کد خبر: ۱۰۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیكای تولیدكنندگان مكمل های رژیمی و غذایی، از عرضه شربت توت فرنگی در سال های گذشته به جای مكمل آهن خبر داد و گفت: تولید مكمل اطفال از نقاط ضعف صنعت مكمل ها در كشور به شمار می رود بنابراین نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه هست.

 به گزارش شفا آنلاین،عباس كبریایی زاده در نشست خبری همایش مكمل های غذایی و رژیمی با رویكرد مصرف این مكمل ها در سلامت زن، مادر و كودك افزود: بسیاری از مكمل های آهن كه سال های سال بطور رسمی به عنوان آهن وارد كشور می شد، آهن كافی نداشت و بطور مثال شربت توت فرنگی بود كه اكنون این مسائل كنترل شده است.
وی تصریح كرد: بسیاری از مكمل های وارداتی به اسم كانادا و آمریكا وارد ایران شده كه در كشورهای همجوار بسته بندی شده است، باید بدانیم مرغ همسایه غاز نیست، البته جلوی اینگونه تخلفات اكنون گرفته شده است.
رئیس سندیكای تولیدكنندگان مكمل های رژیمی و غذایی گفت: نكته دیگر در مكمل ها طعم آنها است. كنترل طعم و بوی مكمل ها سخت است و لازم است كه پوشش دهنده های طعم و فناوری جدید در مكمل ها بكار گرفته شود.
كبریایی زاده افزود: درخواست افزایش دسترسی به فرمول های جدید را برای تهیه مكمل های كودكان داریم تا هنگامی كه كودك مكمل آهن مصرف می كند، طعم بد آن را حس نكند.
وی خاطرنشان كرد: فرآورده های فرموله شده مكمل شامل املاح، ویتامین، پروتئین و دیگر تركیبات مغذی یكی از مولفه های موثر در ارتقای شاخص نظام سلامت به شمار می رود. اكنون الگوی زندگی تغییر كرده و نیاز مردم به ریزمغذی ها در قالب مكمل ها افزایش یافته است.

** ضرورت ساماندهی مكمل های زنان
رئیس سندیكای تولیدكنندگان مكمل های رژیمی و غذایی با اشاره به برگزاری همایش مكمل های غذایی و رژیمی با رویكرد مصرف این مكمل ها در سلامت زن، مادر و كودك گفت: تنوع دوران فیزیولوژیكی زنان، ضرورت ساماندهی مكمل های در حوزه زنان را روشن می سازد.
كبریایی زاده افزود: نوع ریزمغذی های مورد نیاز دختران هنگام رشد با نوع ریزمغذی های مورد نیاز در دوران بارداری یا یائسگی متفاوت است، بنابراین در این همایش تلاش داریم تا جامعه پزشكی با مكمل های ویژه زنان و كودكان بصورت علمی آشنا شوند.
وی ادامه داد: می خواهیم شركت های تولیدكننده مكمل ها در داخل كشور طی این همایش با آخرین فناوری های بكار گرفته شده در ساخت مكمل ها آشنا شوند.

** گرانی مكمل ها
رئیس سندیكای تولیدكنندگان مكمل های رژیمی و غذایی در ادامه به گرانی مكمل ها اشاره كرد و گفت: یكی از دغدغه های ما در حوزه مكمل ها، قیمت بالای مكمل های وارداتی است.
كبریایی زاده افزود: مكمل ها جزو محصولاتی به شمار می روند كه در هیچ كشوری تحت پوشش بیمه نیستند اما نظام سلامت در تمام كشورها، ویتامین و املاح مورد نیاز اقشار مختلف بویژه گروه آسیب پذیر را حمایت می كند كه از جمله آنها می توان به مولتی ویتامین، قطره «ای دی» - AD - و روی در كودكان اشاره كرد.
وی خاطرنشان كرد: این مكمل ها اكنون در ایران بطور رایگان در مراكز بهداشتی در اختیار زنان و كودكان قرار می گیرد؛ مولتی ویتامین بیماران كلیوی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد. اما چون مكمل ها بطور كلی جزو فرآورده های درمانی نبوده و بیشتر به عنوان تقویت كننده عملكرد ارگان های بدن هستند در هیچ كشور بیمه نیستند.

**مكمل ها طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت باید داخل كشور ساخته شوند
رئیس شورای سیاست گذاری همایش مكمل های غذایی و رژیمی گفت: برای مكمل ها، استانداردهایی در دنیا وجود دارد كه تحت عنوان فارماكوپه مطرح شده و وزارت بهداشت آنها را كنترل می كند.
كبریایی زاده افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه می كند كه فرآورده های طب سنتی و مكمل ها ترجیحا، تولید داخل كشورها باشند زیرا نه فقط به علل اقتصادی بلكه چون مكمل ها از اجزای مختلفی تشكیل شده اند، پس از تولید نمی توان اجزای آن را كنترل كرد.
وی خاطرنشان كرد: مكمل های وارداتی نیز باید از چند برند معتبر وارد كشور شود تا بازار مكاره برای آنها ایجاد نشود؛ یكی از گلایه های پیشین ما این بود كه واردات مكمل ها، بی حساب و كتاب نباشد كه این مساله طی دو سال گذشته كنترل شد.

** امكان كنترل مكمل بعد از تولید وجود ندارد
رئیس سندیكای تولیدكنندگان مكمل های رژیمی و غذایی گفت: هنگامی كه مكمل های مورد نیاز جامعه از منابع متعدد وارد كشور می شود، احتمال تقلب نیز افزایش می یابد. بطور مثال مولتی ویتامین از 7 تا 22 جزء تشكیل شده كه امكان كنترل كیفی آن بعد از تولید وجود ندارد، بنابراین متقلبان به این مكمل ها، فرآورده های خیابانی اضافه می كنند كه فرد با مصرف آن دچار سرخوشی شده و فكر می كند كیفیت مكمل های وارداتی بهتر از تولیدات داخلی است.
كبریایی زاده درمورد كیفیت خوب مكمل های تولید داخل افزود:‌ بطور مثال همه مواد اولیه مولتی ویتامین های تولید داخل از آلمان وارد شده و بر آن نظارت كامل می شود.
چهارمین همایش مكمل های غذایی و رژیمی با رویكرد مصرف این مكمل ها در سلامت زن، مادر و كودك از هشتم تا 10 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: