کد خبر: ۱۰۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 16
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: متوسط تخت بیمارستانی در ایران حتی از رقم متوسط تخت بیمارستانی در خاورمیانه و منطقه مدیترانه شرقی پایین تر است.

 به گزارش شفا آنلاین، محمد حاجی آقا جانی روز شنبه در مراسم بهره برداری از بخش های جدید بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) افزود: ضریب كل تخت های بیمارستانی دولتی و خصوصی ما، 6 / 1 تخت به ازای هر یك هزار تن است.
وی ادامه داد: این در حالی است كه این رقم در كشور همسایه ما یعنی تركیه به 2 / 7 تخت به ازای هر یك هزار تن می رسد و علاوه بر آن این كشور 15 طرح احداث هزار تا 2 هزار تخت بیمارستانی در دست دارد.
وی خاطرنشان كرد: متوسط تخت بیمارستانی به ازای هر یك هزار تن در اروپا 5 / 7 و در كره جنوبی 5 / 10 تخت است و این مسئله نشان می دهد كه در این زمینه از بخش توسعه زیرساخت های حوزه سلامت فاصله گرفته ایم.
معاون وزیر بهداشت تصریح كرد: با وجود این آمار و ارقام ، حیرت انگیز است، برخی كه در دوره های گذشته نیز مسئولیتی در نظام سلامت داشته اند، ادعا می كنند كه تخت بیمارستانی لازم نداریم و بهداشت را بر سر بخش درمان، علم كرده اند.
حاجی آقاجانی افزود: در كشوری مانند ژاپن كه دارای نظام بهداشتی پیشرفته ای است، 13.5 تخت به ازای هر یكهزار تن جمعیت وجود دارد چراكه بهداشت عمومی منجر به افزایش طول عمر و سالمندی شده است و نیاز به تخت بیمارستانی را افزایش می دهد.
وی خاطرنشان كرد: همزمان با توسعه بهداشت و خدمات آن باید خدمات درمانی نیز توسعه یابد تا بتوان با بیماری های غیرواگیر و مشكلات سالمندی نیز مقابله كرد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای بازسازی و نوسازی بیمارستان ها و آغاز گام هایی برای ساخت بیمارستان های بزرگ، گفت: خیز بزرگ برای پیشرفت در بخش پزشكی كشور برداشته شده است و ما در آغاز راه طرح تحول نظام سلامتیم.

**برنامه ایمنی بیمار در اولویت برنامه های درمانی
معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی گفت: امنیت بیماران در دنیا بیش از 2 دهه است كه مورد توجه قرار گرفته است.
حاجی آقاجانی افزود: عوارض ناخواسته حاصل از درمان به زودی در جایگاه سوم علت مرگ و میر در آمریكا قرار خواهد گرفت و این مساله هشداری جدی برای ما به شمار می رود كه باید فكری برای آن كنیم.
وی خاطرنشان كرد: اشتباهات پزشكی ، دارویی و بستری در دنیا اهمیت فوق العاده ای پیدا كرده است و حتی در دنیا، بیمارستان ها به زمین های مین گذاری شده برای بیماران تشبیه شده است.
معاون وزیر بهداشت تصریح كرد: براساس پژوهش های سازمان جهانی بهداشت در یك بیمارستان 300 تختخوابی در منطقه مدیترانه شرقی -كه ایران نیز جزو آن است - سالانه سه هزار رخداد ناخواسته پزشكی اتفاق می افتد.
حاجی آقاجانی افزود: این مساله بر سلامت و امنیت و اعتماد بیماران تاثیر گذاشته است و هزینه های زیادی را به نظام سلامت تحمیل می كند.
معاون وزیر بهداشت گفت: این رخدادهای ناخواسته پزشكی در حالی رخ می دهد كه براساس پژوهش های سازمان جهانی بهداشت، 75 درصد آنها قابل اجتناب و پیشگیری است.
وی یادآور شد: داروهای جدید و روش های درمانی تهاجمی ، عوارض بیشتری را به وجود آورده است و بیمارستان ها باید برای كنترل این عوارض ، برنامه داشته باشند.
حاجی آقاجانی ادامه داد: حجم زیاد عوارض ناخواسته پزشكی در بیمارستان ها نشان دهنده ، مسئولیت فوق العاده ماست؛ در بخش ایمنی بیمار ، برنامه ای را سال گذشته طراحی كردیم و امسال گامی جدی برای آن برداشته خواهد شد.
حاجی آقاجای تاكید كرد: در بخش آموزش پزشكی ، ایمنی بیماری باید در قالب یك واحد درسی در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس شود؛ پژوهش نیز در زمینه رخدادهای ناخواسته پزشكی خیلی مهم است.
وی تصریح كرد: آمارهای دقیقی از عوارض ناخواسته پزشكی در ایران موجود نیست هرچند كه درخواست احصای این آمارها را داده ایم اما پژوهش های پراكنده ای در مورد آن انجام شده است.
معاون وزیر بهداشت با تاكید بر گسترش امنیت دارویی هم گفت: شكل های مشابه دارویی باید كاهش یابد و لازم است اتفاقات زیادی در حوزه تجویز و تزریق دارو رخ دهد تا در بیمارستان ها ، شرایط امن ایجاد شود.
حاجی آقاجانی در خصوص قوانینی برای جلوگیری از عوارض ناخواسته پزشكی تصریح كرد: قوانین پزشكی در این بخش به مثابه تیغ دو دم است؛ زیرا از یك سو باید حقوق بیمار را حفظ كند و از یك سو نباید آنقدر سختگیرانه باشد كه از گزارش این عوارض جلوگیری كند و پزشكان از ترس ، درمان بیماران پرمخاطره را انجام ندهند یا با تاخیر انجام دهند و طب دفاعی شكل بگیرد.

**بازسازی یك و نیم میلیون متر مربع از بیمارستان های كشور
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دولت در سال های گذشته با وجود فروش و درآمد خوب نفتی ، بیمارستان ها در سال های گذشته با وجود فروش و درآمد خوب نفتی دولت از امكانات خالی شده بودند و ما باید 570 بیمارستان یعنی 80 هزار تخت بیمارستانی را بازسازی و 40 هزار تخت بیمارستانی نیمه تمام را تكمیل می كردیم.
حاجی آقاجانی افزود: اكنون در حوزه بهسازی و نوسازی بیمارستان ها ، اقدامات موثری انجام و حدود یك و نیم میلیون متر مربع از بیمارستان های كشور بازسازی شده است.
وی خاطرنشان كرد: البته این بازسازی ها هنوز تمام نشده است و امسال نیز باید 700 هزار متر مربع بازسازی بیمارستان ها را انجام می دهیم.

**تزریق 20 هزار قلم تجهیزات پزشكی به بیمارستان ها
این مقا مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد: تجهیز بیمارستان ها در دستور كار معاونت درمان وزارت بهداشت است.
حاجی آقاجانی افزود: تا امروز 20 هزار قلم تجهیزات پزشكی متوسط و سنگین به بیمارستان های موجود و جدید، تزریق شده است كه سرمایه ای برای بیمارستان ها به شمار می رود.

**20 هزار تخت جدید بیمارستانی در دولت یازدهم
معاون وزیر بهداشت گفت: امسال 10 هزار تخت بیمارستانی جدید بهره برداری می شود كه در مقایسه با یكهزار و 600 تختی كه هر سال به بهره برداری می رسد، رقم قابل توجهی است.
حاجی آقاجانی افزود: قرار است در دولت یازدهم در مجموع 20 هزار تخت بیمارستانی به بیمارستان های وزارت بهداشت افزود شود كه سه برابر میزان متوسط خواهد بود.

**تاسیس ابربیمارستان ها در كلان شهرها
معاون وزیر بهداشت گفت: در تلاش هستیم تا در كلان شهرها ، ابربیمارستان (مگا هاسپیتال) هایی با یكهزار تا سه هزار تخت تاسیس كنیم.
حاجی آقاجانی افزود: در این زمینه مذاكرات زیادی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام شده است و به گشایش های مالی نیز امیدواریم.
وی در عین حال تصریح كرد: عقب ماندگی ما در زمینه تاسیس بیمارستان های بزرگ جدی است. متوسط هزینه ساخت یك تخت بیمارستانی در كشورهای اروپایی بالغ بر یك میلیارد و 200 میلیون تومان می شود اما این رقم در ایران ، 500 میلیون تومان است.

**اجرای برنامه تكریم بیماران در اولویت
معاون وزیر بهداشت گفت: امسال در كنار اجرای برنامه های مختلف، اجرای برنامه تكریم بیماران در كانون توجه قرار گرفته است.
حاجی آقاجانی افزود: تكریم بیماران و افزایش بهبود ارتباط ارائه دهندگان خدمات از نگهبان بیمارستان تا پرستار و پزشك برای ارتقای ارتباط با بیماران انجام خواهد شد.

**وضعیت بیمارستان ها خوب نیست
معاون وزیر بهداشت گفت: دولت یازدهم اقدام موثری برای جبران اشتباه دولت قبل ( ادغام علوم پزشكی ایران و تهران ) و احیای دانشگاه علوم پزشكی ایران انجام داد؛ چرا كه حفظ برند و نام ها ضرورت دارد .
حاجی آقاجانی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت در این دولت ، اتفاقات خوبی برای بیمارستان های كشور اتفاق افتاد چراكه وضعیت كشور در بخش بیمارستان ها خیلی خوب نیست و هم بیمارستان كم داریم و هم بیمارستان های موجود فرسوده اند كه در این دولت گام های موثری برای بازسازی و نوسازی آنها برداشته شده است.
بخش های جدید بیمارستان آموزشی حضرت رسول اكرم(ص) با حضور محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و جمعی از مسئولان نظام سلامت روز شنبه به بهره برداری رسید.
برچسب ها: بیمارستان ، تخت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: