کد خبر: ۱۰۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا، درخواست بررسی ثبت داروی جدید مربوط به آفاتینیب (Afatinib) با نام تجاری ژیلوتریف (Gilotrif) را برای درمان مبتلایان به کارسینوم پیشرفته سلول اسکواموس ریه در بیمارانی که پس از درمان اولیه با رژیم شیمی‌درمانی حاوی پلاتینوم، عود بیماری را تجربه کرده بودند پذیرفته است.
به گزارش شفا آنلاین، ژیلوتریف، درمان خوراکی با الگوی مصرف یک‌بار در روز است که اخیرا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان خط اول انواع خاصی از کارسینوم پیشرفته سلول اسکواموس ریه با موتاسیون EGFR، مورد تایید قرار گرفته است. سابین لوئیک، از شرکت تولیدکننده این دارو می‌گوید: «ما خوشحال هستیم که گزینه درمانی جدیدی را برای مبتلایان به کارسینوم پیشرفته سلول اسکواموس ریوی که بیماری‌شان روی درمان قبلی عود کرده، وارد بازار می‌کنیم.»

 کارسینوم سلول اسکواموس ریه، پیش‌آگهی بد و شانس بقای اندکی دارد. علائم آن بسیار ساده‌اند نظیر: سرفه... و تنگی نفس. متوسط شانس بقای بیماران پس از تشخیص انواع پیشرفته کارسینوم سلول اسکواموس ریه، در حدود یک سال است.

 محقق مطالعه بالینی لوکس لانگ8 (8 LUX-Lung) و سرپرست گروه انکولوژی توراکس در مرکز سرطان کارمانوس می‌گوید: «یافته‌های حاصل از بررسی میزان کلی شانس بقا و تاخیر در عود بیماری در مطالعه فاز3، نشان داده که ژیلوتریف گزینه درمانی جدید و موثری در این گروه از بیماران است.» در مقایسه ژیلوتریف و ارلوتینیب مشخص شد که ژیلوتریف به میزان قابل‌توجهی پیشرفت بدخیمی ریه را کاهش می‌دهد (کاهش خطر عود تا 18 درصد). همچنین، بهبودی در شانس بقای کلی بیماران حاصل شد (کاهش خطر مرگ تا 19 درصد). شایع‌ترین عوارض مشاهده شده در گروه تحت درمان با ژیلوتریف (در حداقل 20 درصد از بیماران گزارش شد) عبارت بودند از اسهال (75 درصد)، بثورات جلدی یا آکنه (70 درصد)، زخم‌های دهانی (30 درصد)، کاهش اشتها (25 درصد) و تهوع (21 درصد). سپید
 FDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: