کد خبر: ۱۰۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>مردی که از شانه هایش به پایین فلج بود، اکنون به واسطه تراشه کامپیوتری که سیگنال های حرکتی را از مغز به انگشتانش انتقال می دهد، قادر به نواختن گیتار است.
به گزارش شفا آنلاین، یان بورکهارت 24 ساله می تواند دو سال پس از کاشت این تراشه کامپیوتری، دست راستش را در شش حالت متفاوت – شامل برداشتن و بلند کردن اشیاء کوچک- حرکت دهد.
گردن بورکهارت شش سال پیش در اثر شیرجه به درون آب شکست و قدرت حرکت را از او گرفت. دانشمندان دانشگاه اوهایو پس از عکسبرداری از مغز او، تراشه کامپیوتری را در قسمت حرکتی مغز وی قرار دادند.
این نخستین بار است که فردی با فلج کامل دست و پا قادر به حرکت ارادی شده است و به باور محققین، این دستاورد روزنه امید برای افرادی است که با فلج اعضا زندگی می کنند.
ورکهارت می تواند اشیاء بزرگ را تکان دهد، آب لیوان را خالی کند، انگشتانش را برای نواختن گیتار حرکت دهد و کارت اعتباریش را در کارتخوان بکشد.
پایگاه خبری ان بی سی نیوز نیز به نقل از بورکهارت نوشت: من به چیزی که می خواهم انجام دهم فکر می کنم و حالا می توانم آن را انجام دهم.
این روش بدون نقص نیست. یک دو شاخه برق بالای سر بورکهارت و تعداد زیادی سیم به بازوی او متصل است که مچ و انگشتان او را تحریک می کند.
اما دکتر علی رضایی از دانشگاه اوهایو، که روی این پروژه کار کرده است، می گوید که فنآوری بی سیم این موانع را از پیش پا برخواهد داشت. او این چشم انداز را دور از ذهن نمی داند که 'تلفن همراه شما با بازویتان ارتباط برقرار خواهد کرد'.
گروه های زیادی در حال کار روی روش هایی هستند تا به افراد ناتوان کمک کنند فقط با استفاده از سیگنال های مغز خود حرکت کنند. این کار شامل سه بخش عمده می شود: فهمیدن این مطلب که کدام سیگنال ها مربوط به قصد حرکت می شوند، ترجمه این سیگنال ها به چیزی که قابل خواندن به وسیله رایانه باشد و سپس حرکت دادن عضلات.
پرشماری از افراد از طریق کاشت تراشه درون مغز توانسته اند بازوهای رباتیک خود را کنترل کنند. در دستاورد علمی دیگر، محققان از طریق کاشت مغزی موفق شده اند به دو میمون یاد دهند چگونه ویلچر را فقط به وسیله مغز خود هدایت کنند.
بورکهارت چهار سال است با پزشکان و مهندسان همکاری می کند. چاد بوتون محقق مرکز تحقیقاتی فینشتاین نیویورک سخت ترین بخش کار را آموزش به کامپیوتر برای تشخیص سیگنال های مغزی شخص ذکر کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: