کد خبر: ۱۰۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>سلامت> سطوح بالای مزمن قند خون می‌توانند باعث صدمات طولانی‌مدت عروق خونی، اعصاب و ارگان‌های تمام بدن شوند.
به گزارش شفا آنلاین، در این صورت، وضعیت‌های دیگری مانند بیماری کلیوی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی، بیماری قلبی‌عروقی و مشکلات گردش خون در اندام تحتانی شوند. صدمات ناشی از سطح بالای قند خون، تجمعی است و ممکن است از زمانی شروع شود که فرد از بیمار بودن خودش اطلاعی ندارد. هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده درمان شود، شانس بیشتری برای به حداقل رساندن عوارض طولانی‌مدت خواهند داشت.

انواع دیابت
        دیابت نوع 1: علت اصلی آن نامشخص است. تصور می‌شود در درجه اول یک بیماری خود ایمنی که باعث تخریب سلول‌های بتای تولید کننده انسولین می‌شود، باعث بروز این بیماری می‌شود. این نوع دیابت می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان دیده می‌شود.

       دیابت نوع 2: نوع شایع دیابت است که با مقاومت به انسولین و تولید ناکافی انسولین برای غلبه بر این مقاومت مرتبط است. این نوع دیابت اغلب در افراد میان سال و مسن با اضافه وزن رخ می‌دهد. با افزایش چاقی در میان کودکان و نوجوانان، این وضعیت در حال شیوع در سنین جوان‌تر است.

        دیابت بارداری: این نوع دیابت در دوره بارداری رخ داده و هم مادر و هم رشد جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. که به‌طور معمول در اواخر دوره بارداری بروز می‌کند.

        وضعیت پیش دیابت: سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما دیابت نامیده نمی‌شود. افراد مبتلا به این وضعیت در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

        دیگر موارد: هر وضعیتی که به پانکراس صدمه بزند یا تولید یا مصرف انسولین را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند علت بروز دیابت باشد.
علایم و نشانه‌ها: علایم و نشانه‌های دیابت، مرتبط با سطح قند خون (بالا یا پائین) و عوارض مرتبط با آن است. دیابت نوع 1 اغلب با علایم شدید حاد تشخیص داده می‌شود که نیاز به بستری شدن بیمار اجتناب‌ناپذیر است. وضعیت پیش از دیابت، دیابت بارداری و دیابت نوع 2 زودهنگام، اغلب علامت یا نشانه‌ای ندارند.

علایم و نشانه‌ها
        علایم و نشانه‌های دیابت نوع 1 و 2 که همراه با سطح بالای قند خون باشد، عبارتند از: تشنگی، افزایش ادرار، افزایش اشتها (با دیابت نوع 1، کاهش وزن هم دیده می‌شود)، خستگی، تهوع، استفراغ و درد شکم (خصوصا در کودکان)، تاری دید، بهبود آهسته زخم‌ها یا عفونت‌ها، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و درد در پا (نوروپاتی)، اختلال نعوظ در مردان، فقدان دوره قاعدگی در زنان، تنفس تند (حاد) و کاهش هوشیاری و کما (حاد).

        علائم کاهش قند خون قریب‌الوقوع: کاهش قند خون موقتی در افراد دیابتی می‌تواند در اثر تزریق تصادفی مقادیر زیاد انسولین، نخوردن کافی غذا یا انتظار طولانی‌مدت برای غذا خوردن و انجام ورزش‌های سخت ایجاد شود. البته گاهی نوسان در سطح گلوکز خون هم با دیابت شکننده دیده می‌شود. این وضعیت باید در اولین فرصت درمان شود، زیرا به سرعت منجر به بیهوشی بیمار می‌شود. علایم و نشانه‌ها عبارتند از: گرسنگی شدید ناگهانی، سردرد، اضطراب و گیجی، عرق کردن، لرزش و ضعف، دوبینی، تشنج‌ها و کوما.سپید
labtestsonline.org



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: