کد خبر: ۱۰۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اسفند سال گذشته باید کار تعیین تعرفه‌های سال 95 یکسره می‌شد و مراکز درمانی با قانون مربوط به همین سال به ارائه خدمت می‌پرداختند اما این اتفاق نیفتاد و حالا کار به جایی رسیده که آن دسته از مسئولان نظام سلامت که طرفدار افزایش تعرفه‌ها هستند،‌ بیمه‌ها و سایر مسئولانی را که در فشار به بیمه‌ها با آنها همراه نیستند، تهدید می‌کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وزیر بهداشت چند وقت پیش‌گفته بود: «تعداد زیادی از مراجعین سیستم بهداشت و درمان، تحت پوشش بیمه هستند و بیمه‌ها هم هنوز افزایشی را برای تعرفه‌ها قبول نکرده‌اند. بنابراین اگر پزشکی خودش تعرفه را بالا برد، مردم باید پولش را از جیب خودشان بدهند. این در حالی است که مردم در شرایطی نیستند که بتوانند در سبد هزینه‌هایشان، این هزینه مازاد را هم بگنجانند. البته جامعه پزشکی تاکنون صبر کرده‌ و تعرفه‌ها را افزایش نداده‌است.

البته این یک خواسته منطقی نیست، اما خواسته‌ای انسانی است. منطق حکم می‌کند که همه قانون را رعایت کنند. البته اول از همه دولت و مجلس باید این کار را انجام دهند و سپس مردم. بنابراین اگر قرار بود قانون رعایت شود، باید قبل از آغاز سال، تعرفه‌ها اعلام می‌شد.»

       حالا هم ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت می‌گوید: «طبق بند «ه» ماده 38 قانون برنامه پنجم و ماده 10 قانون احکام برنامه‌های توسعه کشور، قیمت تعرفه خدمات پزشکی و ارزش نسبی خدمات، باید پیش از آغاز سال و تصویب بودجه، از سوی شورای عالی بیمه سلامت با رعایت اصل توجه به قیمت واقعی و رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، تصویب و سپس به هیات دولت تقدیم شود. برخی می‌گویند نیاز به افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال جدید نیست با این توجیه که آنها در سال 93 دوبار افزایش یافته‌اند،‌ این موضوع کاملا اشتباه است.

به‌طور کلی تعرفه سه قسمت دارد؛ یک جزء آن در حوزه هتلینگ است، قسمت دیگر در حوزه ویزیت و اقدامات سرپایی، و جزء سوم مربوط به k و ارزش نسبی خدمات است که بیشتر درباره حق‌العمل‌ها و... است. حال افزایش دو جزء اول، یعنی هتلینگ و ویزیت، طبق روال معمول سالانه یکبار انجام شده است، درباره قسمت سوم، یعنی ارزش نسبی خدمات که بیشتر هم روی آن تاکید می‌شود، در دو سال‌ونیم گذشته تنها یکبار افزایش یافته است. درحالی‌که قاعدتا باید دوبار افزایش می‌یافت، اما شورای عالی بیمه و دولت، به جای اینکه افزایش ارزش نسبی را در ابتدای سال 93 اعلام کنند، در پاییز این سال، یعنی در آبان‌ ماه اعلام کرده است. به عبارت دیگر ما درباره کتاب ارزش نسبی در دوسال اخیر که باید دوبار تصمیم‌گیری می‌شد، فقط یکبار افزایش داشتیم و مقداری از عقب‌افتادگی چند ساله‌ای که در آن قسمت وجود داشت، با این افزایش جبران شد.»

       او درباره اینکه آیا حرف‌های وزیر بهداشت را درباره احتمال بالا رفتن زیرمیزی در صورت عدم افزایش تعرفه‌ها می‌توان تهدید قلمداد کرد یا نه  می‌گوید: «به نظر من اینها تهدید نیست. اگر اینطور باشد هر کس که درباره موضوعی هشدار می‌دهد و عواقب آن را گوشزد می‌کند در مشغول تهدید کردن است. وقتی می‌توانیم بگوییم این حرف‌ها تهدید است که خدای‌نکرده وزیر بهداشت بگوید در صورت افزایش نیافتن تهدیدها پزشکان را تشویق به دریافت زیرمیزی می‌کنیم اما همه می‌دانند که هم خود وزیر بهداشت و هم مجموعه این وزارتخانه چقدر زحمت کشیده‌اند تا معضل زیرمیزی را تا حدامکان از بین ببرند اساسا همین موضوع هم دلیل اصلی نگرانی وزیر بهداشت است. ایشان نمی‌خواهند زحمت‌هایی که برای اصلاح سیستم درمانی کشور و حذف فسادی به نام زیرمیزی کشیده شده از بین برود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: