کد خبر: ۱۰۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 28
شفاآنلاین :سیاسی >دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري گفت: قواي سه گانه بايستي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در رابطه با مقابله با سياست هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه و تقويت دولت و ملت هاي محور مقاومت، تبعيت كامل داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین ، سردار سرلشكر پاسدار سيد يحيي رحيم صفوي در همايش ملي تحولات ژئوپليتيكي غرب آسيا، تلاش براي انسجام و وحدت سياسي در عراق ، تقويت مبارزه با داعش ، جلوگيري از تجزيه عراق و ارسال پيام آشكار براي سران اقليم كردستان را به عنوان ديگر پيشنهادات راهبردي مطرح كرد .
وي همچنين بازتعريف روابط سياسي ، اقتصادي و امنيتي با نظام سياسي تركيه را مورد تاكيد قرار داد.

وي ادامه داد:بايستي روابط اقتصادي، سياسي و امنيتي خود را با نظام سياسي تركيه تنظيم كنيم؛ اين كشور به عنوان همكار و هماهنگ با سياست هاي آمريكا، رژيم صهيونيستي در برخي از كشورهاي عربي حركت مي كند.

مشاور عالي مقام معظم رهبري با اشاره به ضرورت انتقال راهبرد سياسي نظامي مقاومت و ايستادگي به كشورهاي دوست خاطرنشان كرد:راهبرد سياسي نظامي مقاومت و ايستادگي كه هدف غايي ملت هاي منطقه براي رسيدن به استقلال است و الزامات و مولفه هاي خاص خود را مي طلبد ، بايستي به تمام گروه ها، قبيله ها ، قوميت ها ، نخبگان دانشگاهي و سياسي ، اجتماعي كشورهاي دوست منتقل شود.

وي ادامه داد:جمهوري اسلامي ايران براي سناريوهاي مختلف از جمله بدترين سناريوها هم طرح هاي لازم را آماده كند و براي مقابله با توطئه ائتلاف به اصطلاح كشورهاي اسلامي ضد تروريسم به سردمداري سعودي ها و با مديريت كلان آمريكا و رژيم صهيونيستي ،طرحي جامع لازم است كه تهيه شود.

دبير علمي همايش همايش ملي تحولات ژئوپليتيكي غرب آسيا با تأكيد بر امنيت منطقه اي، ضمن اشاره به ارتقاي وزن ژئوپليتيكي ايران، الزامات، بايدها و نبايدها گفت: ارتقاي وزن ژئوپليتيكي ايران در منطقه، هزينه هاي لازم را مي طلبد و بدون سرمايه و هزينه اين ارتقاء حاصل نخواهد شد؛تقويت عوامل اقتدار ملي (اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، نظامي و علمي) و رضايتمندي ملت از دولت و حاكمان، اساس حفظ بقاء ملي و اقتدار منطقه اي و شأن و منزلت جهاني ايران است.
رحيم صفوي در همايش ملي تحولات ژئوپليتيكي غرب آسيا با تأكيد بر امنيت منطقه اي به تحليل ژئوپليتيكي منطقه غرب آسيا پرداخت .

وي گفت: جنوب غرب آسيا از نگاه جغرافيدانان سياسي كشورهاي پاكستان، افغانستان، ايران، تركيه، سوريه، لبنان، فلسطين اشغالي، عراق و كويت، عربستان، قطر، بحرين، امارات متحده عربي و يمن را شامل مي شود البته در برخي كتاب ها منطقه قفقاز يعني كشورهاي آذربايجان، ارمنستان و گرجستان را هم اضافه مي كنند.

دبير علمي اين همايش با اشاره به تعريف مجمع تشخيص مصلحت نظام از منطقه غرب آسيا ، افزود: تعريف مجمع در سند چشم انداز 20 ساله 1404 از غرب آسيا، كشورهاي ياد شده به اضافه كشورهاي منطقه آسياي مركزي يعني تاجيكستان ، تركمنستان ، قرقيزستان ، ازبكستان و قزاقستان است.


استاد تمام جغرافياي سياسي دانشگاه جامع امام حسين(ع) در ادامه به ارائه تعاريف و مفاهيم ژئوپليتيك پرداخت و در بيان مفهوم مورد نظر اين همايش از ژئوپليتيك گفت:علم مطالعه روابط متقابل جغرافيا ، قدرت و سياست و كنش هاي ناشي از تركيب آنها با يكديگر به مفهوم ژئوپلتيك است.
وي در ادامه به تبيين اهميت منطقه غرب آسيا پرداخت و اظهار كرد: به ندرت مي توان منطقه اي در مقياس جهاني به اهميت غرب آسيا پيدا كرد كه لايه هاي ژئوپليتيك، ژئو اكونوميك و ژئو استراتژي در آن جمع شده باشد و اين منطقه حد واسط سه قاره اروپا به آسيا و آفريقاست و به شدت تاثير سياست هاي اقتصادي اقتصادي، امنيتي و فرهنگي قدرت هاي بزرگ است.
رحيم صفوي اضافه كرد: امروزه جهان در شرايط ناپايداري راهبردي و رقابت قدرت هاي بزرگ براي استقرار نظم ژئوپليتيكي مورد نظر خود در مقياس منطقه اي و جهاني است،منطقه غرب آسيا هم در مرحله گذار ژئوپليتيكي (Geopolitical transition) و هم در حال تحول ژئوپليتيكي) Geopolitical change (به سر مي برد.
وي افزود:بروز تغيير و دگرگوني در الگوها، نظم ها و ساختار ژئوپليتيكي قديم در منطقه غرب آسيا با فروپاشي نظام هاي سياسي عراق و افغانستان دچار عدم تعادل و تحول در مناسبات قدرت و سياست شده است و آمريكايي ها در راستاي لشكر كشي نظامي خود به عراق و اشغال افغانستان در صدد تسلط كامل بر اين منطقه و شكل گيري نظام تك قطبي قدرت در جهان بودند.
وي ادامه داد:اين منطقه براي قدرت هاي جهاني(آمريكا، اتحاديه اروپا، فدراسيون روسيه، چين و هند) داراي اهميت ژئواستراتژيكي و ژئوپليتيكي و ژئو اكونوميك است.

اين استاد جغرافياي سياسي در ادامه با اشاره به وجود ذخاير نفت و گاز بعنوان دلايل اهميت منطقه غرب آسيا گفت: وجود ذخاير نفت و گاز در منطقه خليج فارس(بيش از 65درصد ذخاير شناخته شده نفتي و بيش از 35درصد ذخاير شناخته شده گاز جهان در اين منطقه است) و وجود ذخايراحتمالي نفت و گاز در منطقه درياي خزر(بين 20 تا 40 ميليارد بشكه نفت و حدود 200 تريليون فوت مكعب گاز طبيعي) بر اهميت اين منطقه افزوده است.


وي ياد آور شد:اين منطقه محل بعثت پيامبران بزرگ الهي همچون حضرت موسي (كليم الله) حضرت عيسي(روح الله) و آخرين پيامبر خدا حضرت محمد مصطفي (صل الله عليه و آله وسلم) است و با پيروزي انقلاب كبير اسلامي به رهبري حضرت امام(ره) و رهبري حضرت امام خامنه اي و تأثير گذاري آن در اين منطقه و در جهان اسلام بر اهميت آن بيش از پيش افزوده شده است.
رحيم صفوي خاطرنشان كرد: ‌حمايت آمريكا از رژيم هاي صهيونيستي و عربي منطقه، وجود پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه، به وقوع پيوستن بيداري اسلامي در منطقه،عدم ثبات سياسي در دولت هاي افغانستان، عراق، يمن، بحرين، عربستان سعودي، سوريه و لبنان از ديگر مواردي است كه باعث اهميت منطقه غرب آسيا شده است.

سرلشكر صفوي با اشاره به بازار فروش سلاح در منطقه غرب آسيا گفت:هم اكنون بزرگ ترين بازار فروش سلاح و تجهيزات كشورهاي غربي در اين منطقه است و به طور خاص عربستان سعودي در صدر جدول خريداران سلاح قرار دارد و طي سال هاي 2010 تا 2014 حدود 30 ميليارد دلار سلاح خريداري كرده است.

مشاور عالي مقام معظم رهبري در ادامه به ارائه چشم انداز آينده منطقه غرب آسيا پرداخت و در خصوص پيشنهادات راهبردي خود گفت:شكل گيري جهان چندقطبي از جمله قدرت آسيايي(ايران، روسيه، چين وهند و پاكستان) و قدرت جهان اسلام مركب از ظرفيت هاي ملت هاي اسلامي مي تواند در جهت جلوگيري از تك قطبي سازي قدرت در جهان توسط آمريكايي ها ، بسيار موثر باشد.
دستيار فرماندهي معظم كل قوا در خصوص موثر تر كردن نقش جمهوري اسلامي ايران و آينده پژوهي آن در تحولات غرب آسيا ، گفت:تلاش براي حضور دائمي ايران در سازمان همكاري شانگهاي در مقابل پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) ،جلوگيري از شكست دولت بشار اسد و يا تجزيه سوريه و ادامه كمك به دولت و ملت سوريه ،تقويت و به خودكفايي رساندن حزب الله لبنان كه در هر شرايطي قادر به حفظ توانمندي هاي خود در صحنه لبنان و در موازنه وحشت با رژيم صهيونيستي باشند، بايستي از برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران در جهت افزايش وزن سياسي و اثر گذاري ايران باشد.

همايش يك روزه ملي تحولات ژئوپليتيكي غرب آسيا امروز پنجشنبه در سازمان عقيدتي سياسي ارتش برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: