کد خبر: ۱۰۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران از موفقیت محققان ایرانی در ساخت داروی گران قیمت رانی بیزوماب (ranibizumab) كه تا پیش از این در انحصار آمریكا و آلمان بود، خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دكتر مهدی مدرس زاده روز چهارشنبه در حاشیه بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی، اظهار كرد: این دارو در حال حاضر تنها در آمریكا ساخته می شود و به شركت روش (Roche) آلمان نیز اجازه تولید آن داده شده است كه ما آن را از آلمان وارد می كنیم، اما در آینده ای نزدیك و پس از انجام تحقیقات بالینی، در ایران تولید و وارد بازار می شود.
وی افزود: این دارو هم اكنون حدود 30 میلیون ریال قیمت دارد، اما اگر در ایران به تولید برسد، با قیمتی حدود یك دهم و یا حتی كمتر، در قیاس با نمونه خارجی در اختیار بیماران قرار می گیرد.
رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: این دارو برای از بین بردن عروق جدید چشم و ورم شبكیه كه در اثر بیماری های مختلف به ویژه رتینوپاتی دیابتیك ناشی از بیماری دیابت بروز می كند، مصرف می شود.
مدرس زاده افزود: رانی بیزوماب همچنین می تواند برای درمان یك بیماری وابسته به سن یعنی آب سیاه (ماكولا)، بیماری انسداد ورید مركزی شبكیه، انسداد شاخه ای شبكیه، ورم شبكیه بعد از عمل جراحی و ورم شبكیه بعد از التهابات چشمی نیز كاربرد داشته باشد.
وی با یادآوری اینكه در حال حاضر مراحل ساخت این دارو به پایان رسیده است، خاطرنشان كرد: مطالعات حیوانی آن در دست انجام است و مطالعات انسانی نیز به زودی انجام خواهد شد و پس از این كه ایمن بودن و تاثیر آن روی بیماری ها قطعی و تایید شد، وارد بازار می شود.
رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: ساخت این دارو را متخصصان فارماكولوژیست ایرانی با همكاری یكی از شركت های دانش بنیان متعلق به اساتید دانشگاهی انجام داده اند.
بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی از امروز هشتم تا دهم اردیبهشت ماه در هتل المپیك در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: