کد خبر: ۱۰۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>آلاینده های صنعتی، رژیم های غذایی شهرنشین ها از جمله فست فود و مواد نگهدارنده ای که در غذاها استفاده می شود زمینه بروز سرطان را افزایش می دهد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید محمد رضا مرتضوی زاده فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی با اشاره به این که  صنعتی شدن جوامع ریسک ابتلای افراد به سرطان را بیشتر کرده است، اظهار داشت : سرطا به روش های مختلف قابل کنترل است و طبق تحقیقات انجام شده خیلی اوقات با بهبود رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از جمله سیگار نکشیدن و جلوگیری از چاقی می توان تا 30 درصد میزان بروز این بیماری را کم کرده و یا ابتلا به آن را به تعویق انداخت.

وی با بیان این که تشخیص سرطان بسته به نوع آن متفاوت است؛  افزود: برخی از سرطان ها  سیر رشد آهسته ای دارند و برخی ظرف چند روز مشخص می شوند اما در کل بین چند ماه تا چند سال ممکن است تشخیص آن طول بکشد.

به گفته وی حدود یک قرن پیش علت عمده مرگ و میرها بیماری های عفونی و واگیر دار بود که به تدریج با پیشرفت کشورها میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قابل پیشگیری کمتر شده است بطور مثال با کنترل فشار خون می توان از بروز بیماری های قلبی، عروقی پیشگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی با اشاره به این که میزان بروز سرطان با شیب آهسته ای در کشور رو به افزایش بوده که در مقایسه با کشور پیشرفته ای مانند آمریکا کمتر است؛ گفت:  به ازای هر 100 هزار نفر 320 نفر به این بیماری مبتلا هستند در حالی که این میزان در ایران یک چهارم آمریکا یعنی 25 درصد است لذا میزان مرگ و میر سرطان در ایران خیلی بالاتر از سایر کشورها نیست .

مرتضوی زاده  مهمترین عامل برای داشتن یک جامعه سالم را افزایش آگاهی افراد در زمینه سلامت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: همه ارگانهای ذیربط باید آگاهی افراد را در این زمینه افزایش دهند زیرا جامعه ای که سالم نباشد نمی تواند پیشرفت کرده و موفق باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: