کد خبر: ۱۰۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>سلامت>گلوکوم یکی از مهم‌ترین علل کاهش بینایی و شیوع آن مشابه کشورهای دنیا است. طبق مطالعات مختلف یک تا دو درصد جمعیت را درگیر می‌کند.
  این آمار با افزایش سن بیشتر می‌شود. نوع شایع‌تر آن از 40سالگی آغاز می‌شود. یکی از نقاط ضعفی که باید آن را مدنظر قرار داد، این است که این بیماری تا مراحل آخر قابل تشخیص نیست و علائم بارز ندارد، یعنی کاهش دید در مراحل پایانی بیماری رخ می‌دهد، زمانی‌که فرد با نابینایی فاصله چندانی ندارد. روش‌های مختلفی برای غربالگری و تشخیص زودرس آن پیشنهاد شده است.

یکی از آنها مختص افرادی است که سابقه ژنتیکی دارند. گلوکوم مادرزادی، گلوکوم با زاویه باز و گلوکوم زاویه بسته و انواع ثانویه، انواع مختلف گلوکوم است که درکشور ما گلوکوم با زاویه باز شایع‌ترین است. بیماری که به تشخیص گلوکوم می‌رسد، با جراحی و دارو درمان می‌شود. اما این بیمار باید در تمام عمر بررسی شود. تشخیص‌ها براساس معاینه و بررسی میدان دید، عصب چشم و فشارچشم با دستگاه‌های مخصوص است. اینجا است که گلوکوم ضایعه‌ای در سرعصب براثر فشار چشم، تعریف خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل گاهی تشخیص‌ها با بیماری‌های اعصاب چشم باید تمایز داده شود تا مشخص شود، عصبی که اشکال پیدا کرده، به علت توده ای در مغز، یا بیماری التهابی درسر عصب یا فشارچشم است.

 اینجا مرز همپوشانی با نوروافتالمولوژی است. از شایع‌ترین بیماری‌هایی که به نوروافتالمولوژی نزدیک است، می‌توان به انحراف چشم و گلوکوم اشاره کرد. بیماری‌هایی که انحراف چشم ایجاد می‌کنند، ممکن است ناشی از آسیب اعصابی باشند که به چشم می‌آیند. برخی از متخصصان نورولوژی در زمینه نوروافتالمولوژی هم کار می‌کنند، چراکه بسیاری از موارد نوروافتالمولوژی بیمار کره چشم نیست، بلکه بیماری عصب چشم و مغز است. بنابراین متخصصان نورولوژی، بیماری‌های مغز را بهتر تشخیص می‌دهند.


       بیمارستان فارابی مرکز پذیرش بیماران مبتلا به گلوکوم است. شاید در درمانگاه گلوکوم فارابی، روزانه 150 بیمار گلوکوم از اقصی نقاط کشور داشته باشیم. تجهیزاتی که در زمینه تشخیص بیماری گلوکوم لازم است، وجود دارد. اما برخی از ابزار و وسایل جراحی چشم برای گلوکوم توسط برخی شرکت‌ها تحریم است. اما درمجموع مشکل غیرقابل حلی وجود ندارد. بیمارستان فارابی این تلاش را دارد تا متخصصان نوروافتالمولوژی بیشتری پرورش دهد، البته مساعدت وزارتخانه و دانشگاه در میسرساختن این امر نقش مهمی دارد.سپید


.ساسان مقیمی

متخصص گلوکوم و معاون آموزشی بیمارستان فارابی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: