید. از این طریق می‌توانید ردپای کربنی خود را کاهش دهید و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی گوناگون مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش مصرف گوشت می‌تواند از افزایش وزن در درازمدت جلوگیری کند. در این روز بدون گوشت می‌توانید از غذاهای خوشمزه‌ای همچون لوبیا، تخم‌مرغ، پنیر سویا، غلات سبوس‌دار و غیره استفاده کنید.

        کمتر آب معدنی بخرید. شاید به خودتان بگویید که پلاستیک، کاغذ و شیشه را می‌توان بازیافت کرد، اما با نخریدن آب آشامیدنی بطری شده می‌توانید گام دیگری در اتخاذ یک سبک زندگی سبز یا سازگار با محیط‌زیست بردارید. به عقیده گروه تحقیقاتی زیست‌محیطی، پلاستیک‌های پلی‌کربنات که در تولید بعضی از بطری‌های آب استفاده می‌شوند حاوی افزودنی‌های شیمیایی و ناخالصی‌های تولیدی زیادی همچون بیسفنول A(یک ماده شیمیایی خطرناک) هستند. باوجوداین، برای اطمینان از نوشیدن آب سالم می‌توان از بطری‌های آب قابل بازیافت عاری از بیسفنول A یا دستگاه تصفیه آب استفاده کنید.

        با آشغال‌های خود کود گیاهی درست کنید. به‌جای دور ریختن آشغال‌های طبیعی همچون باقی‌مانده‌های غذا، گیاهان، برگ درختان و گل‌ها می‌توانید کود گیاهی تهیه کنید. باکتری‌ها و دیگر ریزجاندارها این آشغال‌ها را تجزیه و تبدیل به کود گیاهی می‌کنند. این استفاده مفید از آشغال‌های طبیعی باعث می‌شود که مردم کمتر آنها را در گوشه خیابان بیندازند و درنتیجه به سوخت کمتری برای حمل این آشغال‌ها نیاز خواهد بود. علاوه بر این، این آشغال‌های کود شده مواد مغذی موجود در خاک حیاط یا گلدان شما را افزایش می‌دهند و درنتیجه امکان رشد بهتر گیاهان و درختان شما را فراهم می‌آورند. بنابراین، درصورتی‌که استفاده از باقی‌مانده‌های غذایی طبیعی وجود ندارد از آنها به‌عنوان کود گیاهی استفاده کنید و از دور ریختن آنها خودداری کنید. با دور ریختن این آشغال‌های طبیعی نه‌تنها میزان مصرف سوخت برای حمل‌ونقل آشغال‌ها افزایش می‌یابد، بلکه فرصت مغذی شدن خاک حیاط خانه شما نیز از بین می‌رود.سپید
EveryDayHealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: