کد خبر: ۱۰۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت> پژوهشی جدید در آمریکا نشان می‌دهد یکی دیگر از دلایل خطرساز بودن کم‌تحرکی برای سلامتی، سفت شدن عروق با رسوبات کلسیمی است.

به گزارش شفا آنلاین،   این تحقیق که با داوطلبان میان‌سال صورت گرفته نشان می‌دهد هر ساعت اضافی بی‌تحرکی، 12 درصد احتمال رسوبات کلسیمی در عروق کرونری را (که نشانه اولیه بیماری قلبی است) افزایش می‌دهد.

       جولیا کوزلیتینا از مرکز پزشکی نورث‌وسترن دانشگاه تگزاس، در دالاس گفت: «این پژوهش یکی از اولین مطالعاتی است که نحوه ارتباط زمان بی‌تحرکی را از طریق ارزیابی نشانگر اولیه آتروسکلروز (تصلب شریانی) در عروق قلبی و احتمال بیماری‌های قلبی بررسی می‌کند.»

       محققان داده‌های بیش از 2 هزار شرکت‌کننده در مطالعه قلب دالاس را بر اساس فعالیت جسمانی تحلیل کردند. معیار سنجش این تحلیل بر اساس ابزارهای پوشیدنی و اسکن کلسیم عروق کرونری صورت گرفت.

       متوسط سن مشارکت‌کنندگان 50 سال بود و نیمی از این جمعیت را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند. داوطلبان در مجموع بین 1 تا 11 ساعت از روز را بی‌تحرک بودند و بین صفر تا 200 دقیقه در روز فعالیت‌های جسمانی متوسط تا شدید را با میانگین 29 دقیقه انجام می‌دادند.

       شرکت‌کنندگانی که کمترین تحرک را داشتند، ظاهری مسن‌تر، فشارخون بالا، دیابت پایین و شاخص توده بدنی بالاتری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد، احتمال رسوب کلسیم کرونری در آن‌ها بالاتر است. این گزارش در ژورنال کالج آمریکایی کاردیولوژی منتشر شده است.

       محققان با در نظر گرفتن سن و سایر عناصر، ساعات اضافی بی‌تحرکی را با احتمال بیشتر کلسیم عروق کرونری مرتبط دانستند. بااین‌حال زمانی که صرف ورزش می‌شد با احتمال کلسیم کرونری ارتباطی نداشت.

       این محققان می‌گویند زیر نظر گرفتن یک هفته فعالیت فیزیکی در این بررسی نمی‌تواند شاخص عادات ورزشی در طول عمر افراد باشد و یافته‌هایشان به معنای رابطه علت و معلولی میان بی‌تحرکی و انباشت کلسیم در عروق کرونری نیست، در اینجا فقط دو عامل با یکدیگر مرتبط دانسته شده‌اند.

       کیبین کی از کالج پزشکی آلبرت انیشتین نیویورک و فردی که در این تحقیق نقشی نداشته، می‌گوید: «جالب‌ترین نکته‌ای که در این تحقیق مشخص شده، ارتباط زمان بی‌تحرکی با رسوب کلسیم عروق کرونری است درحالی‌که فعالیت جسمانی متوسط یا شدید با آن ارتباطی ندارد.» او در ادامه گفت: «در کنار ورزش در باشگاه‌ها، یک پیاده‌روی در زمان ناهار می‌تواند به شکستن چرخه بی‌تحرکی کمک کند. به این معنا که هر چند وقت یک‌بار برای خوردن یک فنجان چای از پشت میزتان بلند شوید. این کار می‌تواند مفید باشد. مطالعات آینده باید به بررسی طول و تکرار زمان‌های تحرک بپردازد.»

       هم ورزش و هم بی‌تحرکی می‌تواند به روش‌های متفاوتی، بیماری‌های قلبی و عروقی را تحت تاثیر خود قرار دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از سیگار و الکل می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند. کوزلیتینا در ادامه گفت: «سعی کنید در ازای هر ساعت، بین یک تا پنج دقیقه از جایتان بلند شوید، از پله‌ها به جای آسانسور و مانند آن استفاده کنید. همه این کارهای به ظاهر کوچک، می‌توانند مفید باشند.» سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: