کد خبر: ۱۰۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >روانشناسی>یک بررسی جدید نشان می‌دهد که پیوند زناشویی ممکن است دارویی قوی بر ضدسرطان باشد.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در این بررسی دریافتند که به نظر می‌رسد افراد ازدواج‌کرده مزیت مشخصی از لحاظ بقا در برابر سرطان دارند: مردان مجرد دچار سرطان نسبت به مردان ازدواج‌کرده میزان مرگ ۲۷ درصد بالاتر دارند و میزان مرگ‌ومیر بیماران زن منفرد ۱۹ درصد بیشتر از زنان ازدواج‌کرده بود.

       اسکارلت لین گومز، پژوهشگر در انستیتوی پیشگیری سرطان کالیفرنیا و نویسنده مقاله این بررسی گفت: «اثراتی که ما یافتیم بسیار قابل‌توجه بودند. این نتایج درباره ازدواج قابل‌مقایسه با عوامل بیشتر بالینی بودند که اغلب ارتباط آنها را با پیش‌آگهی سرطان مشاهده می‌کنیم.»

       به گفته گومز، موضوع مهم‌تر این است که به نظر می‌رسد این مزیت صرفا بر اساس پیوندهای عاطفی ازدواج و نه مزیت‌های مالی ناشی از آن باشد.

       گومز گفت: «این الگوها را چندان نمی‌توان با منابع اقتصادی بزرگ‌تر ناشی از ازدواج توضیح داد. ما به‌طور خاص بیمه بهداشتی را در نظر گرفتیم و زندگی در محلات با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر را موردتوجه قرار دادیم. هر چند این عوامل نقش اندکی ایفا می‌کردند، واقعا نمی‌توانستند بقای بیشتر در میان بیماران ازدواج‌کرده را توضیح دهند.»

       به گفته گومز، همچنین افراد ازدواج‌کرده گرایش دارند که مجموع درآمد بیشتر و دسترسی بهتر به بیمه داشته باشند. او و همکارانش تصمیم گرفتند ببینند آیا پول نقشی در مزیت جفت‌های ازدواج‌کرده از لحاظ بقا دارد یا نه. این پژوهشگران برای تجزیه‌وتحلیل به سراغ سوابق بهداشتی حدود ۸۰۰ هزار بزرگسال در کالیفرنیا رفتند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ تشخیص سرطان مهاجم در آنها داده شده بود و تا سال ۲۰۱۲ پیگیری شده بودند.

       به گفته گومز، این بررسی که نتایج آن در ۱۱ آوریل در مجله Cancer منتشر شد، نشان داد که منابع مالی اثر چندانی بر بخت فرد در غلبه بر سرطان نداشت. به گفته گومز، در عوض به نظر می‌رسد که بیمار سرطانی از حمایتی که همسر فراهم می‌آورد، برای مثال بردنش با ماشین برای ویزیت دکتر، فراهم آوردن وعده‌های غذایی مغذی و اطمینان حاصل کردن از مصرف دارو سود می‌برد.

       او گفت: «درمان می‌توان برای ماه‌ها طول بکشد. تحمل این دوران در صورت تک‌وتنها بودن و نداشتن وسیله‌ای برای رسیدن به دکتر ممکن است بسیار مشکل باشد.» گومز افزود که بیماران سرطانی ازدواج‌کرده همچنین از حمایت عاطفی همسرشان برخوردارند که می‌تواند باعث کاهش استرس‌شان و بهبود بخت بقای بیمار شود.
او گفت: «در این وضعیت شما کسی را دارید که به شما گوش دهد، به شما در حین تحمل استرس دوران درمان سرطان مشاوره بدهد. سرطان چیزی بسیار هراس‌انگیز است و داشتن کسی در کنارتان در هنگام دچار بودن به این بیماری بسیار خوب است.»

       دکتر گریگوری مسترز، متخصص سرطان در مرکز سرطان هلن اف گراهام در نیوآرک در دلور گفت این بررسی «بیانگر ارزش وجود یک مراقب فداکار در کمک به بهبود بقای بیماران سرطانی است.»

       مسترز که کارشناس مراقبت بیماران در جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا است، افزود: «حمایت اجتماعی فراهم‌شده به‌وسیله مراقبان فداکار مانند همسر ممکن است جزء عمده‌ای از بهبود بقای این بیماران باشد. این یافته‌ها دال بر این است که تلاشی متمرکز برای ارزیابی منابع روانی- اجتماعی بیمار ممکن است به همان اندازه عوامل دیگر در کمک بهبود بقای سرطان مهم باشد.»

       به گفته این کارشناسان، افراد مجرد ممکن است شخصی را در زندگی‌هایشان نداشته باشند که به‌طور خودکار به مراقبت آنها بپردازد، اما این نتایج نشان می‌دهد که برای این گروه بیماران نیز دسترسی به یک عضو خانواده یا دوست برای مراقبت یا حمایت هنگام مواجهه با درمان سرطان نهایت اهمیت را دارد. گومز گفت: «یقینا ما نمی‌گوییم صرفا برای بهبود پیامد سرطان‌تان ازدواج کنید؛ اما افراد مجرد ممکن است با حفظ شبکه اجتماعی قوی‌تر و داشتن امکان تکیه بر دوستان و اعضای خانواده برای یاری می‌توانند به خودشان کمک کنند.»

       راشل کانادی، مدیر راهبردی حمایت مراقبتی سرطان در جامعه سرطان آمریکا می‌گوید که نشان داده شده است که داشتن یک رابطه عاطفی درازمدت سلامت و کیفیت زندگی را به‌طورکلی هم افزایش می‌دهد.

       کانادی گفت: «این یافته‌ها منحصر به سرطان نیست. ما می‌دانیم افراد هنگامی که زوج هستند، بدون توجه به بیماری‌شان طول عمر بیشتری دارند. این نوع رابطه عمیق و معنی‌دار ظاهرا اهمیت بسیاری دارد.»

       اثرات سودمند مزدوج بودن بر بقای بیماران بر اساس نتایج یک مقاله همراه که در همین شماره مجله منتشر شده است، در گروهی نژادی و قومی متفاوت است. به نظر می‌رسید مردان و زنان سفیدپوست بیش از سایر گروه‌ها از ازدواج سود ببرند، اما لاتین‌تباران و آسیایی/اقیانوسیه‌تباران سود کمتری می‌برند. همچنین بیماران سرطانی لاتین تبار و آسیایی/اقیانوسیه تبار که در ایالات‌متحده متولد شده بودند، نسبت به آنانی که خارج از این کشور به دنیا آمده بودند، مزیت بیشتری به دست می‌آورند. این پژوهشگران می‌گویند افراد ازدواج‌کرده در این گروه‌های نژادی و قومی ممکن است از مزیت شناخت بیشتر نظام مراقبت بهداشتی آمریکا برخوردار باشند.HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: