کد خبر: ۱۰۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> محمدرضا قوام‌نصیری، رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی در گفت‌وگویی که در رابطه با برنامه‌های انجمن داشت از شروع کار هیئت مدیره جدید گفت و توضیح داد: «سال 92 پس از رای‌گیری دوره‌ای، هیئت مدیره جدید شکل گرفت که تاکنون هم تغییر نکرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در آن زمان، بهینه‌سازی مراکز رادیوتراپی کشور مهمترین موضوعی بود که باید به آن رسیدگی می‌کردیم.» قوام نصیری در این باره گفت: «بسیاری از مراکز رادیوتراپی و درمان سرطان در کشور به تجهیزات خوبی مجهز هستند و استانی نیست که بگوییم تجهیزات مربوط به درمان سرطان را ندارد. شاید شهرهای بسیار کوچک و روستاها این امکانات را نداشته باشند، اما در تمام شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها این امکانات وجود دارد. مسئله اینجاست که با پیشرفت علم در دنیا این دستگاه‌ها تا اندازه‌ای تغییر کرده است و تجهیزات ما نیز در کشور باید به‌روز و بهینه سازی شود.»

قوام‌نصیری در رابطه با حل این مشکل در انجمن رادیوتراپی گفت: «کمیته رادیوتراپی در انجمن تشکیل دادیم و گروهی مسئول بررسی این موضوع شدند. ضریب استهلاک این دستگاه‌ها محاسبه شد، آماری از کمبود این تجهیزات در شهرستان‌ها به دست آمد و بودجه‌ای هم برای تامین هزینه خرید تجهیزات جدید در نظر گرفته شد. این طرح جزئیات بالایی داشت و بهینه‌سازی هم زمان زیادی طول می‌کشید اما با این همه، بخشی از این تجهیزات به‌روزرسانی شد.»

درمان هدفمند، روش جدید درمان سرطان
       قوام‌نصیری در رابطه با داروهای سرطانی، مشکل بعدی انجمن کلینیکال آنکولوژی در ایران گفت: «هزینه این داروها در ایران برای بیماران بسیار بالا است. برای مثال یک بیمار سرطانی در هر دوره درمانی خودش چیزی حدود 30 تا 40 میلیون تومان باید هزینه کند. این در حالی است که بیماران سرطانی باید به صورت مستمر و طولانی مدت این داروها را مصرف کنند. مشکل تنها این موضوع نبود. کیفیت این داروها نیز پایین بود. در دولت قبل، داروهای سرطانی با کیفیت وارد کشور نمی‌شد و این داروها عوارض جانبی زیادی داشتند.

 ما کمیته‌ای نیز برای بررسی و حل این معضل تشکیل دادیم و در نهایت با همکاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، توانستیم داروهای باکیفیت بیشتر را وارد کنیم و با سازمان‌های بیمه‌گر نیز قرارداد بستیم تا بخش زیادی از هزینه این داروها را به عهده بگیرند.» رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی در ادامه در رابطه با داروهای جدید درمان سرطان گفت: «نوع جدیدی از داروهای سرطانی به بازار آمده‌اند که راه متفاوتی را برای درمان بیمار در نظر دارند. روش جدیدی که بیماران با آن درمان می‌شوند تارگت‌تراپی یا درمان هدفمند است.

در این روش درمانی، نوع داروها و دوز آن متناسب با خود بیمار انتخاب می‌شود. برای مثال در شیمی‌درمانی، این ماده علاوه بر اینکه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد صدمات دیگری هم به باقی بخش‌های بدن بیمار وارد می‌کند. تلاش این روش درمانی این است که داروهایی را طراحی کند تا با استفاده از آن، تنها بخشی که بدن بیمار به آن احتیاج دارد مورد توجه دارو باشد و به باقی بدن آسیبی وارد نشود. برنامه انجمن در سال جاری بررسی بیشتر روی این دسته از داروها و تهیه آنها در صورت لزوم است.»

 متخصص سرطان در ادامه در رابطه با فعالیت‌های بین‌الملل انجمن گفت: «در سال گذشته انجمن کلینیکال آنکولوژی توانست یک کرسی در جلسات ماهیانه و سالیانه سازمان ایزمو به دست بیاورد. سازمان ایزمو مهم‌ترین تشکیلات سرطانی دنیا به حساب می‌آید و دریافت کرسی در این سازمان برای انجمن بسیار بااهمیت است.

 در آینده نزدیک هم یکی از این جلسات در ایتالیا برگزار می‌شود و انجمن نماینده خود را به این جلسه خواهد فرستاد. در سال 95 امیدوار هستیم بتوانیم فعالیت خوبی در این تشکیلات بین‌المللی داشته باشیم و جایگاه خود را در این گردهمایی تثبیت کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: