کد خبر: ۱۰۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>با افزایش میزان موارد عود عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل، نیاز به روش‌های درمانی آلترناتیو بیش از پیش محسوس شده است.
به گزارش شفا آنلاین،  از سال 1996 تا 2003 میلادی، شمار موارد تشخیص داده شده عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، دوبرابر شده است. پس از اولین عود عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل، بیماران در معرض خطر اپیزودهای بعدی عود عفونت قرار دارند.

 در حدود 15 تا 30 درصد از بیماران با عفونت کلستریدیوم دیفیسیل اثبات شده، یک اپیزود عود بیماری را تجربه می‌کنند. موارد اپیزودهای عود بعدی، در 65درصد از بیماران دیده می شود. گاه درمان عفونت‌های راجعه دشوار است؛ بنابراین آلترناتیوهای درمانی متعددی برای این منظور باید در اختیار درمانگر باشد. یک گزینه درمانی که شواهد متعددی به نفع آن موجود است، درمان با پیوند میکروبی مدفوع است. استفاده از پیوند میکروبی مدفوع برای درمان عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل، به سال 1983 میلادی برمی گردد.

 چنین به‌نظر می رسد که پیوند میکروبی مدفوع، تعادل میان ارگانیسم های طبیعی همزیست در روده را با استفاده از مدفوع دهنده بازگردانده، در نهایت موجب کاهش قدرت رشد و گسترش کلستریدیوم‌دیفیسیل می‌شود. پیوند میکروبی مدفوع برای درمان موارد عود عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، مطلوب تر می‌شود.

 در یک مطالعه طولانی مدت چندمرکزی روی بیمارانی که تحت پیوند کولونوسکوپیک مدفوع قرار گرفتند، 97درصد از بیماران اشاره کردند که اگر مجددا عود عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل را تجربه کنند، دوباره همان درمان قبلی را انتخاب خواهند کرد.

       در سال 2010 میلادی، گروهی به ارزیابی موارد مناسب کاربرد بالینی درمان با پیوند میکروبی مدفوع پرداختند. این گروه اندیکاسیون‌هایی را برای راهنمایی پزشکان در این زمینه تعیین کردند. در سال 2013 میلادی، کالج آمریکایی بیماری‌های گوارش، دستورالعمل‌های درمان عفونت کلستریدیوم دیفیسیل را منتشر کرد که براساس آن نشان داده شد که درمان پیوند میکروبی مدفوع می‌تواند به عنوان آلترناتیوی برای بیمارانی که سومین مورد عود عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل را پس از دریافت ونکومایسین تجربه کرده‌اند-به صورت رژیم پالس یا تیپر(pulse or taper regimen)- تجویز شود. اما بهتر است در مورد هر بیمار جداگانه تصمیم‌گیری شود. اگر درمان آنتی میکروبیال در مورد عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل راجعه با شکست روبه‌رو شد، جراحی نیز به عنوان یک گزینه آلترناتیو مطرح است و می‌توان آن را با بیمار در میان گذاشت.

 درحال‌حاضر درمان پیوند میکروبی مدفوع، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را ندارد و اگر درمان پیوند میکروبی مدفوع برای اندیکاسیون دیگری به‌جز عفونت کلستریدیوم‌دیفیسیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به امضای رضایت نامه از سوی بیمار، اطلاع کامل بیمار از خطرات احتمالی متعاقب این درمان، اطلاع بیمار از این که پیوند میکروبی مدفوع یک گزینه درمانی تحقیقاتی است خواهد بود.

       دو منبع انسانی که بیشتر برای تجویز روش پیوند میکروبی مدفوع مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از نمونه اهدا‌شده از سوی خانواده بیمار و مدفوع اهدایی از سوی افراد ناشناس (نمونه های موجود در بانک مدفوع).صرفنظر از منبع انتخابی برای پیوند مدفوع، غربالگری از نظر انواع مختلف پاتوژن‌ها،سموم،آنتی‌ژن‌ها و بیماری‌های احتمالی قبل از اقدام به پیوند ضروری است.سپید
US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: