کد خبر: ۱۰۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>سلامت>ساییدگی مفاصل و بیماری‌های استخوانی دو عارضه‌ای هستند که با افزایش سن در افراد مختلف نمایان می‌شود و با محدودیت حرکتی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی دیانت با تأکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به ساییدگی مفاصل می‌گوید: ورزش صحیح و مستمر در کنار تغذیه مناسب در سنین نوجوانی راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری در میانسالی و کهنسالی است. در واقع این دسته از بیماری‌ها در افرادی که از دوران نوجوانی مرتب ورزش کرده و تغذیه خوب داشته‌اند بسیار کم دیده می‌شود.

این جراح و متخصص ارتوپدی در ادامه عنوان می‌کند: ماهیچه‌ها وظیفه حفاظت از مفاصل را بر عهده دارند. از این‌رو هر چه ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند، کارایی آنها بیشتر شده و قادر خواهند بود فشار روی مفاصل را کاهش دهند.

کاهش فشار روی مفاصل خطر ابتلا به ساییدگی مفاصل و ابتلا به آرتروز را به مراتب کم خواهد کرد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به نقش مهم تغذیه در حفظ مفاصل تصریح می‌کند: تغذیه مناسب از سنین کودکی و استفاده از مواد حاوی کلسیم و میوه‌ها و سبزی‌های تازه و همچنین مواد غذایی مؤثر در حفظ مفاصل و استخوان باعث می‌شود بیماری‌های مفصلی و استخوانی کمتر شود.


به گفته دکتر دیانت اغلب مبتلایان به ساییدگی مفاصل بخصوص مفصل زانو به اضافه وزن مبتلا هستند. در حقیقت موضوع مهمی که بیشتر مردم به آن توجه نمی‌کنند کنترل وزن است. وی در ادامه با تأکید بر رعایت وضعیت نشستن خاطرنشان می‌کند: شیوه‌های معمول نشستن روی زمین مفاصل را آزرده می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که برای غذا خوردن، استراحت یا عبادت چهار زانو می‌نشینیم مفاصل بشدت تحت فشار قرار می‌گیرند و با تکرار دچار تخریب خواهند شد. از این‌رو توصیه می‌شود حتی هنگام نماز و عبادت هم از صندلی مناسب استفاده شود.

به اعتقاد این جراح و متخصص ارتوپدی اگر سطح فرهنگ خود مراقبتی افراد جامعه افزایش یابد و دیدگاه همه نسبت به تغذیه و ورزش و سبک نشستن و ایستادن تغییر کند به طور یقین آمار ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی کاهش خواهد یافت.


دکتر دیانت در مورد درمان بیماری‌های استخوانی و مفاصل عنوان می‌کند: اگر با وجود توصیه‌های مکرر برای پیشگیری بازهم فردی به این بیماری مبتلا شد باید در نخستین گام اضافه وزن خود را کاهش دهد و در گام بعدی با انجام ورزش‌های تقویتی مانند شنا و همچنین فیزیوتراپی، عضلات را در وضعیت بهتری قرار داد تا مفاصل کمتر آسیب ببینند و روند پیشرفت بیماری کند شود.

اما هنگامی که بیماری به حدی پیشرفت کند که با از بین رفتن غضروف عملکرد مفصل دچار مشکل شود باید با استفاده از شیوه‌های جراحی، مفصل آسیب دیده را تعویض کرد. هرچند مفصل مصنوعی که از جنس آلیاژ مصنوعی است نمی‌تواند حس داشته باشد اما در کاهش درد بیمار بسیار مؤثر است.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: