کد خبر: ۱۰۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
دکتر فیروز فصیحی درگفتگو با شفاآنلاین هشدار داد:
شفاآنلاین :عضو سابق هیات مدیره انجمن نفرولوژی ایران گفت:تغييرات اساسى و بنيادى هر چند سال يكبار، جوان گرایى و استفاده از روشهاى جديد و تازه علمى ،لازمه اداره وموفقیت انجمن های خیریه مردمی و حتی انجمن های علمی ،پزشکی کشوراست که متاسفانه مورد غفلت جدی قراردارد.

دکتر فیروز فصیحی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اشاره به اظهارات اخیرپروفسوربهروزبرومند-پدرنفرولوژی ایران-که به تازگی خواستار تغییرات اساسی مدیریتی درانجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی شده است اظهارداشت:

در تمام كشور هاى دنيا يك سرى انجمن هاى غير دولتى (NGO) هستند كه ضمن اينكه كار بكار دولت ها ندارند ولى با كمال قدرت در پى سلامت مردم و جامعه  بوده و تمام مسائل مربوط به سلامت مردمشان را رصد ميكنند. حتى اگر ملاحظه شود كه سازمان هاى دولتى و مسئول نیزغفلت كرده و يا إهمال ميكنند با كمال قدرت  پيگير مسائل شده و از طريق مطبوعات ورسانه ها مسولان و دولت را مورد بازخواست و پرسش قرار ميدهند.حتی  در صورت اثبات ادعاهایشان با شكايت به مراجع قضائى  مستقل و قدرتمند، دولت را مورد بازخواست قرار ميدهند وحقوق اعضا و مردم را می گیرند.

فوق تخصص بیماری های کلیه و فشارخون درادامه گفت :اما متاسفانه درکشور ما این نقش سازمان های مردم نهاد چندان پررنگ نیست و بدتر اینکه در صورت كشف موارد خلاف ( كه هر روزه در مطبوعات ورسانه ها شاهد نوعا اخبار مخاطره آمیزمربوط به  سلامت جامعه هستیم ) ارگانهاى مربوطه يا توجه نميكنند و يا به نوعی سر وته قضيه را هم مياورند (البته اگرموضوع به صور ديگرى حل و فصل نشود ) .


مدرس دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد :تاسف بيشتر انكه متاسفانه مردم از برخی مقامات و مسئولان متخلف نميتوانند به مراجع قضائى شكايت كنند.ضمن اینکه در كشور ما اميد چندانی هم به انجمن ها و موسسات غير دولتى و انجمن های خیریه و سازمان های مردم نهاد نیست.چراکه يا زير دين بودجه های دولتى هستند و نتيجتا بدهكار و جيره خوار دولت خواهند بود. يا اینکه توسط گروهى از افراد يك فاميل و يا گروهى دوست و رفيق تشكيل ميگردد كه در نهايت منجر به پیدایش موسسات و انجمن هاى انتفاعى ميگردد و خيرات و مبرات و كمك هاى مردمى نيز به سرنوشتى نامعلوم دچار ميگردند.

وی با بیان اینکه ديابت ، پرفشارى خون و چاقى سه فاكتور بسيار مهم در ايجاد و تسريع و تشديد بيمارى كليوى و سوق یافتن آن بسمت نارسائى كليه و تحميل هزينه هاى سرسام اور  به دولت و مردم ميگردد اظهارکرد:حال اين انجمن هاى غير انتفاعى و ارگان هاى دولتى هستند كه با  افزايش سطح اگاهى جامعه نسبت به اين بيماريها، نحوه پيشگيرى از بروز انها، چگونگى رصد كردن اين بيماريها در جامعه و بيمار يابى و درمان  صحيح و زود رس باید به سلامت جامعه كمك كنند.


دکتر فصیحی افزود :ولى متاسفانه وقتى ارگانها و دستگاههای مسئول  صرفاً مشغول مسائل کم ارزش تر والبته دارای بار تبليغاتي زیاد باشند و انجمن هاى خيريه و غير انتفاعى نيز گرفتار كهنه پرستى و فاميل بازى ونان رساندن به دوست و رفيق باشند نتيجه همين ميشود كه دکتر برومند به روشنی بيان كردند.


به گفته عضو سابق هیات مدیره انجمن نفرولوژی ایران ،بی تردید تغييرات اساسى و بنيادى هر چند سال يكبار، جوان گرائى و استفاده از روشهاى جديد و تازه علمى لازمه اداره اينگونه انجمن ها ميباشد. انجمن ديابت ، انجمن حمايت از بيماران كليوی و .... بايستى در اين جهت طى طريق كنند. در حاليكه انتخابات سنتى با هيات مديره ها و مدیران عامل تكرارى  نميتوانند بهره ورى كافى داشته باشند تا بتوانند با تبليغات و فضاسازی های نو ،جذاب و قابل درك و فهم و البته داراى مفاهيم ساده و در عين حال نشان دهنده اهميت آن بيمارى ، در جهت اگاهى  جامعه حركت نمايند.


وی اظهار داشت :بعنوان مثال ما هنوز يك انجمن ضد چاقى بدرد بخور نداريم كه عوارض پر خورى، بد خورى ، مصرف نمك و مواد حاوى نمك ، فست فوود( Junk Food ),
مصرف سيگار، مشروبات الكلى را در ايجاد چاقى و درنتيجه پرفشارى خون و.... به جامعه اموزش دهد.

دکتر فصیحی گفت :درچنین شرایطی امیدواریم مسئولين ودست اندرکاران مربوطه با اعمال نظارت های دقیق و تغييرات اساسى در انجمن هاى غير دولتى و غير انتفاعى كه متاسفانه هم دولتى شده اند و هم قابليت انتفاع دارند گام های مهم و اساسی برای احقاق حقوق بیماران و مردم بردارند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
1
بسیار درست است.جوان گرایی در هیت مدیره این گونه انجمن ها و دایمی نبودن اعضاگام مهم واساسی در احقاق حقوق بیماران میباشد.امید که مسولین توجه کنند
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
1
با سپاس از شفاانلاین که برای آسایش و آرامش انچمن بیماران نارسائی کلیه از هیچ کوشش فروگذار نمیکنند و سرور دکتر فصیحی که بسیار داهیانه راه کار بیرون رفت از دشواری و دست آوردهای بیشتر را نشان میدهند.امیدوارم به اندرز های خردمندانه ایشان عمل شود.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
1
دکتر فصیحی نمونه بارز یک پزشک آگاه به مسائل اجتماعی هستند و از منظری می توان گفت که این بزرگوار "پیر " جامعه پزشکی با تجربه کاری هستند .
چنگ خمیده قامت می خواندت به عشرت
بشنو که پند پیران، هیچت زیان ندارد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: