کد خبر: ۱۰۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 16
شفا آنلاین>سلامت> رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نظارت مناسبی بر تولید نان‌های سنتی نیست، از ناتوانی دولت‌ها نسبت به پذیرفتن مسئولیت مالی مسئولان فنی تولیدکنندگان گفت

به گزارش شفا آنلاین، رسول دیناروند در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 و با موضوع فرارسیدن هفته سلامت اظهار داشت: امسال سال پایانی اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت در چارچوب طرح تحول سلامت است و هر طرحی که باید پایدار اجرا کنیم مسلماً باید نتیجه آن را امسال کسب کنیم زیرا سال 96 سال انتخابات است و انجام اقدامات طولانی‌مدت میسر نیست.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو نیز متعاقباً در سال 95 سعی بر اجرای کامل برنامه‌های خود خواهد داشت از جمله طرح چراغ راهنمای تغذیه که قرار بود تا پایان سال 94 کامل شود ولی صددرصد عملیاتی نشد.

رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح اجرای طرح چراغ راهنمایی تغذیه‌ای عنوان کرد: سعی می‌کنیم این طرح را تا حد زیادی اجرایی کنیم بنابراین در هفته آینده شرکت‌های برتر در این حوزه را معرفی خواهیم کرد.

دیناروند به اجرای سیاست‌های سلامت‌محور در زمینه بیماری‌های غیرواگیر از جمله کاهش نمک، شکر و چربی اشاره کرد و افزود: این طرح نیز با اجرای ایمنی و سلامت به تولیدکنندگان برتر اجرا می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

وی همچنین راجع به اجرا و عملیاتی شدن پرتال سازمان غذا و دارو گفت: با عملیاتی شدن این پرتال مبارزه با قاچاق و اصالت کالا در شفاف سازی برای نظارت‌های مردمی و نهادهای نظارتی تسهیل می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو به شعار امسال نیز گریزی زد و گفت: در هفته سلامت یک روز را به شعار امسال اختصاص دادیم تا در مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور وزیر بهداشت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی که در این دو سال و نیم در این عرصه گام برداشتند تقدیر کنیم.

وی همچنین در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسشی درباره هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره جمع‌آوری برخی اقلام دارویی توضیح داد: هشدارهای ملی و جهانی همیشه ناشی از عوارض دارویی قاچاق و تقلبات این اقلام است که متعاقباً کشف و معرفی می‌شود ولی هشدار سازمان بهداشت جهانی مرتبط به ایران نمی‌شود زیرا ما از آن منابع هشدار دهنده سازمان بهداشت جهانی خریدی نداشتیم کما اینکه در طول 15 سال گذشته براساس این هشدارها برخی اقلام دارویی را از بازار جمع‌آوری کردیم همان‌طور که در سال 40 تا 70 فراخوان برای جمع‌آوری اقلام دارویی از بازار دادیم.

*روغن از همه جهات کمتر مصرف شود ولی نمی‌توان صفر کرد

دیناروند درباره نگرانی‌ها در خصوص روغن‌های جامد توضیح داد: نگرانی‌ای که درباره روغن جامد وجود دارد مربوط به اسید چرب ترانس آن است و مصرف این روغن هنوز هم در ایران بالاست و تنها نقطه مثبت آن پایداری حرارتی آن است ولی آن‌قدر این اسید چرب ترانس روغن جامد نقطه ضعف بزرگی است که می‌طلبد مردم آن را مصرف نکنند و در سطح مصرف خانوار حذف شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با نهی از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی به مصرف روغن‌های مفید از جمله روغن زیتون اشاره کرد و افزود: اینکه مردم روغن مصرف نکنند یک توصیه عام است مبنی بر کاهش مصرف روغن ولی با وجود این، 30 درصد از انرژی بدن باید از چربی‌ها تأمین شود و نمی‌توان این مقوله را صفر کرد و رساندن آن به صفر دلیل علمی ندارد زیرا برخی روغن‌ها مفید هستند مانند روغن زیتون که باید بیشتر از آن استفاده شود.

وی همچنین با رد شبهه درباره تولیدات روغن‌های داخلی گفت: 90 درصد روغن مصرفی ایران وارداتی است و قاعدتاً در کشور نیز این توجیه صورت می‌گیرد که ماده اولیه روغن وارد کشور شود زیرا ما دانش استخراج آن را داریم.

*نظارتی بر نان سنتی نیست

دیناروند درباره وضعیت نظارت بر نان‌های سنتی در کشور نیز گفت: نظارت مفید روی نانهای سنتی با سازمان غذا و دارو است و واقعاً ضعف نظارتی بوده است و سعی بر آن است که مردم به‌سمت مصرف نان‌های صنعتی پیش بروند و می‌توان هزاران تولیدکننده نان سنتی با نظارت‌های پایین را جایگزین تولیدکنندگان نان‌های صنعتی با نظارت‌های بالا کرد ولو اینکه این نان‌ها گرانتر باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه نظارت بر نان‌های سنتی با مسئولان بهداشت محیط است، گفت: سازمان غذا و دارو نیز در حوزه نظارت بر سیلوها به ناظران این حوزه کمک می‌کند کما اینکه 70 درصد فعالیت آزمایشگاه‌های ما مربوط به همین نانوانی‌ها، قنادی‌ها، بقالی‌ها و ... است و در این زمینه 250 آزمایشگاه نیز با ما در بخش خصوصی همکاری می‌کنند.

دیناروند با توضیح چرایی موج رسانه‌ای درباره برخی مواد از جمله پالم عنوان کرد: این جریان سازی نتیجه اقدامات وزارت بهداشت است که مصادیق آن را در آب معدنی داریم و بعد این رسانه‌ها هستند که آن را بازتاب می‌دهند ولو اینکه برخی مواقع این بازتاب بیش از حد می‌شود و باید به‌اندازه به آن پرداخته شود.

وی در خاتمه درباره انتقادی نسبت به عدم‌نظارت و نداشتن متولی روی فعالیت‌های مسئولان فنی در واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: در این مدل در دنیا دو نگاه وجود دارد یا اینکه کارفرما مسئولیت تولیدات خود را بپذیرد و یا دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد. متعاقباً نگاه اول در دنیا پذیرفته شده است زیرا دولت نمی‌تواند در تمام واحدهای تولیدی حقوق مسئولان فنی را بپردازد و این کارفرما است که باید نگران و پاسخگوی تولیدات خود باشد، از طرف دیگر باید قوانین برخورد با متخلفین نیز بازدارنده باشد و با توجه به قوانین جاری مسلماً این برخوردها بازدارنده نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: