کد خبر: ۱۰۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>سلامت>طبق یک مطالعه جدید، استفاده طولانی مدت از مهارکننده های پمپ پروتون برای کلیه‌ها مضر است.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعه اخیر که در نشریه آنلاین انجمن نفرولوژی آمریکا به چاپ رسیده نشان می‌دهد که داروهای مورد استفاده در درمان سوزش سردل، ریفلاکس اسید و زخم‌های گوارشی فقط خطر ابتلا به بیماری کلیوی را تشدید نمی‌کنند؛ بلکه به افزایش خطر پیشرفت بیماری تا نارسایی کامل کلیوی می‌انجامند.

مطالعه 5 ساله‌ای که توسط محققان دانشگاه واشنگتون در سنت‌لوئیس در چند مرکز نظامی انجام شد، به مقایسه نتایج به‌دست‌آمده از پرونده بیش از 170 هزار مصرف‌کننده جدید مهارکننده پمپ پروتون با بیش‌از 20هزار بیمار تحت درمان با بلوک‌کننده گیرنده‌های هیستامینH2 پرداخت. در مقدمه این مقاله آمده که در سال 2013 میلادی، برای در حدود 15 میلیون آمریکایی مهارکننده پمپ پروتون تجویز شده که البته این تخمین دقیق نیست؛ زیرا برخی از فرمولاسیون های این گروه دارویی، غیرنسخه‌ای هستند.

نتایج این بررسی نشان دادند که طی 5 سال پیگیری، نظامیانی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کردند بیشتر از دریافت‌کنندگان بلوک‌کننده‌های گیرنده H2، کاهش عملکرد کلیوی را تجربه کردند. مطالعه گزارش نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان مهارکننده‌های پمپ پروتون افزایش 28درصدی در خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی و 96درصد افزایش خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را تجربه می‌کنند.

به علاوه، ارتباط مستقیمی میان طول مدت استفاده از مهارکننده پمپ پروتون و خطر ابتلا به مشکلات کلیوی وجود دارد. یعنی بیمارانی که برای مدت طولانی‌تری از این مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی‌اند. مطالعه در پایان تاکید کرده که مصرف مهارکننده‌های پمپ پروتون فقط به موارد ضروری محدود شود و طول مدت استفاده از این گروه دارویی نیز به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد.سپید
PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: